Frispel

sedan 2001

FT problem

suburban

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Hej.
Har spelat ett tag på mitt FT nu, i början funkade det bra men nu krånglar det.
Plungern (tror jag det heter) som skjuter upp kulan i Casters Club orkar inte längre göra sitt jobb.
Den har ibland haft problem med detta innan, men det har då fungerat efter 2 -3 försök. Men nu är bollen kvar där.
Lite frågor: Är den slut och måste bytas ut eller går det att justera på något vis? Isfl hur? Om det är dax att byta, vad exakt heter delen och hur får jag tag på den?
Finns det något smidigt sätt att få ut kulan därifrån just nu? Så man åtminstone kan få testa igen.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det är troligtvis plasttoppen på plungern som slitits ned. Så du behöver köpa en ny. Passa på att byta coil sleeve (Plastbussningen mellan spole och plunger.) när du ändå plockar ner.
Du kan se hur det hela sitter samman på sidan 2-23 i manualen.
För att få isär, måste du lyfta upp spelplanen och underifrån skruva lös skruvarna märkta med positionsbubbla 9.
För att få ut kulan borde du kunna peta till plungern underifrån medan du lutar spelplanen något.

Plunger:
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=814

Coil sleeve:
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=1172
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ibland är det så enkelt som att wire form-assemblyn som kulan ska färdas genom inte sitter fast ordentligt. Detta gör att rörelseenergin absorberas. Kolla om den sitter som den ska.


suburban

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Tack för svar!
Plasttoppen på plungern är kant i kant. Så där har du nog helt rätt. Kulan är ute, allt verkar sitta som det ska.
Så jag skall beställa från p4p. Men jag kommer säkert med följdfrågor när det är dax för montering. Blir nog till att investera i en teleskopmagnet om jag springer på nån.



Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Annars har Biltema ett väldigt bra magnetverktyg. Den har jag haft nytta av många gånger, går att böja så att man t ex kommer runt i loopar och undergrounds.
Går under namnet the Anal Probe hos Flippergubben :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Den använder jag också samt en med teleskopskaft men den tror jag dom slutat sälja.
Quit playing with the clock!


Tags: assembly plunger spole