Frispel

sedan 2001

Skillnad på sideart? Hjälp!

Alle

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Södertälje
Jag ska beställa sideart till mitt TZ från antingen Slam Tilt eller Pinball Heaven tänkte jag. Varför är det så stor skillnad i pris? På Slam Tilt kostar den 3539kr och det står att de är tillverkade av samma företag som gjorde originalen och är licenstryckta.
Men när jag frågade dom på Pinbalh Heaven(UK) så sa dom såhär; "It is fully licenced art supplied by planetary pinball (we are the uk distributor for them)". Och deras kostar 240,60 euro(2193kr)
Kan ju inte vara samma sideart, vilken ska jag ta? Det måste bli perfekt, jag tar inte den billigare ifall det innebär att det inte blir lika snyggt!
Jag vill ha den bästa sidearten, vilken bör jag ta? Ser man ens någon skillnad?
Kära Bullen, hjälp mej!

Hoppas på snabbt svar så jag äntligen kan beställa!



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ingen här kan avgöra detta åt dig då vi inte har båda produkterna för jämförelse. Det kan visst vara "likvärda" dekaler, men inköpta vid olika tillfällen och med olika marginaler. Om PP har godkänt dekalerna så är det bra grejer, men troligen nyproduktion via annat sätt än screentryck.


Alle

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Södertälje
Så ingen vet utan att faktiskt själv få se dom? Okey, låter rimligt. Men om jag formulerar mej såhär då, till er som har hållit på med den här hobbyn längre än mej:
Vad skulle ni välja ifall ni skulle shoppa ett spel som ni ville skulle se riktigt bra ut?

Sen vet jag inte riktigt vad screentryck innebär eller vad det finns för annat sätt. Låter det som att det är någon slags nyproduktion på sidearten på Slam Tilt också? Även fast de är från samma företag som gjorde originalen? Det är ju en viss prisskillnad så jag tänkte helt enkelt att det bör vara en skillnad i kvalité också?
Som nybörjare så är jag aningen förvirrad...
:(


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Om det inte är seriösa skador i sidearten (typ stora brytmärken/hål efter inbrott) skulle jag inte öht byta sideart. Jag jämför gärna med lack på bilar, en hyfsad originallack men med nåt dörruppslag/repa är mer värt för mig än en omlackad bil.

Patina som man på Antikrundan-språk skulle uttrycka det ;)
« Senast ändrad: augusti 29, 2011, 18:39:43 av Purre »


Alle

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Södertälje
@ Purre:
Skulle du inte byta för att det är något fel på nyproduktioner? Eller är det enbart för att original är "coolare"? Det där är nog någon sån där entusiast-grej som jag inte riktigt bryr mej om. Jag vill ha ett supersnyggt spel. Så enkelt är det.

Så nu kvarstår frågan vad jag bör välja för att det ska bli så bra som möjligt...
Någon?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Risken är att du köper och monterar en ideart som är sämre i kvalitén än original.
Vill du ha ett überfint spel?
Sälj det spel du har om du inte är nöjd med det, och jaga tills du hittar ett exemplar,som du är riktigt nöjd med och som du kan köpa istället.

TZ finns det så pass många av i Sverige så det bör inte vara något problem att hitta ett bra ex.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Lasseba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Jag köpte kanonfina från en gammal utställare i staterna.
Tillverkade el. sålda av phoenix arcade. Riktiga screentryckta, finns inte ett fel på dom.
Tror jag betalade 200 USD plus frakt 50 USD. med svensk mons så är det under 2000:-.
Kan kolla med honom om han fler kvar, Annars så köper jag ditt TZ om det är solblekt och har en sliten spelplan.....


Alle

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Södertälje
Jag ska inte sälja det, jag ska uppenbarligen shoppa det. Och jag tänker inte jaga efter något nytt när jag har ett med skitfin spelplan och ruttet kabb. Jag har redan sideart liggande som väntar till mitt IJ, och det ser skitsnyggt ut! TZ kommer få samma snygga kabb, så det så!
@ Lasseba: Vet du var dekalerna är tillverkade av för firma?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Phoenix Arcade hade egen tillverkning på tiden då WMS-licenserna inte var lika hårt hållna som nu.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har det inte åtminstone varit så att det brukar gå att höra på RGP gruppen och då brukar det höra av sig folk som har saker men inte vågar annonsera eller orkar.
Play a real game, play pinball


Tags: