Frispel

sedan 2001

P4P???

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Gjorde en första beställning från P4P i Söndags, tänkte ta det säkra och beställa därifrån för jag behövde grejorna fort. Har gjort ett antal beställningar av flipperdelar tidigare från Tyskland och det har tagit som längst 4 dar. Ingen avi i lådan på hela veckan och stannade på posten på vägen hem och där fanns inget paket, spårade det på norska posten och det verkar inte ens ha lämnat Norge än 5 dar efter beställningen. Så man får inte ha bråttom när man handlar därifrån, sista gången för mig iaf.
Winners dont use drugs


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag har beställt mycket saker många gånger från P4P och har aldrig haft några som helst problem. Du måste nog ha haft otur.
Dock är 4 dagars leveranstid väldigt snabbt oavsett vem man beställer av, inte en tid man kan räkna med. Räkna hellre med en vecka.

Har f ö bara bra saker att säga om P4P.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Dessutom är det väl inte P4P, utan Norska Posten eller det budbolag som tar hand om paketet som schabblar.


Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
P4P brukar oftast ta mellan 5-7 arbetsdagar när jag har beställt. Best of Pinball i Tyskland 3-5 dagar.
Slamtilt brukar vara snabbast, men det är väl inte så konstigt.

Rekordet har nog en plastbit från Marcos som tog en knapp månad - undrar vart den var och vände.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
DrH: Schweiz kanske? :)
Jag har råkat ut för det en gång, köpte en fläkt till Whirlwind på ebay av en privatperson som så många inte kunde skilja på Sverige och nämnda land.
Det tog två månader för den att komma fram, antagligen letade Schweiziska postverket efter adressen Råsundavägen först för att sen skicka tillbaka paketet till USA.

Beställde för inte så länge sen grejor från MAD Amusements, Mike skickade paketet på måndagen och det var framme på fredagen, det var rätt så snabbt kan jag tycka.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Ja P4P är säkert bra men inte om man har bråttom, både vad det gäller Norges postgång samt betalningssätt, P4P har det mest omständiga betalsättet jag någonsin testat på nätet med en länk för att betala som kommer ett par dar efteråt man beställt och man behöver fylla i samma sak på flera ställen, vill beställa och betala meddetsamma och sen ska det vara färdigt. Inte sitta vänta på något dokument ett par dar för att betala för jag antar att det inte skickas förrän det betalats, det lär ju påverka tiden till leverans också. (Är irreterad för att jag inte kan få ordning på spelen i helgen och då får ställa in "tävligen" (högst lokal)).
Winners dont use drugs


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Man får inte ha bråttom om man pysslar med flipperspel.
Det är en väldigt, väldigt liten marknad som inte går att jämföra med annat man stöter på i vardagen. Man kan inte ställa kravet att allt skall gå att få tag på inom någon dag.
Inte ens i etablerade marknader är så pass korta leveranstider verkliga, beställer ibland bildelar från BMW och trots att de har en väl utvecklad logistikkedja så kan det ta en vecka att få prylarna.

Min lösning är att ha ett bra reservdelslager som jag fyller på när det börjar ta slut (inte när det har tagit slut). Alltid beställa minst en mer av det man behöver så att man inte står utan nästa gång.

Själv är jag väldigt nöjd med att det numer finns ett antal leverantörer av reservdelar att välja mellan. Förr var det väldigt mycket svårare, man var hänvisad till antingen distributören (Bjuvia) eller att köpa dyra begagnade delar på ebay.com.
« Senast ändrad: maj 14, 2011, 00:50:37 av Purre »


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Jo får väll anamma det där att samla på mig, dock var P4P den enda firman hitills som inte klarat en leverans på en vecka av ca 15 testade runt om i Europa. (inte bara flipperdelar)
Winners dont use drugs


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
P4P som alltid är väldigt serviceminded mot sina kunder är knappast den "felande länken" vid sen leverans.

Det är tyvärr så att norska postinrättningar ibland behöver lång tid på sig vid export till Sverige. Min teori är att om/när en posttjänsteman i Norge gör allt "by the book" så kan det ibland ta tid med export.

Paket från USA anländer ibland snabbare än norska paket.

Varför ska man då handla från Norge?

Jo, som sagt var:

P4P (Ole) är alltid väldigt serviceminded mot sina kunder.

Jag har bl.a. sökt som det visat sig utgångna delar till jukeboxar. Då har Ole på P4P utan vidare erbjudit sig att söka bland sina omfattande kontakter. Varpå Ole återkommit med klara besked. Även när detta inte leder till affär.

Många leverantörer svarar istället endast i stil med:

"vara tyvärr slut, går inte att beställa".

Det är trist att norska posten (ibland) är långsam.

P4P/Oles förmåga och framför allt vilja att hjälpa sina kunder (även när det inte leder till affär) kompenserar med råge postens dröjsmål.

Leverantör som vinnlägger sig om att hjälpa är guld värd.

