Frispel

sedan 2001

"Rappande" älg på Rocky&Bullwinkle

larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ja , rappande o rappande vet jag inte och jag vet inte om det är älgen heller om jag ska vara ärlig..

Jag har hursomhelst fått problem med mitt Rocky & Bullwinkle som gått felfritt tills nu..

Av nån anledning så har ljudet fuckat upp på nåt sätt. Den klämmiga bakgrundsmusiken är borta helt och det som hörs är nån hackig repetition av nån uppmaning som kommer i början ( kommer inte ihåg exakt hur det låter ) Den hackar .. Vissa ljudeffekter funkar som de ska och när kulan rinner så funkar den käcka kommentaren .. Annars är det just inte mycket med ljudet.. Jag har inte gjort nån djupare koll än mer än att lossa och sätta tillbaka alla kontakter på CPU-kortet + ljudkortet ..

Är det nån som har råkat ut för nåt liknande och har nåt tips eller nån som har nåt tips ändå ??


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det kan nog vara så att ljudrom har blivit kasst. Det har hänt mig förut på Data East. Bränn om ljudrom.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ska testa att lossa dom ur socklarna en gång och funkar inte det får det kanske bli att fixa nya .. ( finns det nån här som har möjlighet att bränna några nya ljudrom mot skälig ersättning i så fall ? )

Om ingen har nåt annat tips att testa först då..



johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 432
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mitt TFTC lät ungefär som du beskriver det när ena likriktarbryggan var trasig.
Det är lika för alla


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Testade att pilla ur/peta i dom i socklarna och då funkade ljudet som det skulle en liten stund , sen blev det ett högt brus ihop med ljudet.. Testade att pilla ur/i dom igen och sen blev det helt tyst ..

Nån som har nåt bra tips ?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Eftersom jag själv inte gillar trådar utan att få lösningen presenterad så är det väl bäst att avsluta den här med lösningen på problemet ..

Till att börja med var problemet som sagts tidigare en rappande älg , men efter att ha pillat lite med ljudrommarna så blev det mindre och mindre rap och mer och mer tyst. Sedan ville inte spelet starta upp ordentligt alls. Efter en lätt tappad sug då jag bara testat med att rucka lite på alla kontakter på i stort sett alla kort utan resultat . Best ämde mig igår för att ta tag i problemet igen och upptäckte att inga LEDar lös på CPU-kortet vilket fick mig att mistänka spänningsfel.. Efter lite mätande så visade det sig att 5-volten inte fanns som den skulle. Med schemat till hjälp så lokaliserade jag felet till PowerSupplyBoard och märkte att TR5 ( en 2N6057) var paj.. "Lånade" en sån från att annat powerkort jag hade liggande , monterade tillbaka kortet och vips var allt up´n´running igen.. =)


priest

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: Motala

Tags: power