Frispel

sedan 2001

Insteg i flippervärlden

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Vad jag minns så är det lagom bökigt, och består i att skruva loss själva backbox-fästet i kabinettet medelst insex (fast frågan är om det inte var ett Stern vi gjorde det på..?)

När fästet är lös på båda sidor är det bara att hasa ner backboxen över glaset och se till att inga kablar sträcks eller fastnar.
Lyckan är en tänd modelampa.


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Nu är jag bara jobbig.
Men det verkar som att det blir släpvagn för att hämta den med v40:n.

OkQ8 har ett släp på 4,8m3 med kåpa, detta måste väl räcka för att rymma ett flipper? Någon som vet måtten på ett williamsflipper?

Är förväntansfull...


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby

beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
så med andra ord är det lugnt.

Vad bör man tänka på om man ska ta det i släpvagn, bör man lägga det på några filtar eller funkar det att bara lägga in och sätta fast det med spännband på lämpligt sätt?

är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått i den här tråden


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Plocka ut kulorna och sätt ett spännband runt backboxen och spelet, gärna med filt mellan så att inget blir skadat av bandet. Sedan är det bara att tuta/köra och undvika gropar i vägen:)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
en filt eller några gamla kartonger under är väl aldrig fel. Att spänna fast det så att det inte glider runt är nog också bra, och som Fritte säger, lägg något(ex en mattstump,handduk eller liknande) emellan backbox och siderails så riskerar man inte att göra märken i dessa.
Play a real game, play pinball


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Eftersom du skriver lägga in det så har du säkert redan tänkt på att ta av benen, om du inte tänkt på det så ta av benen. Lägg något under, typ en flyttfilt eller militärfilt, så att du kan dra det till och från släpvagnsöppningen utan att skada flippret. Tänk på att flippret är tungt så det är bra att ha en plan för hur man ska göra från det att man börjar ta av benen tills dess att flippret ligger i vagnen. Det är trist att börja flipperkarriären med ett ryggskott eftersom det gör att spelställningen blir lidande vilket i sin tur kan ge sämre spelresultat :-)


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Tack killar!
Ni ger verkligen shysst råd till en flippernovis, han som säljer det får ta och hjälpa mig att få ut kulorna gå jag inte har någon aning om hur det skulle gå till. Hur gör jag detta ifall personen inte har någon koll på detta?

spelet är ett white water för övrigt, har aldrig spelat på det, men jag tror att det blir fint som första spel


CRS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Öppna myntluckan och för spaken uppe till höger åt vänster så långt det går. Lyft av lockdownbar (listen som håller fast glaset i framkant.) Lyft av glaset genom att hasa det framåt.
Plocka ur kulorna. Gör samma sak fast i omvänd ordning.

http://www.youtube.com/watch?v=7hVFQ8xl1yQ

Men han som har spelet vet garanterat hur man gör.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
När glaset är av så gäller ju att få fram kulorna. Jag brukar ha spelet avstängt och manuellt mata fram kulorna till plunger-lanen genom slå/trycka på coilen som sitter bakom lockdownbaren som skjuter upp kulorna.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Den du köper spelet av kan säkert visa en del redan när du hämtar det. Både tips för transport och säkert en del annat får vi hoppas..


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är tyvärr många som glömmer att plocka ur, eller som inte alls bryr sig om att plocka ur kulor innan ihoppackning av spel.
Fan även jag som är gammal i gamet glömmer ibland bort att plocka ur kulor.

Så det måste man själv bara uppmärksam på när man köper ett spel. Och ha en påse att lägga benbultar, toppbultar, kulor, nycklar, elkabel (om det är en lös modell av kabel) och en andra småsaker i.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Så där!

Nu är jag en i gänget. Det är ett White water som nu står hos en kompis, för vidare transport till mitt radhus under kvällen.

Har inte spelat något mer på det, mer än testspelet innan jag köpte det.

Pelle, som jag köpte det av ska ha stort tack. Mycket trevlig människa som hjälpte med utbaxning och en hel del tips inför kommande flippertimmar.

Väl hemma efter ca 88 mil i bil på en dag så kändes sängen rätt så skön.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är ett av de mer prisvärda Williamsspelen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: