Frispel

sedan 2001

Tiltbroms för tävlingssammanhang

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Handlar väl om pengar som vanligt. Det är nog bara tävlingsarrangörerna som efterfrågar dylika anordningar ändå.

Fixa en programvara och interface till iPhone så ska vi testa! :.D


John

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Jag har tidigare funderat på att bygga något liknande =). skulle vara roligt att fixa med då jag har accelerometrar tillövers, även om jag inte vet hur den normala tilten fungerar. är det en konstant ström som går när pendeln rör vid ringen? Och vad är då spänningen in i tilt-anordningen?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

John

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
ok jo det var det jag tänkte, Jag antar att det är en konstant ström som går, så länge kretsen är sluten? Är spänningen är densamma på olika modeller?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag skulle rekommendera att man sätter ett relä som kortsluter de två sladdarne in till tilten när den elektroniska accelerometer tilten slår till.


John

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Jag skapade en egen tråd för accelerometer tilten för att inte störa denna tråd.


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Borde man inte kunna konstruera något som dämpar tiltlodet genom att dra ner ett rör/ring/hylsa uppifrån som tvingar lodet till mitten och sedan fjädrar tillbaka? Sen ett två millimeters hål i botten med ett snöre som man drar i för att aktivera manicken.

Alternativt att man trycker upp en "tratt" nerifrån för samma funktion.

Fördelen är dessutom att man skulle kunna hålla i snöret när man försöker skaka loss en boll som fastnat.
Ola Rodenkirchen


Tags: spole  fjäder