Frispel

sedan 2001

Nybörjare

sonnan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: VASA
Hejsan alla flippervänner!

Jag skulle vilja ha lite hjälp av er var jag skall leta efter begagnade flipperspel som kostar så lite som möjligt :)

Jag har ända sedan jag var 14-15 år drömt om att ha ett eget flipperspel. Minns då jag var i moppeåldern och tillbringade hela helgerna på lokala grillen för att spela "Cactus Canyon", man kunde spela hela dagarna i ända!

Efter att ha kollat runt litet så ser jag att jusst DET spelet är ett av dem dyraste! :(

nåväl, någonstans skall man börja och jag skulle vilja hitta ett fungerande spel som helst inte kostar mer än 10 000 kr. Är det möjligt att hitta och är utbudet stort?

Kan absolut noll om hur ett spel fungerar men är väldigt intresserad av att lära mig! Kan en hel del om datorer så helt pantad är jag ändå inte :)

Hoppas att jag inte flummade iväg allt för mycket men jag blev helt tagen att få spela och ha ett EGET spel igen efter att ha sett dokumentärfilmen "King of Kong" (den borde ni ALLA se!)

Tack och förlåt /  SON


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har ett nyshoppat williams Millionaire för 10.000:-.
Bilder Millionaire
« Senast ändrad: januari 26, 2012, 14:00:54 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
sonnan

1) DAH kan du lita på :-)

2) Var bor du - eller var har du tänkt att köpa ditt flipperspel? Svårt att förstå var du har din hemadress.

3) 10.000 kr kan man hitta ett bra 80-tals SS-spel för, men är det vad du vill ha eller vill du ha ett 90-tals DMD-spel, för då får du nog gå upp till ca 14.000 kr för ett spel i normalt-bra fullt fungerande 'bruksskick'.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hej och Välkommen.

Vid första köp rekommenderar jag att ha lite "is i magen" , sondera terrängen lite och försök hitta ett bra objekt.

Om en spel varit till salu under många månader på SFS utan att någon nappat , kanske man ska vara försiktig , varför har ingen köpt spelet ?
Är priset för högt ? Här spelet i dåligt skick ?

Jag var själv i din situation för några år sedan , och skulle nog rekommendera ett "DMD-spel" , dessa är helt enklare att sälja när man tröttnar....
För 10000:- kan du nog hitta spel om Du har tur och e snabb ,
Just nu finns några spel i säljes tråden för 11-14k.....

T.ex ett Shadow för 12.500:- som är mycket prisvärt i mina ögon.

Jag skulle undvika 80-tals SS spel (som kostar 10000:- eller mer) och istället - om möjligt - lägga den extra tusenlappen för att få ett DMD-spel.Helt enkelt för att spelupplevelsen kommer bli annorlunda...
Billiga SS som Earthshaker, Radical, Mousin Around kan inte alls mäta sig med billiga DMD som FishTales , WhiteWater etc.
« Senast ändrad: januari 26, 2012, 03:37:11 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


sonnan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: VASA
Tusen tack för era svar och den hjälp ni gett mig! Först vill jag säga att jag är från Finland, och utbudet här är ganska begränsat, jag vet att det finns en hel del flipperspel i landet, men det finns inget bra motsvarande forum som detta, som förenar alla flippervänner!

Till DAH vill jag säga tack för erbjudandet, men jag tror nog det lutar åt ett spel med punktdisplay fast jag får punga ut med några tusen till!

Vad jag förstått efter att ha läst igenom ~100 trådar här så är det er 3 och Johan_R som är dem man kan lita på till 100% (säkert många andra också)

Till sist tänkte jag fråga ER om ni har någon erfarenhet av finska spel? Tänkte jag skulle börja forska lite i var man kan hitta spel också här i landet. Kanske det är så att jusst någon av er är intresserad av att hitta spel härifrån kan jag säkert vara en hjälpande hand!



sonnan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: VASA
hittade den nyss jo! fast inte direkt mycket i köp/sälj tråden. ett fish tales hade blivit sålt nyss för 1650€ det är väl ca 15 000 kr. Såg ut att vara i bra skick! http://www.dropbox.com/gallery/14802084/1/Fish%20Tales%20Flipperi?h=240ca0


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Priserna i Finland ligger nog lite över de svenska, skulle jag tro. Men där har du ju lite folk att bekanta dig med.

Jo, det såg fint ut för att vara ett tyskt/polskt spel från början.  :-)

Synd bara på solblektheten.


sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg
Det skal sies at det er veldig sjelden man finner et Fish Tales som ikke er solbleket i kabinettet. Det gjelder fler spill også. Indiana Jones: The Pinball Adventure er et eksempel. Men, de er ikke semre å spille på selv om kabinettet er solbleket. Se på T2, det kom jo ferdig "solbleket" fra fabrikk. :)

Lykke til med jakten SON (jeg håller med om is i magen och DMD spel)


sonnan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: VASA
is i magen skall jag ha fast jag bara har en tanke i huvudet jusst nu "måste ha ett flipperspel" :D

tänkte att jag skulle åka runt till de ställen som har ett flipperspel här i stan och kolla om något kunde tänkas vara till salu. iofs är det väl oftast så att det är ett företag som hyr ut dessa spel men man vet ju aldrig!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Allmänt sett är det bättre (som nybörjare) att köpa ett spel som en kunnig flipperentusiast redan har haft i sin vård och gjort i ordning än att köpa ett "billigare" spel av en utställare - i den mån de har några spel kvar till försäljning.

Ovanstående gäller också till stor del när man handlar av "importörerna" av flipperspel - det kostar lite mindre i inköp, men slutsumman brukar ändå bli samma efter shopping, flipperrenovering och eventuella reparationer. :-)


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Sitter inte denna kille i Finland?
www.realgames.org

Jag vet inget om honom, men jag tror att några på forumet har handlat där.


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Det såldes rel nyligt ett world poker tour i Oulu för eur1000 så nog kan man göra klipp i Finland åxå... Btw, har du kollat med pelika.fi?
« Senast ändrad: januari 26, 2012, 18:41:44 av SAB »


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå

sonnan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: VASA
Tog upp numret till Pelika tidigare idag! men nu har jag eventuellt hittat en guldgruva genom att halka in på ett bananskal. Snubben som ägde grillen var jag spelade flipper för första gången verkar vara en riktig samlare. Fick höra att han haft åtminstone ett 15-tal olika spel!!! Fast detta var ju nästan 10 år sen, inte säkert han har kvar alla, grillen finns inte heller så...


Tags: