Frispel

sedan 2001

Mycket knepigt fel

Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Hej
jag har ett bally pool sharks med ett knepigt problem.

Symtomet är följande:
När spelet sätts på händer inget speciellt.
Det bootar som det ska, men så fort man trycker på en "aktiv" knapp dvs start knappen eller menyknappen drar den vänstar slingshot spolen för att sen stanna i draget läge.
Eftersom jag inte vill elda upp spolen kan man inte göra något annat än att stänga av spelet.

Om spolen är urkopplad funkar spelet som det ska förutom att ingen av bumprarna fungerar.
Svitchen registerar träff men inget annat händer.

När jag jordar metallblecket på transistorerna drar slingshot spolarna som dom ska men inte bumperspolarna.
(gissar på att dom trissorna är gångna)

Någon som har bra tipps om vart jag ska börja felsöka?

Har några uppslag själv men det skulle underlätta mycket om någon känner igen och har löst problemet.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Uddis, jag förmodar att det är det ostartade, orenoverade spel som köpte av mig, som inte lirar. funkar bumprarna överhuvudtaget (d v s funkar de om du inte har kopplat bort slingen som drar)? Har du kollat att slingshot-trissan är okey?

Mvh Dan
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Egentligen står svaret på dina frågor ovan men jag ska försöka vara mer tydlig.
(ingen har någonsin anklagat mig för att jag skulle vara tydlig ;-) )
Bumprarna fungerar per definition inte alls.
Jag ska felsöka vidare men är rätt säker på att spolarna är ok.  När jag jordar metallblecket på de så kallade special trissorna så drar bägge slingshotarna men ingen av bymprarna. Detta tyder ju helt klart på att trissorna är gångna.

Vad jag tror är felet med att slingshotens spole drar är att det är någon form av kortslutning i 7402kretsen som sitter innan fördrivar transistorn. Om den är hel måste någon av det tidigare tusenfotingarna vara gångna.

Ska byta lite delar och prova mig fram.