Tilläggas kan att jag inte är stor kund hos P4P. Mina beställningar under årens lopp har väl sammanlagt handlat om hundralappar snarare än tusenlappar. Men jag har ändå alltid fått snabba och korrekta svar från Ole.

Det finns såklart också andra leverantörer som bryr sig.

Jag kan sammanfattningsvis omöjligt tro att försening beror på P4P:

P4P/Ole är alldeles för serviceminded för att medvetet strula.

Jag förstår dock Liljeqvists irritation:

Det är supertrist att vänta på behövliga speldelar.

Kanske dags att skriva brev till norska staten :-) ?

...och klaga på bedrövlig norsk posthantering.

TILLÄGG:

Jag kommer inte ihåg att/om P4P har ett krångligt system för betalning. Om så är fallet hoppas jag att Ole kan ordna med något bättre betalsystem. För den kunskap (och vilja) som P4P/Ole besitter för att få fram också sällsynta delar är som sagt var guld värd.
« Senast ändrad: maj 14, 2011, 00:59:24 av Linde »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
En skillnad jämfört med resten av Europa är EU.
Iochmed att Norge står utanför måste allt förtullas och det kan göra att saker och ting drar ut på tiden.
Har varit med om att försändelser stått stilla i tullen (framförallt om grejorna landar i Malmö av nån anledning) i över en vecka. Senaste gången jag beställde från Marco hände detta.
I det här fallet verkar det som sagt som att det var norska postverket som tagit lite för mycket tid på sig.
Om man har bråttom kan man ju alltid begära att skicka prylarna med bud eller liknande, men då kostar det ju därefter.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
F ö anser jag inte att P4P har ett krångligt betalningssystem. Funkar alldeles utmärkt.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Citera
F ö anser jag inte att P4P har ett krångligt betalningssystem. Funkar alldeles utmärkt.  
Mycket mer att fylla i än andra sidor , sen om man får vänta ett par dar på att betala så har du ju helt klart en fördröjning där som P4P borde vara ansvarig för, men nu vet jag det så nästa gång tar jag inte där när jag har bråttom. Att dom inte var med i EU tänkte jag inte på men det har du ju rätt i.
« Senast ändrad: maj 14, 2011, 01:15:04 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Lite off-topic men ändå (på tal om Norge och försening):

Leverans av speldelar åt andra hållet (in till Norge) kan också vara besvärligt.

En svensk spelutställare som i slutet av 1980-talet körde över gränsen med en släpvagn fylld av reservdelar till spel (monitorer m.m.) blev kvarhållen i flera dygn av norsk tull och polis.

Det hette då att svensk spelmaffia försökt ta sig in med speldelar... för att starta upp illegala spel :-) Tack och lov fick den vid det laget vettskrämda spelutställaren fortsätta med sin släpvagn, efter viss utredning som påvisade hans oskuld.

Bakgrunden var tydligen att norska media precis innan hade rapporterat om illegala spel i Sverige... varpå plötsligt en svensk spelutställare stod vid gränsen med en fylld släpvagn... "för att underhålla illegala spel"...

Där kan man verkligen tala om jobbigt dröjsmål:

Spelkillen sov inte många timmar i norsk cell :-) utan satt klarvaken och väntade.


Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Måste hålla med Liljeqvist en del på hela förfarandet.
Jag har beställt grejer från P4P 3 gånger.
1 gång brådskande med DHL tog en dag men det kostade.
2 gånger med posten och bägge gångerna fick paketen vända till Norge för att skickas på nytt tog ca 2-3 veckor innan jag fick mitt sista paket.

Nä Paypal samt annat fraktbolag än Norska posten samt en regel att är beställningen lagd före kl 12.00 så skickas det samma dag är vad jag skulle vilja ha!

Ole & Co. är ju jättetrevliga men jag kommer att dra mig för att beställa där igen om jag vill ha grejer samma vecka om jag beställer på en måndag.

Länk till min förra sändning:
Norska Posten


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Smyken:

tack!

Mycket intressant länk om Norska Posten

(och där bl.a. Oles förklaring)

Jag får en hel del försändelser från Norge. Inte från P4P (det är annat än speldelar). Det är väldigt irriterande att förseningar ofta uppstår.

Jag förstår Oles inlägg i Smykens länk som att det finns hönshuvuden inom både norska och svenska posten. I form av b-människor som antingen sorterar fel (Norge) eller tillämpar avtal (Sverige) på försenande sätt.

Det är med andra ord som vanligt inom statliga bolag som har direkta eller indirekta monopol av något slag. Att enfald istället för mångfald genererar problem.

Alltid bra med information som klargör:

tack igen till Smyken (och till Ole som förklarade).

För min del fortsätter P4P:s goda engagemang att kompensera risk för eventuell försening:

serviceminded säljare = där gör jag affär.

Ole kanske kan ordna avtal med ett fraktföretag som:

a): garanterar transport till Sverige utan strul
b): erbjuder rimligt pris för sådan garanti

Detta om fraktproblem (förseningar) kvarstår:

och så är tydligen - tyvärr - fallet.


Tags: