Frispel

sedan 2001

Problem med kulor som fastnar samt varning för oseriös säljare

superboss

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Det är sant även om jag inte tror det.. dialogen har liksom blivit successivt mer fåordig till att nu helt utebli. Jag ger honom veckan ut.


superboss

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Eftersom jag nu vet att säljaren medvetet undviker att svara på mina mail väljer jag att varna er andra från att göra affärer med honom.

Jag köpte ett LAH på blocket som beskrevs fungera perfekt och vara i bra skick. Det som levererades var ett LAH med följande problem:

* Backboxen hade ett krossat hörn vilket någon "lagat" genom att slabba på plasticpadding och måla med svart målarfärg.

* Toppern saknade dekalen mellan sirenerna och mittskenan var helt nedsliten (den gula plasten hade nötts fram genom metallicfärgen).

* Ett av de bakre benen var helt krökt och gängplåten inuti lådan var helt sönderskruvad så det gick bara att fästa den nedre bulten på benet.

* DMD-displayen har fyra trasiga rader.

* Scoopsen är så "urhuggna" att det är tveksamt om det ens går att fästa protectors på ett vettigt sätt.

* Coin-dooren är helt intryckt och går inte att stänga på ett vettigt sätt.

* Låscylindern saknar delar och är trasig.

* Flera metal posts har ersatts med vanliga träskruvar.

* Träskruvar har skruvats ner rakt i playfielden på godtyckliga ställen. Ingen förborrning heller så playfielden har flisat sig där.

* Kulorna fastnar på flera ställen och kräver lyft eller tiltresulterande åtgärder för att få loss.

* Skruvar saknas på flera ställen.

* Spelet registrerar ibland inte kulor som runnit och man måste öppna coin-dooren och manuellt lyfta kulan i tråget för att den ska registrera att kulan runnit.

* Playfielden är helt söndernött ner till trä på mitten av playfielden (ticket area).

* Ena flippern helt spräckt.

* Alla gummin är spröda och spruckna.

* Sex trasiga lampor.

* Två lampor saknar färgmössor.


Eftersom detta var mitt första flipperköp tar jag på mig att jag kunde begärt tydligare bilder och granskat de bilder jag fick närmare men eftersom spelet beskrevs vara i bra skick och fungera perfekt litade jag tyvärr på det. Som nybliven flipperspekulant är det heller inte så lätt att veta alla detaljer man bör fråga om.

Därför tog jag på mig att lösa och bekosta samtliga av felen ovan förutom displayen. Säljaren lovade initialt att försöka ordna en ersättningsdisplay men sen har jag inte hört något och mina sista mail har lämnats obesvarade trots att säljaren gärna svara på andra mail som inte skickats av mig.

Han har nu ännu ett spel till salu på blocket.se:

http://www.blocket.se/overtornea/Who_dunnit_flipperspel_34923570.htm

Jag har redan beställt reservdelar för ca 2000kr för att ordna flippret så det blev en rätt tråkig affär rakt igenom, särskilt på grund av säljarens nonchalanta agerande.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Nu blev jag glad att jag åkte och tittade på mitt första flipper som jag köpte av P Q som berättade om alla skavanker han visste och tillåmed lagade en del av dem innan leverans.

Hmm, om det nu ändå inte var så att han kände till svastikan som var ristad i ena långsidan som han inte berättade om.
(den är typ osynlig i fel ljus) ;-)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Det var inte ett Funhouse? Fick höra en berättelse för ett antal år sedan av en kille som köpt ett sånt och när han satte upp det i vardagsrummet så framträdde just det i "släpljuset". Det var bara att göra sig av med, funkade inte att ha där.

Play a real game, play pinball


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Vill väl bara säga det att man nog får räkna med både det ena och andra när man köper flipper. Att säljaren säger att det är i bra skick betyder inte ett skit tyvärr.

Lampor och gummin är att betrakta som förbrukningsvaror och de ska man mer eller mindre räkna med att byta.

Vissa säljare kan sälja spelet som nyshoppat/nyrenoverat då ska väl dessa grejer vara bytta men jag skulle inte lita på det.

Det är som med begagnade bilar, enligt säljaren är det alltid världens finaste exemplar.


Vill absolut inte försvara en oärlig säljare men mitt tips för en nybörjare i hobbyn är att man inte ska förvänta sig ett spel i nyskick oavsett vad säljare säger. Dåliga ben och benbultar, lampor och gummin plus fula märken i kabinetten är nog något man får räkna med  på ett spel som levt ett liv som utställarobjekt.

Visst efter att ha varit ett varv hos några inbitna sfs medlemmar så kan nog spelen hålla en högre nivå men det är egentligen ingen garanti.

« Senast ändrad: juli 26, 2011, 21:31:00 av Sonar »


superboss

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Sonar: Jag håller med dig och som du ser tog jag även på mig att laga och bekosta de alla flesta felen själv. Däremot tycker jag det är dålig stil att hävda att allt fungerar perfekt och att skicket är bra när det bevisligen finns högvis med funktionella såväl som kosmetiska fel. Bara det att DMD-displayen är trasig reducerar ju värdet minst en tusenlapp och därför tyckte jag att det var det minsta jag kunde begära.
« Senast ändrad: juli 26, 2011, 21:47:07 av superboss »


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
@Alf: Nä, det är ett Johnny Mnemonic och svastikan är så liten så ingen har sett det som jag inte rakt ut pekat ut det för. Står i vardagsrummet här hemma :D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hämtade du spelet själv eller skickades spelet till dig?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas



superboss

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Det ser ut som att det kommer gå till tingsrätten, uppdaterar när det händer nåt.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Allvarligt talat. Skall du starta rättsprocess för att du köpt ett mindre bra flipper obesett? Du har kanske, på sin höjd, betalat 2 tusenlappar för mycket för det spelet. Är det inte bara att ta det som läropengar, och nästa gång först åka och titta på spelet innan du köper det. Det är otroligt relativt hur man ser på skicket på ett spel. Jag tycker inte det är sjysst att mörka DMD:n och playfield-slitaget, men i övrigt tycker jag det låter som på de flesta gamla flipperspel som inte ägts av någon riktig pedant innan. Tillräckligt illa för att starta igång en rättsprocess tycker i alla fall inte jag att det hela låter som.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


superboss

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Nej det verkar som att säljaren inte ville gå till tingsrätten heller, ersättning för displayen ska komma in till mitt konto imorgon :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ibland räcker det med att antyda en "otäck" fortsättning...  :-)

Fast 2k låter snällt - jag skulle säga 6k för mycket.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Jo, det där med vad som anses vara värdet på ett spel är ju också relativt, men ifall man bortser från sniper-fynden som vissa lyckas göra, så tycker jag det är väldigt sällan man ser något DMD-spel till salu för under 10K (Bortsett från Gottlieb.), men det är kanske bara min uppfattning.
Det finns i alla fall inget sådant på Blocket just nu.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com