Frispel

sedan 2001

Jag bygger ett flipperspel...

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ett annat alternativ är ju att printa ut direkt på planen, men det blir nog både dyrare och svårare att få rätt.
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Någon som vet hur högt ett Williams '94 spel från början av benen till toppen av kabinetten (ej backboxen medräknat) är? Mitt är cirka 90cm fram och 119cm bak just nu.

Satte på benen idag, men just nu känns flippret väldigt högt. Kan ju vara ett hjärnspöke också eftersom det stått utan ben tidigare. :)
Robert Bjärmyr


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Jag får ca 92 fram 0ch 122 bak så det låter ok för dig.
Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det ska vara 28,5" ben (d v s 65,5 cm från centrum på övre benbult till benslut).
28,5" är alltså totallängden på benet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
DAH:
Yes, det är Williams originalben jag satt fast. Var dock osäker på om jag borrat hålen rätt, men nu när man sett flippret med ben ett par timmar så ser det ut som det ska. :)

ALF:
Kanon, tackar!
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej alla glada!

Är det någon som är en hejare på klarlack - mer specifikt, vet någon ifall man kan trycka ett vanligt screen tryck och sedan klarlacka ovanpå utan att man missfärgar/löser upp trycket?
Klurar på det här med att trycka hela spelplanen som ett stort klistermärke och lacka ovanpå...
Robert Bjärmyr


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Magnus Viktorsson i Borås kan vara den du söker. Vet att han har hjälpt ett antal medlemmar med att få spelplaner i toppskick
« Senast ändrad: juli 21, 2011, 02:12:16 av ALF »
Play a real game, play pinball


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Ja. Det gäller att hitta en klarlack som är kompatibel och inte, som du helt riktigt påpekar, löser upp trycket. Så innan du tar kontakt med någon om detta måste du veta exakt vad för färg som kommer att användas till trycket.
Som tumregel kan man väl säga att de flesta enklare enkomponentlacker går att lägga ovanpå det mesta. Men inte allt.
Sen har massor med folk snöat in på tvåkomponent. Ooooh, tvåkomp is da shit...
För hemmabruk är det, imho, onödig lyx.
En annan approach är screentryck - mylar - tvåkomp. Då slipper du oroa dig över att trycket skall lösas men stöter på andra problem istället.


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ok, tackar för info. :)

Det löser sig på följande vis -
Jag har pratat med tryckeriet och ska få ett exempeltryck att test-lacka för att se så att det inte missfärgas etc.
Så jag får helt enkelt testa och se. :)

Lacket jag klurar på är Biltema's billack, vilket inte borde lösa upp färgen kan man tycka...
Robert Bjärmyr


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Första gången jag såg den här tråden tänkte jag ungefär "jaha, en till som tror han kommer slutföra ett sånt här projekt, det kommer inte att hända."

Kollade in på bloggen idag för första gången på länge och är numera övertygad om att det kommer slutföras, och dessutom på i sammanhanget kort tid

Mycket snyggt jobbat!


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Aningen offtopic, men med tanke på att spelet skulle baseras på Fallout till en början så vill jag bara tipsa rasmadrak om den här kickstart-fundraisern om han (och ni andra) missat den:
http://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
LOP, Fritte:
Tackar!
Ambitionen har alltid varit att det är slöseri med pengar och tid ifall det inte slutförs. Om det dessutom inte blir ett någorlunda proffsigt slutresultat så är det också ett misslyckande. :)

EZL:
Yes, såg det igår! Riktigt coolt!
Vet inte om det är relaterat till 100%, men jag hade ett gammalt P&P rollspel som hette just Wastelands och var åt MadMax hållet. Fallout serien är man ju mer än väl bekant med sedan tidigare. :D
Blir nog en donation dit så småningom!

INK
Ja, det blev så till slut. :)
Började kika på att göra egna, gjorde t.o.m ritningar utefter dina bilder.
Men sen hittade jag en grek på Ebay som sålde ett par för 200 kr...

Mycket gör jag själv,men jag skulle inte ens få material för 200 kr om jag gjort dem själv! :)
Robert Bjärmyr


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Vad används dessa playfield-gångjärn som är så svåra att få tag på? Var brukar de sitta i en vanlig WMS-maskin?