Frispel

sedan 2001

Insteg i flippervärlden

Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Beppe: Har de inte kvar Twilight Zone på Escape Data längre?


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
jag orkar vänta på ny spole, men tar ju gärna hjälp av dig och vilken du bytte till. Antar att detta måste lödas fast?

Jaså, har escape haft en flipperspel? Det visste jag inte om. Trots att jag bott större delen av mitt liv här. Får knata förbi och titta.

Alvar, är du fd härntabo?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
då fortsätter jag att mata på med frågor.

*Vilken spole behöver jag beställa.
*Vart hittar jag verktyg i tumstorlek då jag behöver byta en insertlampa men har inget att skruva med.
*Vid eventuell flytt av spelet, vart skruvar man bort gångjärnen för backboxen enklast?
*Går det att hyra trumblare nånstans, eller brukar någon hantverkare ha tillgång till detta? (smeder etc?)


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Apropå kickouten så ska den hamna på flippern men håller man bara upp flippern ska den rulla upp och ut i höger outlane. Gör man inget ska den studsa på flippern upp i vänster slingshot och rakt ut i höger outlane. Vänster outlane ska inte vara inblandad alls för då är det nåt feljusterat.

Vänster outlane är bara till för kulor som kommer från rampen med spinn.. :)


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
kan vara en justeringsfråga med. Men spelet står mer eller mindre rakt. Har haft ett vattenpass på och tittat, och det ser ok ut. Jag vet inte riktigt vad annars vad det finns för justeringsmöjligheter?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Små justeringar kan göras genom att bända lite i scoopet (i "taket" i hålet kulan flyger ut genom. Även hur brant spelet står kan påverka.

Som JG säger ska kulan träffa flippern. Huruvida den ska ut i höger outlane eller ej om man bara håller upp flippern är väl en smaksak, rullar den bara upp och ner i inlane är det ju betydligt enklare om man vill ha det så.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Om kulan rinner upp och ner i inlane efter kickout varje gång blir wirlpool-multin för lätt tycker jag. På mitt spel så finns risken att kulan rinner i vänster outlane om jag inte håller upp hö-flippern. Men om jag håller upp den studsar den aldrig upp till vä outlane.

Men jag kanske ska testa Ink´s ide och minska slaglängden och se vad det kan göra på scorerna :-P
Stay cool, Daddy-O


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Förresten är det ett jäkligt bra spel du fått tag på. Haft mitt i över ett år och det är fortfarande lika roligt.

Det bästa är ju att köra 5 gånger playfield samtidigt som multibollen. Synd bara att sekundrarna försvinner under multi-introt.

Sedan har jag en fråga om även Vacation jackpoten kan 5-dubblas. Jag hade 5* och satte sista locken men vad jag såg blev jackpoten "bara" 200 mille. Någon som vet?
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Skaffa senaste hemma-ROMen så stannar tiden under introt. ;-)

Jag lagade förresten ditt gamla WCS i går!


Det ska inte gå att 5x Vacation, nej.
« Senast ändrad: november 04, 2011, 12:37:46 av INK »


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp, jag har bott i Härnösand, och minns guldåldern när det samtidigt fanns flipper på Videoteket, Metropol, Prisma, biljarden, busstationen, samt ett par grillar!


Lunk

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hello.
Kul att du var med på flipperträffen senast.

Tum-verktyg hittar du på tex biltema o clas ohlson.
Tips är denna om du inte redan hunnit beställt från p4p.
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?cPath=38_189&products_id=2734

Backboxen skruvas lättast bort i kabinettet som här
http://gallery.pinball.no/main.php/v/user-albums/are/pin-in-v70/
men om den måste vikas eller att det sitter en svart plastbricka över skruvarna "Data East" så föredrar jag skruva lös den inuti backboxen.

Kan ta med nytrumblade kulor till nästa träff så kan vi byta. Har en låda med nytrumblade.


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
INK, vad har du satt för spole på ditt white water? Tänkte ta och beaställa lite saker från p4p nu, och med mitt spelande behöver jag all hjälp jag kan få, för det går då fasiken inte bra detta.

TÄnkte köpa nya kulor oxå, är det dessa man ska beställa?
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?cPath=159_20_143&products_id=3028
« Senast ändrad: november 11, 2011, 15:27:13 av beppe »


Tags: