Frispel

sedan 2001

CFTBL multiball restart

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Eller tabbar dig vid bytet.
Quit playing with the clock!


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
ja men är det en av dom fyra? hur vet man vilken? Är det erfarenhet som säger att det är C5 då? Ingen av kondningarna buktade (visade tecken på att dom var trasiga)

Såg förövrigt att dom var specade till -40 grader vilket gav input åt tråden med flipperspel i ouppvärmt utrymme vintertid, var ju kondningarna som var tveksamma där.
Winners dont use drugs


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Just det, ha koll på polariteten!

Tanka ner pinrepair.com och kika där - allt finns nertecknat steg för steg.

Kika på kortet - alla komponenter är märkta där.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Du är en klippa INK, hittade du bilden på "tjuvkopplingen" ? Verkar som spelet dött helt nu, hoppas det inte är något mer som hänt... :(
« Senast ändrad: maj 15, 2011, 14:21:49 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs



Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
:(  :(  bytte bägge likriktare samt kondensator C5, nu är spelet dött sånär på lite slumpartade prickar i DMD:n. Spelplan är släckt, inget meer händer. Alla dioder på kortet lyser utan diod 4 om den nu ska det. Är knäckt, hade hoppats på lite lir inatt..
Winners dont use drugs


gondar

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Säkert inte samma fel. Men jag hade ett precis likadant symptom på mitt TotAN. Visade sig vara programrommen som hade fått dålig kontakt i sockeln. Slipade benen på rommen med lite fint sandpapper, och nu funkar spelet felfritt igen. Skall tilläggas att jag också hade märkliga problem med omstarter vid vissa modes innan spelet "dog" helt (förutom skräp på skärmen, om man hade tur).


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Ja jag får väll rota i allt, hålbilden mellan likriktarna och kylflensen stämmde inte så man fick slita en del för att få det på plats, kan hända att något blev fel där. (antagligen därför bara en satt fast i flänsen förrut) Antar att dom där korten är svindyra.. :(
Winners dont use drugs


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Jadå, dom är ju formade så att dom inte går att sätta fel, kondningen såg inte riktigt likadan ut men ett - tecken på ena sidan och alla verkade sitta åt samma håll ( - nedåt). Har tappat lite lust/ork nu, man blir less liksom när det strular, lär säkert gå ut en sväng inatt och försöka igen.. Fasen att man inte har någon kompis som också gillar flipperspel, jag verkar vara den enda i Oskarshamns kommun. Så tråkigt att felsöka ensam.
Winners dont use drugs


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Edit: tänkte galet
« Senast ändrad: maj 22, 2011, 00:09:49 av MS »


GTO

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 497
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Lyser inte led 4 så har du ingen 5 volt = inget startar upp.

Kontrollera lödningarna på Br2 och C5, mycket vanligt att det blir dålig kontakt under kondingen.

Brukar få lösa det med en bit kabel på baksidan av kortet.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Ja jag bytte ju precis dom och det var då det blir sämre, bara att plocka bort kortet och kolla igen, tyckte jag fick till fina lödningar, får väll ta och dra kablar enligt INK:s fulkopplings tips.
Winners dont use drugs


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Litt av problemet er at noen av loddebanene sitter på komponentsiden av kortet, med andre ord kan det være vanskelig å få god kontakt når man lodder på undersiden. På oversiden sitter jo kondensatoren, så der kommer man ikke til. Dra derfor alltid kabel når du bytter disse komponentene. Pleier holde kortet opp mot lyset for å se hvor banene går, husker ikke dette fra gang til gang, og mye enklere og tryggere enn å tolke bilder for så å forsøke treffe rett. Kabler fra kondensatoren er de viktigste.
« Senast ändrad: maj 22, 2011, 08:59:55 av ARE »


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Mätte upp och det visade sig att det var + mellan BR2 och C5 som var problemet så jag lödde en kabel där precis som INK föreslog redan från början att jag skulle göra. (ska göra som tillsagd hädanefter.) Så nu funkar spelet, problemet var bara att när jag felsökte och DMD bara lyssde några prickar så slocknade den helt plötsligt, en säkring är död så jag hoppas verkligen det är den bara som är problemet, kunde inte mäta någoån spänning alls runt den säkringen på någon sida vilket jag tyckte var skumt, när jag tog bort den och mätte på den var den död iaf. 3/8 SB ska det vara, vågar man prova med en 3/4 eller måste man vänta tills man får hem rätt?
Winners dont use drugs