Frispel

sedan 2001

Pris på Jack's to Open?

noose

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: kungälv
Tjena. Sitter på ett exemplar av Jack's to open jag bestämt mig för att sälja till en kollega. Har ju själv ingen koll alls på priser, men kan berätta följande detaljer om skick och liknande.

Spelet är i bra skick, lite färg saknas från 'korten' man skjuter ner. Glas och ytskick i bra kondition.

Spelet har renoverats en gång av en elektriker, efter det så förvarades spelet i en friggebod, men när det skulle plockas in för att spela efter något år fungerar inte motorerna till 'korten', ljud och ljus är ok.

Elektrikern som renoverade trodde att det räckte med något säkringsbyte eller dylikt, men var inte alls intresserad av att laga det, själv har jag noll koll på det elektriska och inget intresse av det själv, utan tanken är att sälja det och låta kollegan laga det, så drar vi av utgifterna på priset.

Någon som har en aning om vad detta spelet brukar gå för i runda slängar?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är ett fult och tråkigt spel som är mkt svårsålt.

Prova sälj det till högstbjudande på BLOCKET.

I nuvarande skick tror jag du får runt 1.500 kr.

Ett renoverat fullt fungerande spel kan nog ta sig upp till 3.500 kr.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Är det i bra skick så 4-6000:- Om det fungerar bra.
titta till säkringarna det r troligen en säkring som har gått till spolarna som resettar tavlorna.
jag vill minnas att säkringarna sitter på undersidan av spelplanen på det spelet.

Jag skänkte iväg ett fint, precis nyrenoverat JtO till en nära vän som har hjälpt mej mycket med spel och delar under lång tid. Han hade letat ett längre tag efter ett fint ex. av just JtO

Jo, det finns folk som gillar det spelet.
Jag tycker nog att Gottlieb kunde ha varierat bakgrundsmusiken i det spelet litegrann.
« Senast ändrad: februari 24, 2012, 05:37:39 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I mina ögon är ett fungerande Jack´s to Open värt minst 5.000 kr.

I ett riktigt gott skick; i vart fall någon tusenlapp till.

(d.v.s. det som jag själv skulle betala)


Denna tråd är lite av ett skolexempel, på att smaken är som baken... :-)

1): Jack´s to Open = en gång mest spelat flipper, i spelhall i Norrland:

inte bara av mig, utan generellt, av samtliga besökare.

(det fanns ett tiotal flipperspel att välja bland)

Jag kände/känner ägaren mycket väl, och vet därför att det var så.

2): Jack´s to Open är:

enkelt att förstå + svårt att klara = en bra spelkombination.

(proffs anser det nog vara simpelt, men "alla" förstår)

3): Jack´s to Open har ett härligt, unikt, ljudtema:

det är lätt att bli glad, av spel i spelet :-)

(anser jag... andra kan säkert tycka, att ljudet är irriterande)

Såvitt jag förstår, nytillverkades endast sådana flipperspel, som var en stor framgång. Eftersom Jack´s to Open är en elektronisk version (kopia), av Gottliebs EM flipper Jacks Open, är min slutsats, att spelet överlag var populärt. I annat fall torde detta spelutförande inte ha nytillverkats.

Däremot (återigen) är det ett flipperspel, med ett i dagens perspektiv närmast simpelt enkelt tema. Likväl är det ingen barnlek, att träffa "rätt" targets.

Jag har lärt känna COCS, som en på alla sätt och vis seriös och omtänksam säljare. När COCS berättar, att Jack´s to Open är ett svårsålt flipperspel, betvivlar jag såklart inte att COCS har denna erfarenhet.

Jag för min del (och säkert ett antal norrlänningar till) skulle dock ha slantat och hämtat Jack´s to Open hos COCS, mer eller mindre på stubinen, vid köperbjudande. Det finns således, som ofta, två sidor av myntet :-)  

Dessutom... "fult och tråkigt"...? Nix Pix :-) !

Fult och tråkigt handlar i grund och botten om tycke och smak:

det en älskar, det hatar en annan.

(tack och lov för det, vilken tråkig värld om alla tyckt lika)  

Min glädje var mycket stor, när vännen DAH/Bally (som man kan ringa 24 h om dygnet och få hjälp med precis vad som helst... en helt fantastiskt god människa) berättade, att han hade en julklapp till mig... varpå den här underbart snälla vännen har ett nyshoppat flipperspel, som gåva:

Jack´s to Open, ett i mitt tycke mycket bra flipperspel.

Jag hade letat länge, utan att finna ett i riktigt gott skick. Det faktum att de ex. som jag sett varit väldigt hårt spelade, indikerar en god popularitet: inte som exempelvis ett Roller Disco, som var närmast N.O.S. trots ute i operating, under många år. Jag avstår hellre, än att befatta mig med flippervrak.

