Frispel

sedan 2001

Lotterilagen och prispengar

Pal · 167 · 24484

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
:-)

/Mirko
« Senast ändrad: september 26, 2012, 00:08:48 av fitzroy »
Matchstick Pinball


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
För övrigt tycker jag det är superhärligt med ungdomar som ägnar sig åt datorer med spel och annat hackande som kontrast till all hurtig sport...

Men,
Borde inte vi flipper/arkadspelare se det som positivt att inte Dreamhack utsätts för LI-trakaserier och istället, när tillfälle ges, påtala likheten mm. mellan sporterna (som påtalats flera ggr tidigare).

Konversationen som LOP har är ju nästan ett skrivet fribrev för tävlingar inom dessa hobbies. I synnerhet nu när ännu ett DH har genomförts utan LIs ingripande. (Nu har vi ju svart på vitt att LI VET att det finns prispengar där!)
Hänvisar man till detta kan de ju rimligen inte sätta dit vissa flipperspelare/datorspelare(arkad) och fria andra bara för att det är stort.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
En jurist kan nog förklara varför man kan sätta åt flipperevenemang men inte Dreamhack... :-/


MarQS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
När räknas det egentligen som prispengar? Om jag anordnar en tävling, utan någon vinst förutom äran, men jag ger samtidigt en gåva till personen som vinner bara för att jag känner för det. Är det fel? Kanske om det är jag som arrangör som gör det, men vad händer om någon som inte är arrangör ger en gåva till den som vinner. Borde det inte finnas något sätt att kringgå problemet?


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Eller så kan man ge pengar som gåva till jourbutiken och så ger de sprit i gåva tillbaka?

Eller kanske ligga lite med hon den slampiga tjejen på gatan och sedan ge lite pengar som gåva?

Finns ju inte en polis i världen som skulle kunna se igenom det vattentäta systemet? ;-)


MarQS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
Ja, gör ni inte så? ;)

Nä, det jag menar är att det måste ju finna något sätt som man kan kringå problemet på. Hur vet jag inte, ville mest väcka tanken.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
En tanke kunde vara att man ger ALLA deltagare t.ex. en pokal för första pris när man startar tävlingen.

Var efter folk åker ut så FÖRLORAR de sin pokal ända tills det bara är ettan kvar.

Att vinna saker i flippertävlingar är ju förbjudet, men att förlora saker kanske borde vara tillåtet? ;-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Med modifikationen att använda presentkort för att slippa en del medföljande logistiska problem. :-)


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hittills har LI bedömt LAN-spel (tävlingar) enligt lotterilagen och eftersom de bedömt det hela som skicklighet (till skillnad från flipper som e bedömt som lotteri) verkar det som tillställningar enligt ovan är OK.


Jag e dock relativt säker på att det kommer hända saker inom.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Det har uppmärksammats i en annan tråd att LI har ändrat lite i sin formulering på hemsidan. Minns inte vilken tråd men det står att läsa följande på detas hemsida:
" Exempel är mer skicklighetskrävande spel, som datorspel och flipperspel."

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Spelformer/Spelautomater

Ska bli kul att följa detta framöver.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Sverok lobbar. Det är bra. Skulle vara kul om de nämnde flipperspel också, vilket jag tyvärr inte tror de gjorde.
http://www.sverok.se/2012/05/29/lan-e-sport-och-automatspelslagen/

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/_GZ0995/
" Lotteriinspektionen har ett uppdrag att göra en översyn av automatspelslagen. Uppdraget ska redovisas senast den 1 september.  "
Någon som hört eller sett något än?


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kan man inte kontakta Sverok och se om man kan samarbeta på något sätt? SFS kanske t o m borde vara medlem i Sverok?


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Jag skickade en fråga till LI om Dreamhack som har stora prispengar och undrade om dom behövde tillstånd för det, och sen varför inte en liknande tillställning med Flipperspel var tillåten.

Detta fick jag som svar

Hej!
 
Tack för din fråga

Arrangemanget ”Dreamhack-Starcraft II” har inte behövt något tillstånd för sitt arrangemang då Lotteriinspektionen tidigare sett över arrangemang av liknande karaktär och gjort bedömningen att det har rört sig om spel vilka i högre grad påverkas av skicklighet hos aktören snarare än inslaget av slump. Därtill även att arrangemanget är av kortare karaktär det vill säga under exempelvis en helg, som i detta fall.
 
Hur Lotteriinspektionen kommer att bedöma framtida arrangemang kan jag inte svara på i nuläget. Faktorer som torde spela in är graden av skicklighet/slump, allmän uppfattning, former för deltagande m.m.
 
I förarbeten proposition 1981/82 170 ( flera dokument finns, dock i huvudsak styrande) till Lotterilag (1994:1000) samt i förarbeten proposition 1981/82 203 ( flera dokument finns,  dock i huvudsak styrande) till Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel har lagstiftaren tydliggjort och särskilt utpekat automatspel såsom ”flipperspel” såsom tillståndspliktig. Därav är en annan tolkning av lagstiftningen gällande ”flipperspel” utesluten såvida inte en annan bedömning kan komma att göras i och med en förändring av lagen alternativt genom dom i rättsinstans.
 
Med Vänlig Hälsning
LI


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Jag har ett möte snart inbokat hos LI just för att diskutera den här saken med dem.


Tags: