Frispel

sedan 2001

Tävlingsformer

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alla här känner nog till att Hans BUD Andersson är världsledande på flipperspelsystem, men finns det andra stjärnor i vardande här på SFS som bara väntar på att få blomma ut?

Jag tänkte att det här kan vara en tråd där vi sammanställer allehanda spelsystem och varianter för både stora och små tävlingar, tips och bra saker att tänka på, kanske länkar till olika filer (scorecards, tabeller etc) samt råd angående olika spels tillkortakommanden gällande tävling.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
En variant när man kör high score-kval, som premierar jämna spelare, är att köra tre försök per spel, ta bort det sämsta och ta medelpoängen på de två andra.

Detta har jag kört, bl.a. på BPO 2010 och OPO 2011 och det har fungerat bra.

Tar lite längre tid, men eftersom utfallet är mindre slumpartat kan man korta ner slutspelet motsvarande tid.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Förra månadstävlingen här i Borås körde jag en kombination av poängkval/achievements som fungerade riktigt bra. Men här krävs det att spelarna går i par samt har koll på reglerna - alltså inget för nybörjare.

Poäng per nivå man uppnår plus bonus för olika achievements.

T.ex:
Demolition Man

250M = 1p
500M = 2p
1B = 3p
2B = 4p

Bonuspoäng för:

30 combos = 1p
Demolition Jackpot = 1p

2 försök per spel. Sedan slog vi ihop alla försök och spel. Med 6 spel och 2 försök kunde man få max 72p.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag som har gott om spel brukar också köra Alla möter alla. Istället för att lotta ett spel och ta bäst av tre för en seger har jag delat upp varje match i två set - en hemmamatch och en bortamatch - dvs spelarna väljer var sitt spel. Varje match kan sålunda sluta 2-0, 1-1 eller 0-2.

Har man tid är det bara att slussa vidare de bästa spelarna till lämpligt slutspel-/finalsystem.


Tags: