Frispel

sedan 2001

GND Short Row 1 is stuck closed

cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Hej

Idag när jag satte igång mitt MB så fick jag direkt vid uppstart felmeddelandet GND Short Row 1 is stuck closed. Jag har provat starta om spelet flera gånger och göra en reset(ta bort batterierna). Frankie rör sig upp och ner och ibland när jag startat om kan spelet göra en "lock for ball" och någon gång har även Frankie target rört sig upp och ned, men framförallt är det Frankie som rör sig upp och ner och det vill aldrig sluta. Jag kan inte komma åt menyn(ingen av knapparna funkar att trycka på). Jag är helt ny med att meka, men nyfiken på att försöka lösa problemet, men behöver nog lite hjälp på traven känner jag. Finns det någon vänlig själ som stött på eller ändå kan förstå sig på felet?
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Nu har jag inte i huvudet om just den här switchen finns i eller angränsande till rad 1 men kolla switchen som registrerar träffar på Frankie. Alltså den switch som är 'längst upp' på Frankensteinbordet.
Jag har flertalet ggr varit med om att denna har fått så pass mycket stryk att den kortslutits... Brukar räcka med att böja till dioden eftersom det är den som brukar sämst till (naturligtvis beroende på hur den är monterad).
« Senast ändrad: juli 04, 2011, 00:04:38 av Purre »


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Ska kolla direkt. Jag är helt ny på mekandet så får ta det lite försiktigt, men antar det tål hårdare tag än man tror :-)
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Eller så kan det vara så att du får räta ut alla lödöronen på switchen, har hänt också att de böjts så att switchen kortslutits...


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Hittade inget Frankensteinbord. Jag får be om ursäkt för min okunskap på detta område(sist var i 7:e klass i Fysiken då man lärde sig att man inte ska kallöda). Jag hade nog behövt en manual för "dummies". så fort jag sätter igång spelet så börjar Frankenstein röra sig upp och ner och slutar aldrig(han hittar inte "hem"  ??) Försöker jag göra reset på spelet så kan det vara andra saker som "börjar gå" och aldrig slutar(hittar "hem") Hade nästan behövt ett foto på det jag ska leta efter. Jag är väldigt pigg på att lära mig mer om elektroniken på ett flipperspel, eller är jag farligt ute? Menyknapparna funkar inte. Verkar inte heller som han registrerar att man öppnar coin door. Farlig ström???
Det står på Displayen GND Short Row 1 is stuck closed
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Alltså, den mekaniska anordning som Frankie 'ligger' på.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Varför Frankie åker upp och ner beror på att inga switchar (inkl menyknapparna) fungerar och därför hittas aldrig lägena för bordet.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Om du tittar noggrant är det en switch som ligger an mot Frankies rygg som känner av när han träffas av bollen.
Det är den switchen jag misstänker är kortsluten...


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Inget fel vad jag kan se(säger jag som om jag ens visste något) Jag tog ett foto, men vet ej om det går att bifoga här. Kanske kan maila dig det? Jag har sökt genom hela google och det pratas om lite olika saker tex någon pratar om något som heter U20 och andra om att det kan vara något med jordningen och nån nånting om att det kan vara slamtiltfunktionen. Spelet funkade perfekt, sen bröt jag strömmen och när jag sedan skulle spela igen kom felmeddelandet "GND Short Row 1 is stuck closed"
"It's a great day for jousting!"


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jo, U20-kretsen kan ju ha gått. Den har jag bytt på ett antal spel själv, men då oftast efter att en switch t ex kommit i kontakt med t ex en spole (så att man skickar relativt hög spänning in i switchmatrisen).
Du kan ju lägga upp bilderna i ditt galleri här på SFS. Kolla under MEDLEM/Ditt galleri


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Sådär ja, sagt och gjort ligger i Galleriet nu. Lite spännande när det blir fel(har haft tur innan), men klart man blir orolig.
"It's a great day for jousting!"


Salle44

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Om du kollat att switchen inte är kortsluten så ligger felet sannolikt i optokortet under spelplanen. Jag hade samma felmeddelande och det var LM339 kretsen som sitter vid C2 som gått sönder. Om du byter rekommenderar jag att du sätter dit en IC hållare då det är stor risk för att folierna på mönsterkortet inte håller för ett byte till. När du tar bort en IC krets på ett genompletterat kort så klipp försiktigt bort kretsen och löd sedan försiktigt bort ben för ben så minimerar du risken att ta sönder folierna.


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Tack för tipsen Purre och Salle. Jag känner nog min begränsning här och får försöka konsultera någon som gjort något sånt här tidigare. Känns inte som något man ska ge sig på som en "förstagrej". Är det ytterligare någon som haft något liknande problem så får ni gärna ge tips om vad det kan vara.
"It's a great day for jousting!"


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
@cl65: Ursäkta jag sölar i tråden men du har väl inte 6st MM i ditt hobbyrum?!


cl65

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Sverige
Hej dri

Jo(har samlat på det spelet), men nu har jag 5st då jag precis sålt ett, men vi sölar inte mer i tråden nu :-) Jag har som sagt big problems med mitt kära MB och är lite nervös för den lille stackaren.
"It's a great day for jousting!"