Frispel

sedan 2001

Hur ta bort och neutralisera batterisyra på elektronikkort?

larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Vill inte smälla nån på fingrarna , men jag skulle nog avråda från en vanlig diskborste pga risken för ESD-skador .. Har man otur och vispar runt med en "uppladdad" diskborste kan man med lite otur skjuta sönder en krets eller två ...
Kan tänka mig att man kanske kan hitta nån form av borste i nåt natumaterial som inte laddar upp sig om man inte investerer i( eller kan få tag på ) en ESD-borste ..

ESD = statisk elektricitet för de som inte är så insatta.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nu driver vi kanske iväg något från ämnet men jag tror nog att om kortet är blött och diskborsten är blöt så är risken för esd problem obefintlig. Är nog värre med en torr diskborste och torrt kort.

Anledning till att man kan föredra destvatten istället för kranvatten är för att slippa avlagringar på korten. Alltså lite kalk- eller salt-rester beroende på hur vattnet är funtat där du bor. Det är sällan dessa rester ställer till med några problem men ofta så använder "proffsen" destvatten just för att korten ska bli helt rena.

Alltså när de har lött kort så kan de tvätta det ordentligt i sprit för att få bort flussrester och liknanade. Sedan tvättar de bort spriten med (dest)vatten.

Som kuriosa så kan jag nämna att vi på ett gammalt jobb som jag hade tvättade riktigt skitiga kretskort i diskmaskinen :-) in med ett eller ett par kort i maskinen och i med en yes tablett. Kör igång på lågvärme program (typ 50 grader) och kortet kommer ut en stund senare rent som nytt.
« Senast ändrad: juni 23, 2011, 14:33:06 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack till alla som bidragit till att göra denna diskussionen så intressant och lärorik!

Två kommentarer från min sida:

1) Om man använder en vanlig diskborste i plast med plastspröt som borst, känns det som en viss risk att de små borsten kan fastna mellan kretsarnas alla ben eller in under ett motstånd eller mellan transistorbenen. Man bör därför 'diska' med stor försiktighet och inte 'vispa' runt som man gör när man diskar en kastrull :-)

2) Att diska korten i en diskmaskin låter väldigt behändigt. Dock har jag alltid fått höra att vanliga 'diskmaskinstabletter' är frätande och att man därför inte skall diska annat än det som diskmaskinen är avsedd för. Dock kan jag mkt väl tänka mig att diska annat i diskmaskinen, men då utan diskmaskinstablett.

Fråga till Sonar:
Vet du vilken typ av diskmaskinstablett ni använde?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Kommer inte ihåg exakt vilket det var, var rätt många år sen men jag kommer ihåg att det var YES. Så det var ju inget märkvärdigt så.


När man kör kortet i maskinen så är sannolikheten stor att eventuella klistermärken (typ serienummer och sånt i de fall det finns) kommer att trilla av. Sedan så kan ju det kanske vara dumt att köra kort med reläer i diskmaskin. Iaf om kapseln inte är helt tät.

De korten vi körde var kort från industrimaskiner som hade stått åratal i industrin och sugit i sig olja och damm med hjälp av fläktar. Var rejält skitiga kort som blev som nya efter en tvätt.
« Senast ändrad: juni 23, 2011, 17:55:17 av Sonar »


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Om man jättegärna vill använda dest-vatten så är ett tips att ta vatten från torktumlarens kondensbehållare. Helt destillerat är det säkert inte men bra mycket renare än kranvattnet iaf.


Tags: BSD