Frispel

sedan 2001

Wedge base lamphållare problem

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Har köpt några "Socket Wedgebase Twistlock for #555, 159, 259" vid namn 077-5007-00 för att försöka få mitt Williams JM att lysa som det ska.
Vad jag förstår så är 077-5007-00 Sterns variant på Williams 24-8767 och bör gå att byta ut hipp som happ med varandra, åtminstone är det intrycket man får av p4p's butik.

Dock har jag världens problem att få dessa att fungara i mitt JM. :-(
Det går att få att lysa om jag pressar som in i bomben mot med fingrarna mot kretskortet, annars så blir det ingen kontakt.
Rent spontant känns det som att kontaktdonen hamnar för långt ifrån kretskortet samt när jag tittar på dem så ser det ut som att kontaktdonen är kortare än vad de är på de 24-8767 som jag har sedan innan.

Har försökt trycka hit å dit med tång för att dels "platta ut" kontaktdonen så de blir längre, dels trycka upp dem så de kommer högre och närmre kretskorten, dels försöka trycka till "gappet" där kretskortet ska glida in i plastdelen för att få allt tightare, men icke. . .  :-/
Någon mer som haft liknande problem och finns det några trix för att få det att funka bättre?

Länkar till de delar jag pratar om:
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=649
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=1631


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lamphållaren är en industristandard, så den skall funka.

Däremot har jag märkt att vissa lampfabrikat glappar i denna hållaren, så då får man kolla att det är kontakt mellan lamphållare och lampa, vilket det ofta inte är.

Håll lamphållaren med isatt lampa i handen och sätt på piparen på varsin ände av kontaktstiften och kolla om det piper. Gör det inte det, så får du med en liten skruvmejsel böja till klämstiften inuti hållaren och sedan trycka tillbaks lampan och kolla igen.

Du får även kolla så att trådarna på lampan ligger som dom skall.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Du kan också ta en lödkolv och lägga på lite mer och ny tråd där kontaktdonen från hållaren treffer kretskortet. Det gör vi rätt ofta :-)


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Nu har jag testat de 10 hållare jag fick, både med pipdetektor och med fungerande lampor i flipperspelet.

Alla 10 funkar med pipare men bara 3/10 fungerade när jag satte in dem i spelet, det känns inte riktigt normalt. :-(

Tänker nog försöka mig på Oles hack, någon som har närmre tips om hur man gör detta enkelt&snyggt&hållbart ?

Dessutom märkte jag att det är dålig kontakt på kretskorts-platser i flipperspelet där man sätter in wedge:arna om jag skruvar wedgen ändå ner i botten där de brukar sitta. Däremot funkar det bättre om jag lossar wedgen lite så kontakterna hamnar lite annorlunda mot hur de suttit tidigare.
Tittar man på kretskortsledningarna så ser man att det blivit märken där kontakten varit tidigare, antagligen någon sorts oxidation eller så. Någon som har ett bra tips på hur man rengör bort sånt där?

Är det en bra idé att köpa nedanstående och köra med en vanlig köks-tvättsvamp eller krävs det tuffare/mildare grejer?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161086552


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Glem vaskemidler og elektronikkrens, lodd heller.

Hvis du allerede hadde en lampeholder som ikke fungerte, så tipper jeg denne fungerer akkurat like bra som den nye når du piper den. Ofte hjelper det da å bøye litt på kontaktene på holderen.

Samtidig har du helt rett, det blir etterhvert dårlig kontakt på kretskortet. Bruk tiden din her, dvs lodd over på nytt på kretskortet der kontakten skal sitte/ha kontakt når den er montert.



superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Följ de norska råden! :)

Jag skulle ta bort kortet och löda om alla kontaktytor och stift när man ändå håller på, då kan du passa på att göra rent inserts etc samtidigt.
Ola Rodenkirchen


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Men herre jösses, gör ni så varje gång en lampa går sönder?


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Va? Nej, jag gör så när det börjar glappa i lampkorten.
Ola Rodenkirchen


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Har nu fulhackat lite genom att linda lite aluminiumfolie runt kontakterna på lamphållarna för att få dem längre och det funkar nog, frågan är hur bra det håller iofs. :-/

Har tittat lite noggrannare på hållarna och för att vara en industristandrard så känns de väldigt olika ändå.
http://bayimg.com/CAhpoAadN
På bilden är de jag köpte från P4P på vänster sida medans mina gamla från mitt JM är på höger sida.
De nya har kortare bleck (de nya når inte ens utanför plastdetaljen, vilket ställer till problemet), mindre "plupp" längst ut på blecken samt mindre utspridda kontaktytor inne i hållaren för lampan.

Brukar det vara så här stor skillnad på "samma prylar"?

Och Ole om du läser, vad för "tråd" är smart att använda om man ska löda på lite mer längd?
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 20:11:32 av EZL »


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Vilken som helst lödtråd bara. Du ska bara göra kontaktytan lite tjockare. Det är ofta skillnad på samma grej från olika leverantörer. Dessutom är WMS leverantören på 90-talet de samma som har gjort de vi säljer nu. Williams använde själv i alla fall 3 olika varianter av hållaren. Och din original där liknar på den som blev använt på "kunderna" i backboxen på Diner. men då stod det 906 flasher lampor i dem.


Tags: