Frispel

sedan 2001

GND Short Row 1 is stuck closed

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Den där switchen ser helt ok ut, det är inte den felande komponenten.
Om du vill testa om det är CPU-kortet eller nån switch, koppla lös alla kontakter till switcharna från CPU-kortet. Får du fortfarande felmeddelandet trots att alla switchar är bortkopplade är det en eller flera komponenter på CPU-kortet som måste bytas (U20 och/eller någon/några av LM339:orna.

Ang Salles tips är det lätt att testa om det är optokortet, ryck ur den ingående molexkontakten till optokortet (den som alltså går upp till CPU-kortet).
Försvinner felmeddelandet är det optokortet.

LM339:or går nästan att räkna som förbrukningsvaror, ha alltid ett antal såna i beredskap. Och som Salle säger, sätt socklar när man byter dem.


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Jag ska mkt försiktigt börja felsöka. Vill bara säga att ni är helt underbara som försöker hjälpa en helt vilsen novis.
"It's a great day for jousting!"


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö

cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Nu har jag kollat lite "under huven" Är det kretskortet jag lagt upp bild på i mitt galler som ni tror är defekt? Det kretskortet står lodrätt medans alla andra kretskort står vågrätt.
"It's a great day for jousting!"


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp. Det är ett optokort. Testa med ett likadant kort från en av dina MM. Funkar spelet då vet du att felet sitter i kortet.


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Tack för ett sjukt snabbt svar :-)  Proceduren med att byta kort tar nog lite längre tid är jag rädd, men det är alltid kul när man gör nåt för första gången :-)
"It's a great day for jousting!"


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Sakta men säkert försöker jag avancera i detta ärende. En sak i taget :-) Öppnade huven på MM och tog ett foto på kretskortet.
Har lagt ut foton på både MB kretskortet o MM kretskoretet i galleriet. ÄR det samma kretskort så det är lugnt att byta. Jag såg bl a att det inte var lika många sladdar kopplade till MM-kortet com MB kortet, men det kanske är strunt samma?

"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det är likadana kort (ta lös och jämför så ser du ju att det är så).
Att det inte är lika många kontakter anslutna beror på att det lika många switchar anslutna i MM...
« Senast ändrad: juli 06, 2011, 20:38:56 av Purre »


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
jag provade att ta bort kontakterna(4 till antalet 1 stor en mellan och 2 små som man kan se på bilden i mitt galleri). Jag har alltså inte provat att byta med ett kort från ett annat spel. Sedan provade jag starta spelet när kontakterna var urdragna ur kretskortet och det blir samma felmeddelande när jag startar spelet "GND Short Row 1 is stuck closed" Är det inte fel på kretskortet på bilden då? Min fråga är alltså om vi redan utan att behöva byta kretskorten kan utesluta att felet ligger där? Jag lägger upp bild på hur jag dragit ur kontakterna också.
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Om alla kontakter till optokortet är urdragna och du fortfarande får felmeddelandet kan det tyda det på att ditt CPU-kort inte är friskt.
Återigen, ta lös alla switchkontakter från CPU-kortet. Har du fortfarande felmeddelandet är det definitivt så att felet ligger där eftersom inga switchar är anslutna men spelet indikerar switchfel.
Ta ett CPU-kort från nåt av dina MM och sätt i, funkar spelet då är det CPU-brädan.


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Hej igen

Bytte CPU-kortet(det som det sitter freestylebatterier på).
Fortfarande samma fel(nu var det dock drakula som villa rymma men han kom inte längre än vad drakulaskåran tillät hur mkt motorn än ville vidare) Nåt av hålen "ploppar" också med någon sekunds mellanrum. Språket ändrades dessutom från franska till engelska(antar det var någon typ av default på franska på ena cpu-kortet och engelska på det andra) Detta brukar även hända när jag byter batterier och default varit något annat språk. Jag kommer fortfarande inte in i menyn via knapparna. Vet ja har läst nåt om att det kan vara något med jordningen eller jag vet inte....det är bara ett långskott. Vad gällde optokortet har jag alltså inte provat byta detta  utan endast dragit ur alla kontakterna och sedean startat upp spelet och då har felmeddelandet varit kvar...
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag antar att du inte bytte eprom när du bytte CPU-kort? Eprom=kretsen som innehåller spelspecifik programvara.
Det är i så fall därför Dracula beter sig märkligt och att en spole slår. Inget fel i det.
Det viktiga var om du fortfarande får felmeddelandet. Får du det med MM-kortet i så är det inte CPU-kortet.
Har du testat att slå igång spelet utan att ha switch-kablarna anslutna till CPU-kortet?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Eftersom test knapparna inte fungerar och dessa ligger ju utanför switch matrisen, så tycker jag det låter som att du inte har någon 12VDC. Kolla att LED100 lyser, eller mät på TP100.
Ifall du inte har 12VDC så kolla först säkringarna F101 och F106. Ifall F101 brinner av direkt igen är det troligen U20-chipet som måste bytas.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
LED100 lyser ej. F106 verkar avbrunnen. F101 är så smutsig så jag ej ser om den är av... Kan vi ha hittat felkällan nu måntro??
"It's a great day for jousting!"