Frispel

sedan 2001

Insteg i flippervärlden

beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Hej.

Jag har egentligen aldrig varit någon större flipperspelare. Bor i Härnösand och det finns inte ett enda flipper att kasta bort femkronor i längre.

Vet inte om det är en begynnande trettioårskris som är på ingående. Men jaja, nog om bakgrunden.

Har funderat på att köpa ett flipper, då det börjar bli dags att flytta till något större.

Har sökt en del här, och det som jag blir lite förundrad över är diskussionen kring märken på tillverkarna. Data east och sega verkar väcka stora känslor hos vissa deltagare här. För en som ringa erfarenhet av flipper, skulle ett sega/data east flipper vara en dålig investering? Vad är det som är dåligt med dessa flipper? Går de sönder oftare? Eller är det lite mercedes mot bmw i den där frågan?

Går det att få tag i ett dmd-flipper för 8-10 000kr eller är jag optimistisk då? De flipper jag kommer ihåg att jag spelat är Apollo 13 och world cup soccer 94. Skulle ett soccer 94 vara något att köpa? Sett att leathal weapon finns för iaf hyffsade pengar?

Varför envisas ni med dessa förkortningar på spelen, är jobbigt för en amatör att förstå vad ni menar :o)

Hoppas på ett svar, och ett trevligt bemötande!


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej och välkommen!

De olika tillverkarna är en intressant diskussion. Data East får väldigt mycket skit som du säger, men det är inte helt oförtjänt. Många av deras spel fungerar ganska dåligt att tävla på t.ex, pga deras regler som ibland kan vara ganska enahanda. Som Star Wars, där man får som bäst poäng om man bara skjuter i mittenrampen hela tiden.

Sen en annan aspekt är att det finns mer kunskap här om Bally/Williams-spel. Bra om något pajar, bara att skriva symptomen här och inom ett par timmar har någon förklarat vad du ska titta på först och vad som kan vara trasigt. Dessutom är dessa lättare att meka med om de går sönder, säger de som vet.

WCS 94 är ett bra spel för en nykomling skulle jag påstå. Kul spel till relativt lågt pris, kanske inte 8-10 000 men höj till 12 000 så hittar du ett snart. De andra två du nämner har jag inte så bra koll på.

Har också undrat över förkortningshysterin, men när man skrivit Tales of the Arabian Nights några gånger så inser man att TOTAN går mycket snabbare att skriva. Och som läsare kan du hålla muspekaren över de flesta förkortningar så får du en förklaring på dem.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Hallå Beppe,

Du gjorde inte bara ett insteg i flipperträsket, utan ett tresteg ;)

Välkommen i alla fall.
Flipperköp är aldrig en dålig investering, spelen skänker dig många timmar med glädje och normalt sett får man alltid tillbaka pengarna och kanske lite därtill. Det gäller bara att ha lite koll på vad spelet är värt, för det finns en del önskepriser där ute. Har spelet legat ute på Blocket i en månad eller mer, så är det inget fynd. Efterfrågan på flipperspel är för stor för att prisvärda spel skall ligga ute mer än ett par dagar. Angående vad som är vettigt att betala för ett visst spel, kan du bara fråga om här på SFS, så får du en hint.

Sedan är smaken som baken. Kan du inte provspela någonstans, så köp ett spel. Spela dig trött på det och sälj det sen. Det är inte så stor affär. (Ifall du inte skall kånka upp det för en massa trappor vill säga.) Jag har inte haft något DataEast själv, så jag kan inte uttala mig om kvalitén, men det är nog ingen stor skillnad, för det är snarlika komponenter.

De spel du nämner går nog för tillfället mer runt 12.000:-, men det dyker upp tillfällen där du kan köpa DMD-spel för 8-10000:-, speciellt från DataEast och Gottlieb.

Håller du muspekaren över förkortningen så skall du normalt sett få hjälp med betydelsen.

Lycka till.

Edit: LOP hann visst före med en del info.
« Senast ändrad: augusti 23, 2011, 23:56:40 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hej Beppe, väkommen till SFS.
Ja om det inte finns några spel att lägga slantarna i så är en köp nödvändigt om flipperabstinensen blir för stor, och då är nog det här forumet det bästa då du har frågor om flipperspel.

Data East, Sega Pinball och Stern pinball (inte att förväxla med Stern Electronics, ett tidigare Stern företag), är samma företag.
Under de tidigaste åren (Data East 1987-1994) så tillverkades en del trevliga spel, det försvann då företaget bytte namn till Sega Pinball (1994-1999) då Sega köpte ut de andra delägarna och bytte namn på företaget. De spelen som tillverkades under denna, andra delen av nittiotalet är inte älskade av många.
1999 köpte Gary Stern (som suttit i VD-stolen sedan 1987) loss företaget och bytte namn på det till Stern Pinball. Stern Pinball har gjort en hel del trevliga spel sedan dess.

Data East spelen ligger lite lägre än Williams spel (Williams och Bally) utom några titlar som t ex Guns & Roses.

De DMD spel som ligger lägst i pris (och attraktionskraft) är Gottlieb som lade ner företaget 1996.

Jag skulle satsa på i första hand WCS '94, i andra hand LW3, av de tre spel som du nämner. 10-12000:- får du nog räkna med för spel i bruksskick.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
jag har som sagt spelat lite flipper, och är det värt att vänta på en speciell titel? Kommer inte ihåg speciellt mycket av de spel jag räknat upp här. Hur ofta kommer det ut ett world cup soccer egentligen? Antar att det inte finns en uppsjö av dem direkt.

Är det blocket och er annonssida som är det som finns att tillgå i Sverige? Eller finns det mer ställen att hålla utkik på?



LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Skulle rekommendera att handla från denna sidan. De flesta som säljer här vet vad de talar om, risken att bli lurad är liten och även risken för missförstånd. Har man ingen aning fattar man kanske inte att vissa grejer på spelet är trasiga så länge flipprarna funkar hyfsat.

Finns en hel del WCS men det finns ju en del andra spel i samma prisklass om du har mer bråttom. En köpesannons där du söker DMD-spel för upp till 12 000 borde ge en del förslag kan man tycka



JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Hej och välkommen beppe. Jag gjorde mitt insteg för snart två år sedan och var precis som du på jakt efter ett billigt DMD-spel men ekonomin (och behovet av att köpa ett snabbt) gjorde att jag då fick "nöja" mig med ett Cyclone som är ett system 11 spel från 89. För min del blev det att köpa lite vad jag kom över där och då och i ärlighetens namn har jag inte ångrat det en sekund, det spelet gick varmt ofta och länge. Efter ett tag tröttnade jag dock på just det spelet och frågan är om man inte gör det på vilket spel som helst. För några månader sedan bytte jag till ett DMD spel (The Flintstones) och framförallt de bättre reglerna i de nyare spelen gör dom roligare men DMD:n i sig gör inte mycket skillnad tycker jag.

Så länge man inte gör en mycket dålig affär så är risken liten att du ska förlora massa pengar, speciellt med tanke på hur mycket pengar du spara varje gång du trycker fram en credit på ditt hemmaspel....

Mitt tips är vänta inte för länge utan köp dig något, se till att det spelar bra (dvs byt gummin, rengör spelplanen renovera flipprarna etc.. om det behövs) och spela skiten ur det och när du tröttnar byt ut det.


beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Tack för många svar, tankar och åsikter.

Nu kanske många av er hårdnackade veteraner fnissar lite åt mig. Men jag tror jag skulle vilja ha ett dmdspel för de lite roliga animationerna, "minispel/video-modes" som finns i dessa, ser lite roligare ut än de där resultatavlorna som finns i på spel från 80 talet.

Eller är detta fåfängt?
Finns ett flipperspel "radical" för 6000kr och ett Street fighter 2 ute för 9000. Men då var det ju det där med data east...

Skulle jag le lika mycket om jag köpte ett sånt där lite äldre, eller finns det någon som anser att det blir bättre/roligare med dmd?

vad är en plunger och mylar förresten?


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Batman forever har större dmd och faktiskt bra animationer. Kan finnas för 10-13 (finns ett på blocket nu för 13.
Plunger är uppskjutaren (till kulorna) och Mylar är en tunn plastfilm som tejpas på spelplanen för att förhindra slitage.

Välkommen till forumet :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Radical är ett trevligt spel för 6k, men du tröttnar på det mycket fortare än ett WCS pga mindre tungt regelverk.

SFII är ett Gottlieb-spel.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
beppe

Blir nog svårt att hitta ett bra fungerande Bally/Williams DMD-spel under 12000 kr. Räkna med priser från 12000 och uppåt.

DMD Data East kan man hitta för ca 10-12000 kr.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå

beppe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Idag gjorde jag en utställare något nöjd iaf.

Blev en 11 mil på motorcykeln för att besöka sundsvall för att lira flipper. Då jag som sagt inte spelat speciellt mycket så försvann min hundring rätt så fort. Spelade Junkyard och Who dunnit. Gillade Who dunnit bäst av de två.

Är who dunnit ett bra första lir? Om jag har förstått det hela så är det inte speciellt omtyckt av veteraner? Någon som har input på detta? Och vad får man ge för ett hyffsat who dunnit som är spelbart?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
"Är who dunnit ett bra första lir? "

Tror bara Du själv kan svara på det......köp ett spel som Du gillar , när Du tröttnar är det "bara" att sälja o köpa nytt , eller kanske köpa ett till.

Själv har jag haft 14 olika spel i källaren senaste 3 åren , alla e skitroliga i början , o relativt tråkiga efter 6-8 månader :)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Väldigt bra kommentar av CC.

Vissa utställare jag talat med, säger att 'WHO Dunnit' är ett av de spel som drog in mest pengar, dock inte att jämföra med AfM, MM.

Jag tycker att det är ett mkt roligt spel, dock kan jag förstå att det inte passar som tävlingsspel.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: