Frispel

sedan 2001

Visualpinball cabinet?

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Virtal pinball

Någon som har byggt ensådan?

Nu börjar ju spelen bli löjligt snygga o visual pinball har ju sjukt bra kul känsla :)
Kolla in attack from mars som finns till detta...ser ju ut som the real deal och så slipper man betala 40 papp + att man får 100 andra spel.

Sjukt sugen :)
Var börjar man? Finns det andra guider?
/Andreas


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Jag håller på med ett objekt, dock tycker jag inte att det slår 'the real thing'.


Krt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Jag håller också på med en kabinett. Men jag bygger en baserad på en 19" wide skärm som jag kan ha på muggen medans jag fyller bolltråget.

Jag beställer alla mina arkadprylar från gremlinsolutions.co.uk
Jag tycker att dom har bra skit till bra priser.

Men jag får se hur pass mycket man spelar på den. Mest troligt hamnar den i dottern eller sonens rum.


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Snyggt :)

Vi bor ju närma varandra...skulle man fu kunna svänga inom någon gång och testa hur det kännas?
Är det svårt? Har ni följt några guider online om hur man gör det?
Som sagt de nya visualpinball spelen som släpps nu i fullscreen samt att future pinball osså stöder det nu är ju riktit snygga...man blir sjukt sugen :)

mvh Andreas


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita

Krt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Trevligt!

Jag har skalat ner 1:3 på fullstorlek. Det gör det lättare att få trevliga dimensioner.
Det sparar dessutom en massa tid  då jag bara behöver kontrollmäta på det flipper jag har och sen dela på 3.  Det är lite learning by doing innan man ger sig i kast med ett fullstort bygge.

Sen använder jag mig av en miniPAC som jag har över men det går precis lika bra att slakta vilken gamepad som helst och löda dit trådar. Det handlar väl mest om tycke och smak hur rent man vill ha det. Fördelen med att köpa en miniPAC eller liknande produkt är att man slipper arbetet och det är på det stora hela inte mycket dyrare än DIY fixandet.

Sen har jag inhandlat groovygamegear's versa-micro switchar och det valet har jag gjort för att den går att ställa med en "allen" så att den blir ljudlös precis som en bladswitch.

Funderar på att sätta en spinner som cyclekontroll men har inte riktigt bestämt mig ännu.

Ska försöka posta lite bilder men jag är urusel på att fota det jag gör.

Vi kan ju alltid utbyta idéer och tankar.

Jag hade tänkt spendera ungefär 2500-3000:- men jag får se vart det landar.
Det är alltid det där sista piffet som kostar i slutändan.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Krt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Luleå

Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM
sublime78:
Det får du gärna, min ssd krashade duktigt dock igår så nu går den inte igång. Håller på för fullt att göra om installationen på en vanlig disk sålänge.
Ber att få återkomma när den är klar.


AndersE

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Eldsberga
Jag har börjat samla på mig saker till ett sånt här bygge. Visste för 2v sen inte om att det fanns nåt liknande.

Har bokat upp mig på en PinDMD också (pindmd.com) för att kunna använda en riktig DMD istället för en skärm.

Tråkigt nog verkar LED-DMD'ar vara brist på just nu. Plamsa original är ju inga problem, men LED är bättre ju.

En LEDwiz och en Ipac ska också beställas. 42" Philips 400hz ligger bara o skräpar här också.
« Senast ändrad: april 14, 2012, 18:30:22 av AndersE »


AndersE

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Eldsberga
krt:
2500-3000:- ???

Då har du alltså redan alla prylar..
Ska man som jag bygga från scratch, så ska ju 2-3 skärmar köpas in (5-10000:-) + en en häftig pc 10000:- + allt runtikring som kontroller, knappar, byggmaterial etc etc..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Krt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
AndersE: mycket riktigt så har jag en del skrot liggandes hemma och då jag baserar den på en 19" eventuellt 22" att ha på muggen så blir inte kostnaden mer än så.
Men rätt vad det är så drar det iväg.
Hade inte tänkt köra några dummy spolar eller liknande utan enklast möjliga för en quick fix då man tömmer kassorna.

Men du har även rätt i att vill man scratchbygga en fullstor kabinett så drar det iväg mer kronor, men eftersom att jag bara vill leka med idén och se hur man kan göra det så lägger jag inte mer än ovan nämnd summa. Då lägger jag hellre 20 tuss på ett riktigt flipper istället.

Eller så gör man som INK


Tags: