Frispel

sedan 2001

Varning lurendrejare

Lunk

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Vill bara varna folk som blivit/blir kontaktade av en som vill sälja flipper.
Senast var han från Öland o hette Kimmy S.
Han ville sälja ett MM i fint skick.
Han skulle skicka det med dhl som blev billigare genom hans firma.
Han ville ha delbetalning innan frakt o var enligt honom 100% seriös.
Fick till slut bilder på spelet o där kände man igen en viss vit garageport.
Skrev till honom att dessa bilder var från ipdb.org
Efter det har jag inte hört nått mer från honom.
« Senast ändrad: januari 03, 2012, 00:20:24 av Lunk »


sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg
Jeg har sett flere annonsere flipperspill på blandt annet blocket med den her garageporten i bakgrunden. Ta egne bilder. Hvor vanskelig kan det være?

Jeg ville nok ikke gitt noen handpenger til denne Kimmy :)

Takk for at du advarer Lunk
« Senast ändrad: januari 02, 2012, 05:09:34 av sinatra »


pata

  • Donator Silver
  • Newbie
  • *****
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
Tack för tipset, har också blivit kontaktad av just den personen. han säger sig ha ett Iron Man till salu. har dock inte tagit kontakt med honom ännu, kommer troligen inte göra det nu heller.

/pata


Rastaman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Viskafors
Han vill skicka det till mig idag om jag för över pengarna idag. Bilden är väl miniatyrflippret som säljs på ebay.
« Senast ändrad: januari 02, 2012, 13:13:22 av Rastaman »


Rastaman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Viskafors

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Rastaman

Kan du skriva så man begriper vad du menar. Läste även dit andra inlägg som Sonar låst och jag fattar inte vad ditt problem är. Du skriver att du blivit erbjuden att köpa hans spel, du nämner inget om att du gjort ett avtal med honom, så vi som läser det du skriver fattar inte så mkt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det där är ett jävla elände när folk snor bilder från nätet för att använda i annonser.
När det händer mina bilder, så kontaktar jag direkt Blocket och den jävel som har snott bilden från min hemsida.  
Sen försvinner bilden/erna snabbt från annonserna.

Om man inte känner säljaren mycket väl så ska man aldrig betala i förskott, det är att be om att bli lurad.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Rastaman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Viskafors
COCS

Jag har en köpesannons på blocket.
Killen mailar frågar om jag vill köpa ett defekt MM som han inte kan laga för 7000:-.
Jag säger ja vill köpa det och samtidigt vill jag ha bild och frågar vad som är sönder.
Killen svarar det är nån lampa som är sönder och mailar en bild på ett MM som påminner om miniatyrflipper som man kan köpa på ebay.
Killen ber mig föra in pengar på hans konto och säger att han ska boka dhl direkt för spelet är på gotland och att han bjuder på frakt.
Säger att jag kan hämta det och då säger han att spelet är på gotland men han är i uppsala.
Mailar han och säger att jag inte vill föra in pengar till en person som erbjuder flera personer att föra in pengar på hans konto och att folk varnar för han på forum.
Då får jag ett mail att han vet vem jag är och frågar om jag vet vad PUL är


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Rastaman

Det var tydligt svar :-)

Men varför han frågar om du vet vad PUL är förstår jag inte - inte du heller kanske.

Om han är besvärlig, så prova att fråga honom om vad hans problem är och se vad han svarar.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
såg att du tagit bort namn och mail adressen till honom. Det hade ju varit bra att ha för att åtminstone tillfälligt ha koll på honom. Även om han verkar ha koll på SFS eftersom han såg att du hade lagt upp hans namn. Så han byter väl uppgifter till nästa gång. Sedan är det väl Sonar som i det här fallet ev skulle kunna betraktas som ansvarig utgivare och därmed ha det formella ansvaret eller har jag fel?

citat
"Ostrukturerad behandling av personuppgifter

Det är i princip alltid tillåtet att publicera personuppgifter i löpande text på en webbsida så länge man inte kränker den som uppgifterna avser. För att avgöra om en behandling av personuppgifter är kränkande måste man göra en samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få samt vad behandlingen kan leda till. Man får således göra en avvägning i det enskilda fallet där den registrerades intresse av en fredad, privat sfär vägs mot intresset av att publicera uppgifterna."

Det här tolkar jag som att du är i din fulla rätt att varna oss här även med namn och mailadress. för någon som du tror kan vara ute efter att lura en eller flera av oss.

Anders
Play a real game, play pinball



Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Citera
Sedan är det väl Sonar som i det här fallet ev skulle kunna betraktas som ansvarig utgivare och därmed ha det formella ansvaret eller har jag fel?  


Japp du har fel, det finns ingen ansvarig utgivare för ett forum på internet.

Förmodligen faller det här in under BBS-lagen och där kan jag ha ett ansvar om forumet uppmanar till olagligheter eller upphovsbrott. Men i och med att detta forum inte har det som syfte och inte heller innehåller återkommande sådan diskussioner så vill det nog till innan det anses att jag kan vara ansvarig för det. I grund och botten så är den enskilde individen ansvarig för vad den säger och gör. Det finns inget sätt att avsäga sitt ansvar genom att påstå att någon annan tar ansvar för ditt uttalande.



[f+]Grundregel vid affärer: Är det för bra för att vara sant så är det det. Är det dessutom märkliga omständigheter kring det hela med frakter och andra konstigheter så dra öronen åt dig och dra därifrån [/f+]


Jag tycker förövrigt att man inte behöver ge ut någon namn för att varna för en bedragare. Det räcker att beskriva vilket tillvägagångsätt de har oftast. Man kan även ange bara ett förnamn eller initialer eller en email adress också.

Det finns så mycket folk tror att PUL innebär och att man är helt skyddad på internet. Som cocs inlägg ovan visar på så har PUL inget med det här att göra.

Sen kan man ju alltid knappa in någons namn på www.ratsit.se om man vill veta mer :-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
hmm.. lite googlande på ett namn som nämns i första postningen ger denna sidan ....
http://www.facebook.com/group.php?gid=292979945430



Tags: