Frispel

sedan 2001

EPC 2012

Pal · 218 · 23132

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu verkar det som att det i alla fall blir ett Fireball med i kvalet!  :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
KO, jag ska se om jag kanske har kvar emailkonversationen med Martin Ayub.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Danne: Det var väl då du skrev det numera klassiska: "This is what we in Sweden call a Donald Duck tournament" :-D

Vad gäller EM vore det inte så dumt om alla länder kunde enas om ett kvalsystem och ett slutspelssystem istället för att varje land hittar på något eget.
Palle, kan det låta sig göras tror du?
« Senast ändrad: februari 20, 2012, 11:56:59 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är väl förfrågat av bl.a. IFK på RGP2 utan större förståelse? Men jag håller med om att det vore bra med en "manual" för detta arrangemang. Kanske blir lättare att klubba ett sådant beslut om man tar fram regelboken först så folk inser hur bra det vore?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp Mats det stämmer. Och det nämnde jag för Josh sista tävlingsdagen, han garvade och höll med.

Mats, jag har tidigare talat om precis samma sak som du nu gör, att en sådan stor tävling ska/bör se likadan ut oberoende vilket land som genomför tävlingen.
En tydligt skriven manual på engelska skulle vara utmärkt tycker jag. Det skulle vara trevligt att alltid veta hur tävlingen är upplagd år från år. Och slippa kalkontävlingar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Bara att börja skriva manualen således...........
Vet man per definition vad en "Donald Duck tournament" är och även hur kalkontävlingar  är borde det väl göra sig att skriva manualen till en riktig tävling ??

;)

Att uppnå konsensus i frågan tror jag dock blir oerhört svårt.
Jag e relativt övertygad om att engelsmännen inte arrangerade sitt EM som de gjorde - för att de vill göra en så kallad Kalle Anka tävling , de gjorde det för att de tyckte det var bästa sättet att hålla tävlingen på antagligen.
Samma sak med fransmännen , de tyckte att de gjorde det bra , får man iallafall hoppas.
Med stor visshet har spanjorerna ett tredje sätt att lösa EM på , ett sätt som de tycker e bra , om inte bäst.
Ungern knackar på dörren och vill arrangera kommande EPC , vi som varit där nere och tävlat vet att det skiljer relativt mycket jämfört med ett SM (eller för all del BPP) i Sverige.

Vad jag själv ev tycker e bra och dåligt e ointressant , jag väljer att åka runt o tävla emellanåt och tar så att säga seden dit jag kommer, men det e ju jag det.
« Senast ändrad: februari 20, 2012, 20:01:38 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Problemet är bara att de inte vet hur en bra tävling ska se ut.
En seriös tävling ska ju vara gjord så att slumpen blir så liten som möjligt, så att spelskicklighet får så mycket utrymme som möjligt.
Det vet vi, det vet holländarna och de som arrar större tävlingar i USA.

Men de länder, utom Sverige, som hittills har gjort ett en EPC tävling, tycks inte se tävlingen som en tävling där skickligheten ska få avgöra.

Så CC, ja, jag kommer fortfarande vara negativ till dåligt arrangerade EPC-tävlingar, även om jag troligen har större chans att vinna en sån tävling där slump är en stort inslag.

Största skämtet till EPC-tävling var och är EPC-tävlingen i Schweiz.
Där de till och med tappade bort mängder med kvalscorer. Hela kvalet var ett stort jävla skämt.
« Senast ändrad: februari 20, 2012, 21:05:59 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Kan du inte istället hjälpa till att fixa manualen till kommande arrangörer, så de vet hur man ska göra en bra tävling.

"Alla andra har fel" , känns som en monumentalt dålig inställning om man ska enas om ett tävlingsformat.

Då jag  varken kunskap eller intresse av att arra tävling , kommer detta bli mitt sista inlägg i tråden.
Hoppas ni löser det hela så jag kan se fram emot ett ordentligt arrangerat EM i framtiden ;)

(se nedan)
« Senast ändrad: februari 20, 2012, 21:11:33 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jodå visst kan jag det. Samtidigt så har vi mycket duktigt folk i Stockholm, Göteborg/Alingsås och andra orter som är bra på tävlingsregler.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I england ville de att alla skulle få spela så mycket som möjligt - tävlingsmomentet tyckte de inte var så viktigt. Kanske en felaktig inställning för ett EM. Dela i så fall upp tävlingen i A- och B-division.

Ungrarna vill lära sig - de blev väldigt glada när de fick alla reglerna till SM-tävlingen. Ska bli intressant att se vad de får ihop tills i år.

Schweizarna ville nog väl, men hade inte testat systemet ordentligt. Förvisso var det bra spelare som gick vidare, men direkt rättvist kanske det inte blev med svenska mått mätt.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Kallar du ett försök på ett begränsat antal kvalspel och en s k joker = omspel på ett spel för "att alla skulle få spela så mycket som möjligt".

Vi har ju förfan mer spelande i kvalet på SM.
Och sen det fina hoppet i slutspelet 32 spelare till 8 spelare. Är det också mer spelande??
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Snart dags:

http://www.europinball2012.com/english/inscription/individual-tournaments/

Bra att de tagit i med anmälningsavgiften - det borde skrämma bort casual players och lämna mer plats till de som vill tävla på "riktigt".

På måndag är det alltså dags att hålla sig nära en dator om man vill ha plats...


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Lite surt med begränsning på 10 deltagare per land bara - de borde ju kört procent efter WPPR-top 100 eller något liknande.

Vem här tänker åka?
« Senast ändrad: april 30, 2012, 13:13:32 av INK »


Tags: