Frispel

sedan 2001

ToM problem

kerkkinen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: horndal
Tjena!

Har precis köpt mig ett första flipper som blev Theatre of magic.Har några problem som jag skulle vilja ha hjälp med:

*Spelet verkar inte regga kulorna när dem rinner, så flippret börjar söka efter kulorna precis som om dom skulle ha fastnat någonstans. Switcharna fungerar så det är inte det felet.

*Upkickern skjuter inte upp någon kula, vilket funkade tidigare när jag spelade.

*När jag får Multiball så kommer det bara en kula ibland.

*Trunken snurrar bara ett halvt varv, dock så snurrar den som den ska ibland.

Läste något här på forumet om att kulorna skulle ha blivit magnetiserade.. har beställt nya kulor men kan alla dom här problemen orsakas av att kulorna har blivit magnetiserade?


kerkkinen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: horndal
en till fråga, ska det vara 3 eller 4 kulor i spelet? För jag har bara 3 kulor som jag spelar med. Tänkte om det kunde ha någonting med att Spelet börjar söka efter kulor.


Frasse motala

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
  • Stad: motala
Ska vara fyra.
Fler troll åt forat!


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Sannsynligvis har kulene blitt magnetiske, og det er i tillegg slitasje i ball-lageret. Du kan lett se om dette er problemet, kikk ned i hullet til utskyteren og du vil se at det ikke ligger noen ball langt nok fremme. Du kan også se det ved å kikke på ballene fra undersiden av ball-lageret, og se hvor de ligger.

Edit: kulene kan lett testes for magnetisme, legg de etterhverandre og se om de henger sammen når du drar i den fremste av de.

Problemet med trunken henger nok ikke sammen med dette. Forsøk å rense optosensorene som en start.
« Senast ändrad: juli 28, 2011, 10:17:03 av ARE »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Apropå Trunken så kan du också kolla så inte opto interruptorn (den svarta plastkragen som sitter under trunken (under spelplanen) är hel - ibland spricker/lossnar den och hänger inte med när axeln rör på sig.

Och leta igenom hela spelen efter fjärde kulan - den borde finnas någonstans.  :-)


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Bra kommentar ang. interruptor - og det kan også nevnes at noen ganger når det går i stykker så kan den fint repareres med tex en Slangklämma :)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Men startar spelet om för få kulor ligger där de ska ?? Får man inte "pinball missing" om nån kula saknas ?


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Magnetisme-feil og slitasje i ball-lageret har litt ghost-effect. Noen ganger ligger ballene der de skal, og noen ganger ligger de feil. Vedder 500 på at du vil komme frem til at dette er feilen.
« Senast ändrad: juli 28, 2011, 12:29:35 av ARE »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Kolla optona i bolltråget. Antingen rullar du ner kulor i bolltråget i testläge eller så tar du loss ledkortet och kollar med en digital/mobilkamera om dom lyser. Har för mig att switcharna heter 32-35.


kerkkinen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: horndal
Nu har jag köpt nya kulor, men jag har fortfarande lite problem. Så pinball missing har jag blivit av med iaf.

Flippret skjuter fortfarande inte upp några kulor, och när en kula rinner så verkar det inte reggas för flippret står och går på ball 1 precis som om man bara ska fortsätta spela, det blir inte ball 2 om man säger så efter första kulan har runnit.

INK: jag trycker på enter när jag startar spelet, men då visar den bara ljudversion osv.. är ju mitt första flipper så det är lite knepigt.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
När du slår på spelet på strömbrytaren trycker du under uppstart på escape (enter borde också funka.) Så skall texten "Press ENTER for test report" komma upp. Tryck då på enter och sen gäller det att vara snabb med pennan. (Hinner man inte kan man ju alltid köra en gång till.)

Edit: Enter två gånger när spelet är igång skall också fungera.
« Senast ändrad: juli 29, 2011, 02:07:46 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


CRS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Fungerar det aldrig när kula 1 runnit eller är det bara efter en multiball?


kerkkinen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: horndal
fungerar aldrig när en kula har runnit. Skjuter inte upp någon kula, inte ens när man ska börja spelet.

Jag har gjort så där som du beskrev innan, vad jag ser så kommer det inte upp några felmeddelanden alls.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Står det inget efter det att du tryckt enter vid "Press ENTER for test report", så har du inga fel (som spelet är medvetet om vill säga.)
Angående up-kickern så börja att kontrollera att ingen kabel till spolen lossnat.
Sedan kan man testa ifall spolen är med genom att:
- Ta ur kulorna.
- Ställa upp spelplanen.
- Starta spelet. (Se till att coin door är stängd.)
- Anslut spolens lödöra som skall till jord, mot något jordat i kabinettet. (Sido rails, jordflätor osv.) Lödörat till jord är det med endast en kabel ansluten (ofta brun). På flipperspolar med tre lödöron är det det mittersta örat som gäller.
När örat jordas skall spolen skicka iväg plungern, ifall det nu finns spänning fram till spolen. (Och denna fungerar.)

Launch-knappen kan du kontrollera i test-menyn:
- Tryck på "Begin Test"/Enter-knappen
- Tryck "Enter" igen.
- Stega med +knappen tills du kommer till T.Tests
- Tryck "Enter".
- Tryck "Enter" igen på "Switch edges".
- Tryck till sist på Launch-knappen och se ifall detta registreras.

Edit: Är det inte manuell plunger på TOM? Du måste alltså dra själv annars kommer inga kulor. Eller menar du att det inte matas fram någon kula från bolltråget till plungern? (Glöm det där med Launch-knappen.)
« Senast ändrad: juli 29, 2011, 03:46:21 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com