Frispel

sedan 2001

Nästa år...

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
För att, redan, förstöra lite av glädjen här så tänkte jag höra vad ni skulle vilja se att vi ändrar på till nästa år?

Personligen skulle jag vilja:

- Ha fler spel så alla kan spela fler omgångar. Fem tycker jag skulle kunna vara lagom.

- Få bort skiljekulor (antingen skiljeomgångar eller annan poängskala så att spelarna inte kan hamna på samma poäng)

- Helst ha fler omgångar redan i sextondelsfinalerna. Men, det kommer det knappast finnas tid till, tyvärr.

- Ändra så att den högst rankade spelar sist i finalspelet (alt. får välja startordning)

Men, nu ska vi inte vara så negativa utan försöka ta fram de bra sakerna också. Vad tycker ni funkade bra? Det är svårt att bedöma sånt själv...

Jag tror att t.ex. poängskalan i kvalspelet var väldigt bra avvägd?!

Sen, att spela två omgångar på tre spel istället för en på sex olika föredrar de allra flesta om jag förstått saken rätt? En "övningsrunda" kan ge rätt mycket rättvisa, även om man inte kan spelet speciellt bra.

Mer?!

Förresten, så är det lite oklart hur det ser ut med kassan innan allt är betalt (resor, telefonräkningar b.la.). Det blir inte många kronor över, men vi klarar oss i alla fall från att gå back.
« Senast ändrad: oktober 07, 2003, 13:38:35 av FEZ »


Mag

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Måste först passa på att tacka för en jätte bra arrangerad tävling!

Kval-omgången var överlägset bäst jämfört med tidigare år!  Att vi fick två spel på varje kvalspel är verkligen ett lyft som heter duga.
Man hann känna på spelet 3 kulor, och hade sedan ingen större ursäkt att man kokade sig en andra gång också. (annat än mycket otur med outlanes eller att man helt enkelt inte var bra på spelet)
Att vi sedan hade tid att träna på spelen lite grann före varje grupp-skifte var också ett lyft. Detta kan man dock inte kräva ifall det blir fler anmälningar tills nästa år. Då lär man få pressa ihop tidschemat lite och skippa övningsspel mellan grupperna helt och hållet.

Min personliga tanke om poängskalan i kvalspelet är att det inte skall vara så stor skillnad på första och andra plats. Utjämna detta till åtminstone 100, 90 poäng. Att förlora ett kval spel med 10.000 ynka poäng skall inte medföra att man får 75 istället för 100 poäng.

Finalspelet har jag däremot lite kommentarer till. Det finns alltid tid att köra dubbel eleminiering med en förlorar sida (ifall alla spelen fungerar efter 16-dels finalen)
Ifall man kommer trea eller fyra i sin grupp, flyttas man till en ny grupp och möter trean och fyran i en annan grupp.
Ifall man även förlorar även i looser-gruppen så är man ute ur tävlingen.
Den som vinner i looser gruppen går vidare och spelar med vinnarna i vinnar-gruppen bredvid.
Den person som vinner looser gruppen har då en chans att gå till final ifall han även vinner över de som kvalat in till finalen. Detta tar i princip INGEN extra tid jämfört med direkt utslagning.

En annan tanke som jag just kom på är följande.

Extended Player Scoring(tm) kan vi kalla regeln för... :)
16-delsfinalen spelas i grupper om fyra som vanligt.
Den som har sämst poäng i gruppen, erbjuds att spela om sitt spel och höja sin 0'a till en 1'a, 2'a eller 4'a poängare.
3'an i gruppen har sedan chans att höja sin 1-poängare genom att köra en gång till.
2'an i gruppen har sedan chans att höja sin 2-poängare i gruppen.
Ifall ingen går om 1'an så behöver han inte spela om eftersom han redan har 4'a poäng.
Om 1'an verkligen var överlägsen med X Miljarder på Guns and Roses och konstant spelar sådana omgångar så tjänar man mycket tid här på att inte låta honom spela om.

På detta sätt så får man åtminstone en chans extra efter att man olyckligt presterat dåligt på ett spel. Vinnaren på spelet får dessutom en liten fördel med att veta vad för poäng som gäller för att behålla sin 4-poängare från den första 4-spelar omgången (ifall någon gått förbi honom).

Är det någon som fattar mina virriga ideer?
Att spela dubbla omgångar på varje spel hela tiden är tidskrävande ifall man har bra spelare i grupperna tar i princip dubbelt så lång tid, men jag anser att man måste ge möjligheten att få spela om ifall man har den där extremt dåliga omgången med 3 snabba drains. Därför poppade denna EPS(tm) ideen upp.

Jag vet inte hur mycket tid det var mellan 16-dels finalen och 8-delsfinalen etc, men det kändes som det borde kunna fungera med fler omgångar. Ifall man inte hinner köra EPS(tm) på tre olika spel, så kunde man minska det till två spel + EPS.

Jag kommer givetvis ställa upp nästa år igen oberoende av reglerna och jag hoppas att alla hade lika trevligt som jag hade!  Det är svårt att få tag på så många duktiga funktionärer och domare som ni lyckats med, och jag skulle tro att de flesta gärna vill delta i tävlingen också. Jag anser att det är en självklarhet att det inte skall vara ett hinder för funktionärer och domare att vara med i tävligen (bara reglerna är uppsatta i förväg och de inte ändras under tiden... :)
Om så är fallet kan jag gärna hjälpa till tills nästa år ifall ni skulle behöva.

/Christian Magnusson


Plato

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Ölpumparna fungerade jättebra, jag provade...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för dina synpunkter, Christian. Jag håller med om att vi bör göra något åt slutspelet. Det blev lite väl hårt med detta system. Vi har ju, nästan, ett år på oss att diskutera fram vettiga regler här på forumet. :-)

Kvalet kommer nog att vara ungefär samma , möjligtvis med några små ändringar, eventuellt poängskalan t.ex.

Tre spel kan kanske vara tillräckligt i kvalet. Ska man gå till slutspel ska man behärska de flesta lite mer kända spelen tycker jag. Som du säger så finns det inga ursäkter om man tabbar bort sig på två spelade omgångar.

En till sak: vissa av spelen var förmodligen FÖR svåra. Jag testade aldrig MM och ToM med maximerade outlanes, men det verkade som folk verkligen hade problem med dem. Men, det är svårt att veta innan. Jag har spelat ett ruskigt snabbt MM med maxade outlanes och det gick väl ungefär lika bra (eller dåligt) som vanligt på det, faktiskt.

ToM har jag däremot aldrig testat med maxade outlanes. Det verkade riktigt svårhanterat nu.. Hum.. Vi ska nog ta och överväga ett mittenläge på vissa spel nästa år istället.

På tal om nästa år så sa jag till några innan SM i år att jag inte tänkte ställa upp och arrangera nästa år. Jag håller fast vid det, OM vi inte blir fler som jobbar, både innan och efter SM:et.

Är vi 10-15 stycken så kan alla delta i tävlingen. Få rimlig arbetsbörda innan och efter SM. En lite tråkig sak är ju att jag har fått "offra" mina studier nästan helt och hållet den sista tiden pga. detta sm. Vågar inte ens tänka på hur många mail som skickats fram och tillbaka...

Tjaaa, det är bara att anmäla intresse för att hjälpa till med SM:et nästa år. :-D

edit: angående "dötiden" så kändes det väldigt svårt för oss att uppskatta hur lång tid varje del skulle ta. Nu har vi lite mer koll på det känns det som, kanske. ;-)
« Senast ändrad: oktober 07, 2003, 21:57:42 av FEZ »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
FEZ: Tycker du har nämnt i princip allt som skulle kunna förbättras.

Högst rankad borde som sagt få välja position, därefter väljer näst högst rankad, osv. På efterföljande spel känns det rimligt att vinnaren på föregående spel väljer först, osv. Eller får man för stor fördel av att vinna första spelet då?

Skiljeomgång istället för skiljekula vore som sagt trevligt :D Å andra sidan är det ruskigt spännande med skiljekula hehe.. jag var alldeles darrig efter min!

Eftersom det uppenbarligen inte blev pengar över tycker jag att den redan låga avgiften bör höjas. Kanske kan man behålla 120:- för studenter och ungdom, men alla vi andra bör ju inte ha några problem att istället betala kanske 200 till 300... allt för att garantera och förenkla framtida SM-arrangemang.

Du frågade också vad som funkade bra, och faktum är att jag inte kan påminna mig om nåt som INTE funkade bra. Jämfört med många andra tävlingar så flöt ju allt på suveränt, tack vare starka insatser av domare, scorekeepers och mekare som Dr Flipper. (Imponerande att se Stellan fixa GnR på några minuter! "Det här låter som ett jobb för... Dr Flipper!" Vem köper en superhjältedräkt till Stellan nästa år? :D )

Jämfört med t ex DPO 2003, som vi ju båda var på, så var det ju rena drömmen! Inga helkassa spel som på DPO och inga förseningar. Trots att jag blev utslagen tidigt i SM så kändes det helt rättvist, till skillnad från på DPO, där det fanns en del att gnälla på.


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Litet tillägg angående ToM: var det samma ToM som var set-the-highscore spel i början? Spelade en del på det och tyckte inte det var så elakt förutom trapdoorkickouten, men det kanske ställdes in annorlunda till tävlingen?

Och jag hjälper gärna till med nästa SM så länge man får vara med och spela också :)


Helena

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Efter att ha gått igenom ekonomin efter SM kan jag meddela att vi har ett överskott i kassan på 3500:- som går till SM-arbetet nästa år. Alltid något!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Trevligt att vi gick plus...


Vad gäller spelsystem så verkar vi vara väldigt överens om att kvalsystemet funkade bra. Som sagt en liten modifiering av poängskalan kan nog vara på sin plats.

Vad gäller slutspelet, kan det nog vara idé att modifiera reglerna något.

MAG:
Dubbel eliminering bör väl beaktas, men ett problem med det formatet är att man trots allt får en massa extra matcher som ska spelas. Dessutom tvingas man spela minst 3-spelarmatcher högt upp i slutspelet (två ordinarie plus en från "uppsamlingsomgången"). Men det går säkert att lösa spelschemat på något snyggt sätt.

Extended Player Scoring(tm) låter häftigt, men jag tror att det kan bli lite väl komplicerat. Kanske att det kan funka i alla fall. Borde prövas i någon mindre tävling...

Ett alternativ är ju helt enkelt att utöka till fem spel per grupp och omgång. På så vis blir inte en "drain-omgång" lika avgörande.


KGB:
ToM var samma spel som var tänkt att användas som set-the-highscore-spel. Men när ett av Addams-spelen började utveckla ett reset-problem bestämde vi oss för att ta in ToM som reservspel. I samband med detta ställdes outlanes på max. Vi hade inte hunnit prova spelet med den inställningen och uppenbarligen blev det extremt svårspelat.




I nuläget vet jag inte om jag tänker ställa upp som arrangör för nästa år, men jag kan nog mycket väl tänka mig att hjälpa till på ett eller annat sätt.


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag tror faktiskt dubbel elimenring hade funkat tidsmässigt. Eftersom det bara var hälften av spelen som användes efter första slutspelsomgången.

Angående spelordningen så tycker jag att första omgången så ska den som är högst rankad få välja vilken plats han ska spela på. Spelen efter kan man spela som vi gjorde.

Lite taskigt att vara den som spelat bäst i kvalet och sedan få spela först, vilket jag antar att de flesta anser som en sämre position.

Jag tycker 120 kr var lagom. Fast jag vet ju inte hur svårt det var att klara budgeten heller.
Jag tycker dock att det kan vara lite väl mycket att betala 300 kr och sen bara spela 6 spel i kvalet.

Hur som hellst så ahde jag väldigt kul under SM. Hoppas att det kan bli minst lika kul och välarrangerat nästa år!
Vi ses då! :)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Ju högre anmälningsavgift desto bättre priser och arrangemang. Ömmm.. förhoppningsvis i alla falll. Det är ju inte så att vi har tagit ut någon lön, eller kommer att ta ut någon lön.

Men, det finns nog en gräns (som nog inte ligger så långt ifrån 120:- ) för vad många är beredda att betala.
« Senast ändrad: oktober 10, 2003, 00:29:01 av FEZ »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Men, det finns nog en gräns (som nog inte ligger så långt ifrån 120:- ) för vad många är beredda att betala.

Det kan nog stämma. Men folk som kom utifrån Stockholm var ju uppenbarligen beredda att betala en hel del, totalt sett. Jag la ut cirka 1500 på resa och hotell, och det är i det sammanhanget 120 inte känns som särskilt mycket.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det är sant. Ska vi alltså ta ut dubbel anmälningsavgift för folk utifrån stockholm då? :-P

150 spänn blir nog lagom nästa år. Det finns/fanns ju möjlighet och lira spel på Free Play en del också.


Tags: