Frispel

sedan 2001

Hur ta bort och neutralisera batterisyra på elektronikkort?

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En gång så lärde min pappa mig att om man haft läckande batterier i t.ex. en radio eller fjärrkontroll, så torkar man först bort 'kladdet' och sedan kan man ta ättika på en Topz på det som är kvar och putsa tills det ser rent ut. Mer detaljer än så kommer jag inte ihåg.

Flera av oss på SFS erfar detta problem med gammal batterisyra på gamla CPU-kort.

Jag har hört att vissa använder Vinäger och inte Ättika.

Jag undrar nu lite mer exakt hur ni andra gör och hur ni blandar med vatten?

Använder ni Vinäger eller Ättika (24%) ???

Spär ni ut med vatten - i så fall hur mkt ???

Vilket är lämpligaste tillvägagångsättet --->
--- skölja av med vatten först
--- därefter vinäger / ättika
--- och avsluta med vatten och tork
eller tar ni det i en annan ordning?

Tror att många här uppskattar att få reda på era 'husmorstips' :-)

Tack & mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Spontant känns det knasigt att köra på mer syra på kortet............??

(för att neutralisera ev syra borde man ju använda en bas......)

Jag hade testat med elektronikrengöringsspray, det e väl oftast isopropanol eller annan alkohol.

Eller bara vatten för att lösa bort syran.

Edit: är det syra på kortet (brunstensbatterier)  använd bikarbonat i vatten för rengöring. Är det basiska batterier använd t.ex ättika (syra).

Batterivatten från macken är med stor säkerhet tillräckligt bra, annars kan ev apoteket ha destillerat vatten ditt överpris.
« Senast ändrad: juni 19, 2011, 23:45:08 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
1. Är det alkaliska batterier (basiska) ska du använda syra t ex vinäger.  Dränk och borsta bed en tandborste lite lätt.

2. Låt det sitta 5-10 min innan du sköljer av med destillerat vatten (batterivatten).  Skölj ordentligt och rikligt!  Väldigt viktigt att det är DESTILLERAT!

3. Låt torka.

Är det inte ett alkaliskt batteri som suttit (ovanligt) så måste du använda annan teknik..

edit. Destillerat vatten kan vara svårt/dyrt att få tag på men jag tror att batterivatten är minst lika bra eftersom det är avkalkat?
« Senast ändrad: juni 19, 2011, 22:21:55 av WKD »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
WKD

Detta var intressant, tack!

Jag har 3 st. frågor:

1) Du skriver Vinäger. Funkar inte Ättika också?

2) Blandar du ut Vinägern med vatten - om ja, hur mkt?

3) Varför måste vattnet vara 'avkalkat'?

Mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Personligen har jag använt isopropanol alkohol eller liknande och en mjuk borste för att få bort syra. Tycker det funkar bra.

Ställer mig aningen skeptisk till att börja använda andra baser och syror på ett pcb då det ändå är omöjligt att veta om du lyckas göra en neutral Ph blandning av det hela. Risken känns större att man kan förstöra mer. Får man bort allt finns väl ingen anledning att försöka göra det neutralt? Tycker det känns bättre att bara späda ut det snabbt och få bort det så fort som möjligt. Men vad vet jag?

" Nice from a far, but far from nice "


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Den syra som finns i vinäger är inte i närheten så frätande som t ex batterisyra så risken att man förstör är minimal.  

Tanken är att man ska neutralisera det alkaliska ämne som finns i och på pcb-kortet för att förhindra fortsatt korrosion.

Batterivatten är avjoniserat och lämnar inga avlagringar samt oxiderar inte de ytor du rengör.

Isopropanol som wet nämner ovan är bra att avsluta med efter vattnet.  Skulle undvika att enbart "ta bort" syra med isoprop.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
WKD

Tack för ditt inlägg, men ursäkta jag undrar fortfarande över frågorna jag ställde ovan:

1) Du skriver Vinäger. Funkar inte Ättika också?

2) Blandar du ut Vinägern med vatten - om ja, hur mkt?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hej igen,

husmor säger:

Vanligen ligger syrahalten på 4-8 % av vikten i vinäger.
Ättika finns ju i olika styrkor på ICA , 12 eller 24%.

Som den hobbykemist jag är , skulle jag använda Vinäger outspätt , dock skulle jag inte våga testa 24% ättika på elektronik.

Men som sagt , det är viktigt att veta om det är alkaliska batterier eller brunstensbatterier som läckt.

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
CC

OK, bra kommentar, tack!

Eftersom jag inte är kunnig på området, så undrar jag av nyfikenhet vad som händer om man nu tar och använder 24% Ättika på ett bestyckat kretskort (med elektronik)?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Enkelt så är ju ättika en syra (ättiksyra)
 

Alla syror innehåller vätejoner (H+) vilka löser upp oädla metaller till joner. Ädla metaller påverkas inte av syraangrepp.
Magnesium , zink, aluminium och järn är exempel på oädla metaller , ädla metaller är ju t.ex koppar , guld , silver , platinum.

Ättiksyra kan även "smälta / lösa upp)" vissa plaster...

Jag är dock inte alls säker på att den vanliga 24% ättikan på ICA är tillräckligt stark för detta (då skulle det väl inte få säljas i lagomlandet Sverige) , men prova genom att ta ett glas med ättika o stoppa i några trådar stålull....."bubblar" det ? Isåfall går det illa åt metall. Det som bubblar är förresten vätgas ;)

Så kort svar: Det kan finnas risk att ättika på kortet skadar metallkomponenter , lödningar och ev plast / gummi.
« Senast ändrad: juni 20, 2011, 17:59:42 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jaha, då vet jag mkt mer om det här ämnet, tack!

Bäst att hålla sig till Vinäger då (om man nu känner att man vill testa det här på ett kort).

Antar att det kan vara ett bra hjälpmedel att använda en sådan där enkel sprayflaska som man har att 'duscha' växter med och i tvättstugan - både vid Vinäger-attacken och avslutande sköljning med destillerat vatten.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Eller så lite vinäger / ättika som möjligt på en tops o bara p åde ytor du faktiskt ser någon batteri"syra" som egentligen är en bas (alkali)

Har Du destillerat vatten kan du i princip bada kortet i det , se till att det blir helt torrt bara innan du spänningssätter.
Avslutande dusch med elektronikrengöring (alkohol) gör att det blir torrt o fint.

Lycka till.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag fick för en stund sedan ett tel.samtal från en annan flipperkille som är rutinerad på området att ta hand om gamla flipperkort med batterisyra. Han har gjort iordning massor av Bally- & Gottlieb-kort. Han berättade följande:

Han tar kortet och ’häller’ på rikligt med Vinäger* över de utsatta delarna. Gnuggar försiktigt med en tandborste över motstånd och benen på kretsar. När han har putsat klart, så sköljer han noggrannt kortet med kallt vatten från kranen i köket.

Sedan låter han kortet rinna av och ’viftar det lite’ - därefter torkar han kortet, antingen genom att blåsa med en hårtork, alternativt kan man använda en tryckluftspruta, men då får man vara lite försiktig, så man inte blåser på för hårt.

Han har aldrig användt destillerat eller avkalkat vatten till slutfasen (sköljningen), utan anser det går alldeles utmärkt med kranvattnet i Göteborg. Han bor i Göteborg och här har vi mjukt vatten med ett pH-värde på ca 8,0 och dH 2,7-3,3.

Jag skrev detta som en minnesanteckning för mig själv och hoppas att andra också har nytta av det. Det här betyder inte att detta är rätt sätt att göra på, utan bara en information om hur det gjorts på ytterligare ett sätt med bra resultat.

* Vinägern har han blandat ut med hälften del vatten.

Använder man Ättika, föreslås 1/5 del Ättika blandat med resten del vatten. Detta beroende på Ättikans %-halt, så man får anpassa blandningen.
« Senast ändrad: juni 21, 2011, 01:59:10 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Mizuno

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Svärtinge
Jag har jobbat på kretskortsfabrik och där tvättade vi korten med vanligt vatten. Det behöver definitivt INTE vara destillerat. Däremot har jag ingen kunskap om hur man bäst tar bort batterisyra.

Vad gäller vanlig tvätt av kretskort så funkar vanligt diskmedel tillsammans med vatten i rilkiga mängder alldeles utmärkt. Man ska inte hälla på diskmedel utan ta lite på en mjuk diskborste. Skölj kortet med vanligt vatten, låt rinna av och torka med t.ex. tryckluft.
« Senast ändrad: juni 23, 2011, 09:49:52 av Mizuno »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag brukar också tvätta kretskort med blandning vitvinsvinäger/vatten-50/50 och sköljer av med vanligt kranvatten. Låter torka i lämplig torkställning (t ex diskställ).
BSDs kretskort tvättar jag i vigvatten...


Tags: BSD