Frispel

sedan 2001

Laga säkringar

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Då jag läst om personer som trumlar lampor, lagar gummin med silicon o annat för o spara några öre till sitt flipper för 15k kommer nu nästa husmoder tips.

Går din säkring sönder , laga den genom att löda fast en tråd på utsidan.
Funkar fin fint och tråd + lödtenn är billigare än de 2kr en ny säkring kostar.



(satt i ett spel jag köpt.......)
« Senast ändrad: november 24, 2011, 18:35:50 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har en schyst anekdot från en sådan lagning.

På ett jobb jag hade tidigare så hade vridtransformatorer som vi körde ganska hårt med, främst peak strömmar så medelströmmen var inte så hög men det gick att trigga en trög säkring.

Så en gång så körde vi riktigt hårt och säkringen brann upp. Men när vi plockar ut den så ser den ut som den du har på bilden här ovan. Då blev vi lite förvånade särskilt eftersom vi tydligen hade lyckats paja den oxå :-D

Det visade sig att någon som jobbat där tidigare hade råkat ut för samma sak och gjort om säkringen till en permanent ihopbryggning som passade bra i säkringshållaren helt enkelt.

Det som hade hänt oss var att säkringshållaren hade smält så at "säkringen" hade inte kontakt med metalländarna i hållaren längre. Så vi hade inte kört sönder den "hårdkodade" säkringen :-D


Lasseba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Den säkringen var fin. I det första flippret jag köpte så satt det en konstig säkring i en av hållarna under spelplanen....tråden hade bränt av och reparatören gillade wrigleys tuggummi där pappret har metallfolie på ena sidan.Detta papper var lindat runt säkringen och intryckt i hållaren.
Klart att spelet fungerade, men jag bytte givetvis ut den. Kanske samma reparatör ???.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
När man köper ett beggat spel så ska man alltid kolla alla säkringsvärden.
Ett tips om man har ett antal spel är att ha ett antal automatsäkringar med kablar lödda till ändarna på trasiga säkringar. Dessa trasiga säkringar pytsas på plats i säkringshållaren och automatsäkringen är klar att användas då man testkör spelet eller felsöker det.
« Senast ändrad: november 25, 2011, 03:45:46 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Att göra egna säkringar rekomenderas INTE! Det finns en anledning att dom sitter där. Om något går sönder så skall säkringen brinna upp, annars lär kretskort eller andra kabla göra det.


Tags: