Frispel

sedan 2001

GND Short Row 1 is stuck closed

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Att säkringen brunnit är ju ett tecken på att nåt är fel.
Byt den, brinner den omedelbart igen; gör som CKR säger och byt U20-kretsen.
Ser du inte om F101 är brunnen, mät på den med en ledningsprovare/multimeter/etc.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Har någon av säkringarna brunnit, så får du inte 12VDC, och då fungerar inte spelet. Har du multimeter, så ring båda säkringarna, annars byt bara ut dem.
Felkällan är det inte riktigt säkert att vi hittat, eventuellt kommer säkringen att brinna av så fort du bytt den, och startar spelet. Men börja med att byta säkringar och se vad som händer. Ifall någon säkring går direkt blir det att fortsätta med U20-chipet, dioder D11-D14, kondensatorer C11 och C12 osv.

Edit: Purre hann visst före.
« Senast ändrad: juli 10, 2011, 01:07:05 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Nu har jag mätt. Det är endast F106 som är avbrunnen(går till Flasher lamps). Provade byta säkringen och kopplade samtidigt ur kontakterna för J111 och J112(Flasher Lamps). När jag slår på spelet igen exploderar fortfarande säkringen.
"It's a great day for jousting!"


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag mätte på hans dioder (D7-D22) som sitter till vä. om säkringarna (där bl.a. F106 är placerad).

Dioden som heter 'D12' släpper igenom åt båda hållen = 0 Ohm och summern piper också. Det gör ingen av de andra dioderna (D7-D22), dom släpper bara igenom på ena hållet och det piper inte heller.

Jag har ju inte lött loss den dioden D12 och därmed vet jag inte om strömmen går bakvägen och det är därför jag får 0 Ohm & pip?

Kontakterna till Flasher Lamps är som sagt urtagna, så det är alltså ingen kortis i spelplanen, utan felet ligger på Driver-kortet.

Kan man misstänka att den dioden är kass och orsakar att säkringen går direkt? Jag kan intyga att det är en rejäl kortis här, för när vi stoppade i en ny säkring, så bokstavligen exploderade säkringen och lös upp rummet (liten lätt överdrift, men ändå).

Vad tycker ni andra - kan det vara D12-dioden?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jepp , kortis i dioden låter som rätt slutsats..