Frispel

sedan 2001

Delar till Sternspel

chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vem är bäst på delar till sternspel.

Några bra tipps?

Marcos å p4p har jag redan surfat sönder i jakten på delar.




Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag har nyligen köpt en del grejor från pinballlife.com, då mest generiska delar som t ex flipperdelar, poster, lane guides mm. De har ett rätt hyfsat utbud av Sterndelar.
De ger en rätt så generös mängdrabatt om man som jag köper mycket åt gången. Gjorde en PRO-jämförelse med en annan butik nära mig med exakt samma 'matkasse' och då skiljde det hela 50% i pinballlifes favör, frakt, moms och rabatter inräknade.
Leveranstiden är också rätt så bra, senaste gången lade jag beställningen på en söndag och hade grejorna hemma följande fredag.

Det man får vara vaksam på är frakten, överstiger totalvikten en viss summa så blir det UPS per automatik (dyrt).
Men om man tar kontakt med Terry så delar han upp beställningen i flera kollin och skickar med posten istället (USPS). Mitt tidigare exempel var just med USPS (Priority Mail International). Det som iofs tillkommer då är en hundring per kolli som svenska posten tar i expeditionsavgift men utslaget på det hela är det ändå väldigt billigt.

Ska man bara köpa enstaka delar är det dock tveksamt om det är prisvärt.


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack, ska spana in den siten lite djupare.

Det är dock en del som jag främst söker efter och det är en Opto board- stern 1 bank #520-5252-01

Den är till FG och Shrek. verkar inte gå att köpa någon annan stans än hos marco och där är den slut. och kostar dessutom mer en skjortan!


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
jag kopierade artikelnr och hamnade här Länk . Är inget vidare på tyska men det kanske funkar? Är dåligt insatt i var dina skjortor kostar
Play a real game, play pinball


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
eller höra av dig till denna

Länk
« Senast ändrad: juni 29, 2011, 20:40:20 av ALF »
Play a real game, play pinball


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna

chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Då gissar jag att det är optogaffeln som är paj? Den finns att köpa på ELFA för ca en tia st...
Har inte artikelnr tillgängligt nu men kan kolla upp...


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag är till 99% säker att det är de här jag köpte när jag renoverade 4-optobrädorna i WPT (samma konstruktion).


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fasen va bra det hade varit, ska genast kolla upp det. Återkommer


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
På WPT var det säkert 5 av totalt 16 gafflar som var slut så de tar en del stryk. Konstigt nog har jag inte råkat ut för det på FGY ännu...


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu är den inhandlad, och återsår gör då bytet. vet du om det spelar någon roll vilket håll man löder dit den?



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Kolla om den är märkt på något sätt. Williams motsvarighet har en vit prick på ena sidan.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det spelar absolut roll.
Ena sidan är ir-dioden och andra sidan är optotransistorn (pss som en traditionell optoswitch i t ex ett WPC-spel)
Märkningen i det här fallet är avfasningen på ena sidan. Montera den nya åt samma håll som den gamla (med avfasningen åt samma håll alltså).


Tags: