Frispel

sedan 2001

Saknad av EOS switch

hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Skulle renovera flipprarna på mitt MM då jag tycker dom är lite slöa, har inte reagerat innan men upptäckte nu att EOS switcharna saknas.

Tänkte då att kan kanske vara en idé att köpa helt ny flippermekanik och tänkte höra så jag får rätt.

Denna bör passa? flippermekanik
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 12:40:24 av hasse360 »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Yes såg att dom inte hade den i lager för tillfället, men bra då är det den modellen iallafall.

Fick ju en switch med när jag beställde ett helt renoveringskit. Problemet är att där hållaren för switchen har suttit sitter nu en plåtskruv istället som fjädern sitter på.
Så dels att jag behöver hållaren till switchen, dels att jag är rädd att det är gängpaj där dom kört i plåtskruven.
Sen kanske det är risk att coilen tagit skada kanske när man kört utan switch?

Tycker dom verkar lite väl sega nämligen, men kanske bara behöver renoveras.
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 12:58:40 av hasse360 »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Låter som en ny platta med EOS-hållare inte vore dumt.  :-)

På Fliptronic-kort har EOS marginell betydelse och lär inte ha skadat något. Har du inte renoverat flipprarna än så ska du göra det omgående. Dumt att ha ett 50k-spel med sega flipprar liksom.  :-P


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Hehe, yes point taken INK. :)

Låter ju bra, såg att på plattorna ingår hållaren till switchen. Framför allt billigare då jag i princip har det mesta andra i och med renoveringskitet.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
nevermind

:-)
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 13:59:18 av Sonar »


hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Nånting som är lurigt är det.

Har alltid tyckt vänster flipper har haft svårt att hålla bollen och det visade sig att plungern på den högra var kortare vilket gjorde att den hade lite längre väg den kunde röra sig innan den tog i coilstopen vilket i sig gjorde att flippern kunde röra sig lite mera.

Bra tänkte jag, säkert den vänstra plungern som var fel då men inte. Utan den vänstra som var rätt, men nu har bägge flipprarna samma vinkel dom kan röra sig iallafall.

Men problemet med vänstra flippern kvarstår ju nu dock, har väldigt svårt att stoppa en bara så lite rullande kula.
Kanske ska vara så dock... hmmm får nog ut och spela nåt MM ute och känna på det.

Nån som har några erfarenheter?
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 16:01:39 av hasse360 »


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Jag köpte det här flipperkitet: RB02 WMS Rebuild Kit
Jag tycker att slaglängden blev för kort, för liten vinkel, när flippern är uppe.
Fick tips av Ole att sätta dit coilstop WA12111.
Den är lite kortare.
Kolla här:Specs on coilstops


hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Ahhaa där ser man, fler med samma erfarenhet alltså.
Tack så mycket leffe, tycker du det fungerar bra?

Tycker dock nu när jag tittar att den ledade plastbiten nästan ligger i mot plaströret i coilen så undra hur mycket kortare stop jag skulle kunna sätta dit, om ens alls..

Å andra sidan satt det ju en kortare plunger i innan.
« Senast ändrad: mars 11, 2012, 17:34:36 av hasse360 »


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Jag har inte bytt än, jag har lagt dom på ett ställe där jag inte hittar dom!:-/


hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Hehe ett bra ställe att förvara sina grejer på alltså, alla har vi dom. När man lägger dom där tycker man det är självklart, haha.

Nån mer som har tänkt eller stött på detta problem med MM?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alla nyare WMS-spel har tämligen låg vinkel på flipprarna. Kan nog kännas lite "fel" om man är van vid äldre spel eller slitna flipprar.

Kolla också att du har rätt vinkel på dem i viloläget - har du "hängande" flipprar blir det förstås sämre vinkel på "erigerad" flipper.  ;-)


hasse360

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jo så är det ju, MM har ju dom små hålen nere vid flipprarna. Har kört efter dom i viloläget, men tycker mig se när jag kollar runt på videos på nätet att mina inte går lika högt.
Eller så är det bara inbillning bara för att det går så dåligt när jag spelar!  :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Hålen är inte mycket att gå för. Kolla att flippern linjerar med inlane-vinkeln istället.

Dåliga resultat beror uteslutande på hårdvaran!  :-D