Frispel

sedan 2001

Kolla in det här :)

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Nu är det nog dags att bygga ett sådant där virtuellt pinball dvs där du lägger en tv i ett flipperspel så det ser ut som ett riktigt flipperspel :) Hyperspin tror jag det heter :)

Jag gjorde om bordet i Future Pinball som finns ute så att det blev fullscreen. Jag filmade med mobilen i ena handen därav den dåliga kvaliteten :)
Jag måste säga att detta T2 spelar och ser ut som det riktiga spelet :) ( Jag har det riktiga osså :))

nåja här är smakproven : (nu skall jag bara köpa en tv som jag kan slakta och bygga in :)




T2vidt2vid2


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Den late kan vända sig till Arne och köpa ett ;)

http://nojesmaskiner.se/hyperpin-kabb.html
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge

dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Nån som spelat nåt sånt där någon gång? Det kan ju inte kännas rätt någonstans. Hädelse.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Hahaha jag kan säga att detta t2 exempel känns nästan som the real deal...verkligen lyckats med bollfysiken o hastigheten jämfört med mitt riktiga t2 :)


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
hahaha jag får ge mig in i tv:n o se om jag kan fixa vänsterflippret ;)


Jerryca

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Har byggt ett som blev riktigt lyckat med 3 monitorer i ett slaktat flipper kabb.
Helt okay känsla faktiskt, duger mer än väl till att utvärdera regler i spel man är nyfiken på samt faktiskt kul att spela på.
Givetvis inte samma sak som "riktigt" flipper men tillräckligt nära för att vara kul.

Jäkligt läckert när man byter spel och backbox + spelplan ändras samtidigt.

Går få till hyffsade "nudge-switchar" med hjälp av tiltbobbar också. :-)

Lycka till med byggandet.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Det där borde du ju vara tvungen att visa upp vid tillfälle, ta med det till SM eller liknande, mkt nyfiken.
Play a real game, play pinball


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Jerryca kan du posta lite bilder på forumet? Nyfiken på hur den ser ut.=)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Jerryca

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Mitt projekt blev ganska lyckat och även snabbt sålt efter färdigställandet, har tyvärr inga bilder på det - jag vart så fokuserad på att få ihop det och peta i funktionsdetaljer att jag glömde plåta... :-(

Men jag har ett nytt vPinball projekt på gång som jag givetvis skall se till att plåta noggrant under resans gång.

Självkostnads priset på ett färdigt spel i delar om man köper billigaste skärmarna fast nya samt investerar i en vettig PC med dubbla 16x Pci express platser och dubbla grafikkort hamnar på 12-14000:- + kostnad för tomkabb.

Inte jättebilligt, men man kan givetvis komma undan billigare med beggade skärmar, viktigaste skärmen är spelplanen, backbox och DMD funkar med i stort sett vilken skit som helst bara det är rätt storlek... :-)

Att konfa mjukvaran att bete sig som man vill är absolut den knivigaste biten allt annat är jämförelsevis simpelt.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Hur nära i proportioner och skala kan man komma med en sån här lösning.

Om man använder en vanlig kabinett så blir det väl svårt att få in en skärm som presenterar spelet i skala 1:1.

Ett problem är väl att en vanlig widescreen skärm är 16:9 medan en spelplan inte är det. Vad är det för förhållanden på en spelplan tro?

Man kanske skulle köpa en philips 21:9 skärm istället :-)

Vid en snabb blick på Arnes bygge i länken ovan så ser onekligen proportionerna skeva ut, eller ser jag fel?



Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
kan väl lägga till den här länken till en tidigare tråd i ämnet
Hemmabyggt flipperspel


Jerryca

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Proportionerna blir aldrig helt okay med 16:9 skärm men det kan bli tillräckligt bra för att spelkänsla skall infinna sig iallafall. :-)
Faktiskt vänjer man sig riktigt fort.
Widebody kabb är att föredra om man känner att man har råd att köpa riktigt stor skärm till spelplan >46"...

Annars ser det faktiskt schysst ut med något mindre skärm i ett standardkabb också bara man placerar den väl.


Tags: