Frispel

sedan 2001

Tiltbroms för tävlingssammanhang

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Citera
Jag har börjat med en del lösningar för att bromsa in tiltar som svänger lite väl länge


Spännande projekt....menar du att efter en hård stöt skall spelet lixom bromsa upp pendeln så att man kan ge den en hård stöt i raskare takt en innan , utan att riskera tilt ?
Heller skall pendeln , efter avslutad kula , bromsa sig så att nästa spelare kan på spelet snabbare utan att riskera varning vid plunge ?



Citera
Jag håller på att ta fram ett system som ska kora den mest kompletta (moderna) spelaren  


Du e ju full av projekt , själv knappt varken orkar eller hinner jag ens tävla numer ;)

Ser fram emot dessa flipper-revolutioner.

No offence !
« Senast ändrad: maj 30, 2011, 11:59:42 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
De mer insatta vet att vissa spel har tiltar som svänger vääääldigt länge. Verkar vanligast på WPC95-spel, men jag upplever det också på vissa av de senare WPC-spelen. Detta är ett stort problem då den föreskrivna minuten efter föregående spelares tilt inte alltid räcker. Dessutom kan spelare drabbas av "spontan-tilt" en bra bit in i nästa kula - just för att tilten är för svängglad.

Prioriteringar?  :-P

Det är inte så avancerat - bara en samling av de delar jag anser att en bra flipperspelare ska behärska:

1. Highscore (hålla igång kulorna och jaga poäng)
2. Matchspel (nerver och taktik)
3. Flippergolf (målmedvetet sikte och viss autism)

Det svåra blir att bygga ett system där många spelare hinner utföra alla dessa delar på ett rättvist sätt. Gott om spel och gruppspel är väl en av lösningarna.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Citera
De mer insatta vet  


OK , jag förstår vart Du vill komma.......

Fast om man dämpar svängningarna (rörelsen) , så blir det ju automatiskt oxå en mindre känslig tilt ?

Helst skulle man ju ha en möjlighet att stoppa pendeln o ställa den i mitten , mellan varje spelare , fast det ter sig ju inte helt enkelt, tyvärr.

Citera
Gott om spel och gruppspel är väl en av lösningarna.


Kolla med bröderna Sharpe (eller BLA) tror de har nått system för just , gott om spel o gruppspel :) :) :)
« Senast ändrad: maj 30, 2011, 12:45:02 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Uppenbarligen har du aldrig drabbats av tiltproblemen - alltså är du inte insatt?

Ja, den bli troligvis lite mindre känslig då den bromsas in snabbare - men det kompenseras ju med att skruva upp den lite. Det är själva eftersvängningarna man vill bli av med.

Nej, jag menar att dela upp spelarna i två eller fler grupper för att hinna med. Problemet med många spel är att det inte är alla tävlingar som har tillgång till kanske 16 tävlingsspel.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
En elektromagnet kanske skulle kunna funka?
Då är pendeln opåverkad i normalt spel men kan bromsas upp manuellt via en brytare efter tilt för att sedan fungera som normalt igen.
Quit playing with the clock!


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Eller simplast men lite opålitligt kanske, en lagom slapp fjäder fast satt i botten av pendeln och i sin tur fast satt rakt nedanför.
Det borde minska överdrivet pendlande, kanske dock även minskar tilten, men det går nog att justera in med rätt fjäder


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Tänkte mig en el-magnet monterad i botten av kabinetten, under tiltklumpen, som lånar ström från något lämpligt närliggande ställe och som sedan aktiveras via en brytare eller motsvarande som t.ex. kan förvaras i returkoppen för mynt. Eller så kopplar men den direkt till myntinkastet.
Du skulle kunna prova med en magnet från TAF eller ToM för att se om teorin funkar.
Quit playing with the clock!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ah. Danke.

En normal tilt stannar ganska fort, eller i alla fall så gungar den inte så lätt att normalt fortsatt spel, eget eller andras, orsakar spontantilt. Fråga t.ex. Terminator om mitt AFM på förra BPO.

Med dessa tiltar blev spelen obrukbara i tävlingssammanhang. Lite tråkigt.

Min nödlösning för tillfället är att vira lite tvinnad metallfolie i hålet innan tilten hängs tillbaka. Fungerar utmärkt, men det känns som en tillfällig lösning.

Apropå minnesvärda tiltar från IFPA fick jag berättat för mig igår hur Jongma fick en tilt på I500 - när han spelade sitt videomode. :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bundy: Det låter som en lösning man inte implementerar i brådrasket. Sleipners variant är dock till och med möjlig att massproducera utan större problem.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Finns det någon factory-setting för tilten? Känns lite konstigt att man spelar "vanliga" tävlingar med en viss känslighet och sedan när det är på allvar kan man inte spela som man har lärt sig, utan får gå tillbaka till ett spelsätt utan nudgning och slapsaves.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vad jag har förstått gör man så för att hålla nere speltiden, vilket för mig är tämligen vansinnigt då man tar bort en stor del av skicklighetsaspekten. Visst, bra spelare med en viss spelstil klarar det ganska bra, men varför diskriminera den andra stilen? Håll nere kvaltiden på annat sätt tycker jag, men det är bara min åsikt. :-)

Factory borde vara så det går att göra en rejäl räddning med två varningar.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
POSTAD 2011-05-30, 13:03:41
Sleipner
HOF

MEDLEM
Från: Vimmerby
Poster: 160
       

Eller simplast men lite opålitligt kanske, en lagom slapp fjäder fast satt i botten av pendeln och i sin tur fast satt rakt nedanför.
Det borde minska överdrivet pendlande, kanske dock även minskar tilten, men det går nog att justera in med rätt fjäder


Tags: spole  fjäder