...och nej...:-) inga spydiga kommentarer :-) om att DAH har mängder av mer eller mindre dugliga flippervrak :-). Det är inte särskilt många av oss, som har DAH:s förmåga att totalrenovera alla slags maskiner; från flipper och banditer till porrautomater, till nyskick. Karln borde faktiskt öppna en spelverkstad.
« Senast ändrad: februari 25, 2012, 00:07:27 av Linde »


noose

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: kungälv
Härligt med sån respons, era åsikter är guld värda.
Tack.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ulf, porrautomater?????
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Minnet, Danne :-)

När jag flyttade från Umeå, fick jag med en uppsättning serviceautomater. De var från ett Socialkontor, som tidigare varit hotell, med följd att automaterna hamnat uppe på vinden. Till ingen som helst nytta, sedan 1960/70-talet.

En god vän, som var väktare, såg dom på vinden och tipsade mig:

kommunen sålde hela partiet, för symboliska 200 kronor.

Det fanns bland annat:

Mynt-TV,
Mynt-Radio,
Försäljningsautomat för damtrosor med spets,

...och inte minst Porrautomaten:

En knallröd Omforss väggautomat med glasluckor, laddad med små svart/vita porrtidningar, kondomer och tuber med texten "Erotisk Salva som gör det Skönare". Dessvärre var salvan intorkad = det gick inte att testa.

Umeå har - helt klart - haft ett hotell, som tänkte på sina gästers behov :-)

Det fanns ett stort problem. Porrautomaten tog inte längre emot mynt.

Jag fick dock god hjälp av DAH, med att renovera Porrautomaten.

DAH mixtrade lite med mekaniken ...och Voila; fungerade.

Porrautomaten tog/tar återigen, som avsett, emot 1-kronor:

detta efter att flera "experter" inte kunnat reparera den.

Tack än en gång, Danne. Den fungerar alltjämnt!

Porrautomaten hänger numera på väggen, hemma i köket:

där den försäljer miniflaskor, med god whiskey.

En flaska med 6 cl kostar prisvärda sex kronor, tack vare Danne.

DAH kan således tituleras Porrautomatsreparatör :-). Den är återigen i nyskick, efter Dannes goda insats, med som vanligt perfekt resultat.

Dock... minnet, Danne... minnet :-)

(förlåt noose för att jag/vi kom från Jack´s to Open: mitt fel.)
« Senast ändrad: februari 25, 2012, 10:30:48 av Linde »


noose

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: kungälv

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Linde, DAH & noose

Har läst vad som skrivits här. Jag vill ge en kommentar till, eftersom noose inte verkar ha ngt emot det.

Linde har så rätt att smaken är olika. Prissättning är svår att göra på udda gamla grejer. Är det ngt man vill ha, så kan man betala några 1000 kr mer och känna sig nöjd, även om man kanske vet att det kunde hittats billigare. Jag köpte alldeles nyligen ett flipper för 17000 kr som många andra här tycker skall kosta runt 12000 kr, men spelet var nästan exakt som jag ville ha det och jag visste att jag betalade mer än normalt, men jag är supernöjd.

Med all respekt för Linde & DAH och deras enorma kunskap på området… Jag borde istället ha skrivit så här i min tidigare postning:
CITAT:
Jag tycker det är ett fult och tråkigt spel och min erfarenhet är att det är svårsålt.

Prova ’sälja’ det till högstbjudande på BLOCKET och se vilka bud du får in och sälj det sedan till din kollega, baserat på buden du fått in.

I nuvarande skick tror jag du får runt 1.500 kr, kanske mer - om du hittar en person som letar efter just ett sådant spel.

Ett renoverat fullt fungerande spel kan nog ta sig upp till 3.500 kr, men kanske mer om det är i bra eller mkt bra skick.
SLUT på citat.

Jag baserar mitt uttalande betr. värdet / priset på följande:

För ca 2,5 år sedan, så hade jag av en tillfällighet 2 st. ’Jacks to Open’ som jag försökte förmedla försäljning av. Båda stod i Göteborg, men på olika ställen (olika ägare). Det ena spelet saknade den klara glasrutan ovanför spelplanen, i övrigt var spelet i normalt skick och startade upp, men behövde elfix & shoppas. Det andra spelet var komplett och nästan ’fungerande’ = displayerna funkade dåligt eller inte alls (kommer inte ihåg). Jag kontaktade flera flipperpersoner här i Göteborg och undrade om dom var intresserade av ngt av dessa spel för ca 1000-1500 kr. Jag frågade nog minst 8 personer, men ingen var intresserad. Det ena spelet kördes sedermera (efter ca 1 månad) av ägaren till tippen (utan min vetskap) och det andra spelet minns jag inte vad som hände med eller jag frågade aldrig efter det mer.

noose
Om du skall sälja spelet till en du känner och det inte fungerar OK, så kanske ett pris kan vara mellan det jag skrev och det som Linde & DAH tycker. Kanske 2500 kr kan vara lagom.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: