Frispel

sedan 2001

TAF problem

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tror att switch-matrixen på CPU-kortet har gått sönder. Den gör det ibland. Har du tur är den socklad.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
2803 heter den.

Sitter i nedre högra hörnet ovanför kontakterna.

Låter troligare än kablar som skulle råkat komma fel om du inte har varit där och pillat.
« Senast ändrad: april 11, 2011, 23:36:53 av INK »


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Vänta nu det gick lite för snabbt nu på slutet. Jag är fortfarande grön på det här med flipper...

Jag tar det igen. Ingen utav flipperknapparna eller flipprarna fungerar. ag får felmeddelande vid uppstar av maskinen om at switch F1-F5 (flipprar) ej fungerar.

Jag hittade en lös kabel på en av EOS kontakterna och har lött tillbaka denna. Jag hittade en mlös 4-pinnars kabel som hängde i backboxen nära fliptronics kortet. (Denna kanske skall vara urpluggad iom att man bytt till fliptronics 2 kort.

Vad blir nästa steg att kolla för flippret fungerar fortfarande inte.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom du inte får signaler i testmenyn för switchar (flipprar, bumpers, slingshots), så kan man då misstänka att switchmatrixen på CPU-kortet gått sönder, den gör det ibland, för den är känslig.

Sedan låter det konstigt att flipperkortet i backboxen är utbytt. Addams har ett speciellt sådant som bara sitter i Addams och det verkar märkligt att det sitter ett annat där. Det borde innebära att spelet inte fungerar som det skall (men jag vet inte vad som händer om man sätter dit ett annat). Du borde verkligen se till att få tag på det original flipperkortet som skall sitta där, eftersom det är speciellt (ovanligt) och svårt att få tag på beg.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fliptronics I versus Fliptronics II.
The first Fliptronics system was used in Addams Family and is known as "Fliptronics_I". This was the *only* game that used this sytle Fliptronics circuit board. All games after Addams Family (including Addams Family Gold) use the "Fliptronics_II" circuit board. The differences between these two boards is minor. The main difference is the Fliptronics_II circuit board has an on-board 70 volt DC power supply for powering the flipper coils. The Fliptronics_I system uses a separate circuit board (mounted on the right middle side of the backbox) for supplying the 70 volt DC flipper power.

Since the Fliptronics_I system was only used in Addams Family, many people look for a spare Fliptronics_I circuit board (why I am not sure as this board is easy to repair). The thinking being the Fliptronics_I board was only used in Addams and is fairly rare and hard to find as a spare. The good news is that a Fliptronics_II board *will* fit and work without any modifications in an Addams Family (so there is no need to look for the rare Fliptronics_I board as a spare, as any Fliptronics_II board will work in Addams Family). Here is the connector mapping for the conversion from Fliptronics-I to Fliptronics_II for the Addams Family (thanks to M.McAndrew for this info). Note using a Fliptronic_II board in an Addams Family makes the game play *no* different than the original Fliptronic_I board.

Using a Fliptronics_II board in an Addams Family:

Fliptronics_II J902 = Fliptronics_I J802
Fliptronics_II J905 = Fliptronics_I J805
Fliptronics_II J906 = Fliptronics_I J806
Fliptronics_II J904 = Fliptronics_I J804
Fliptronics_II J903 = Fliptronics_I J803 (ribbon cable)
Fliptronics_II connectors not used: J901, J907


Using a Fliptronics_II board in an Addams Family.
Power Driver board (only pertaining to flipper power section):

J111 - Remove connector (disconnect) and do no use
J112 - Leave connector
J110 - Leave connector
J109 - Leave connector


Using a Fliptronics_II board in an Addams Family.
Flipper Power Board board (small board, backbox middle right side):

J901 - Leave connector
J902 - Leave connector
J903 - Leave connector
« Senast ändrad: april 12, 2011, 13:13:00 av INK »


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
OK, ja då är ju iaf fliptronics kortet inkpllat rätt och J901 & J907 skall vara tomma....


Det verkar precis som om inte jag har ström fram till varken flipprar, bumprar eller slingshots. Verkligen som om det är en säkring som gått. Kanske får jag ta och mäta över samtliga säkringar. Jag har endast mätt de som är till flipprarna. Kan det vara någon annan som spökar?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
jag har plockat ut och mätt med multimeter med summer funktion.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
hedghog

Har du kollat att switch-matrixen fungerar?

Detta kan du kolla med switch-matrix-testet.

Du har ju redan fått bekräftat att solenoiderna fungerar, men att det inte fungerar att trycka på knappar eller andra switchar, så då är det signalen in som inte kommer fram till CPU-kortet hela vägen.

Detta kan du enkelt kolla med switch-matrix-testet.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Sorry men ni får ha lite tålamod med mig och min ringa kunskap om flipper.

Läst mycket på pinrep och vad jag förstår så kan jag med swich-matrixen kolla ev slingshotsen samt bumprarna som alla verkar vara i samma kollumn. Men flipprarna är ju alla jordade swichar och utanför 2803 ? Eller har jag fattat fel?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej

Jag fick ett mail från säljaren i Italien. Han skriver att spelet fungerade innan han skickade det och det tror jag är sant, då han har gott rykte och allt jag haft att göra med honom innan alltid stämt med vad som sagts. Han skriver att han har provat med ett sådant kort i sitt andra Addams och att det går bra.

Han undrar om vi kan hjälpa till och vad han kan göra själv.

Jag svarade att vi försöker hjälpa dig att hitta felet.

Mvh CS


From: Pinballrestore
Sent: den 13 april 2011 12:20
To: Sjöberg Christian
Subject: Problem with Addams in Estonia


Ciao Christian,

Volevo chiederti un favore, tu sai riparare i flipper, sei un tecnico? so chehai molta esperienza! perchè ho spedito un addams family in Estonia a un cliente che mi ha contattato tramite il forum Svedese, ha un problema a un flipper addams (non vanno le racchette) solo che parla poco inglese e penso parli Svedese, io gli ho mandato l'addams funzionante ora dice che non vanno i flipper, mi ha mandato la foto della scusa schede flipper, lui dice che avanza un cavo (vedi foto dsc0776)  ho fatto le foto ai miei addams e la scheda  diversa (p4130161) io posso garantire che il flipper funzionava anche con quella scheda.

Tu che ne pensi?

Grazie
Federico
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Nu ska jag vara så där härligt korkad.
Har skummat igenom texten , det verkar som att flipprar , bumprar och slingshots inte funkar , alltså ingen spänning till spolarna ?

Det är inte så "enkelt" att Du har luckan öppen när du testar , den bryter ju "hög spänningen" till spolarna ?!

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Pratar vi myntluckan?

Isf kan jag ju ha gjort en riktig nybörjartabbe....

Jag har faktiskt inte tänkt på om jag haft den öppen eller stängd.. Skall genast dra hem från jobbet och testa..... :-)

(Dock får jag ju fel-rapport när jag startar spelet och då har luckan garanterat varit stängd).


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Hmm, sitter nu ca 6 månader senare och flippret står fortfarande och samlar damm och jag har inte lyckat spela en enda gång på det... :-(

Någon som har tips på vad jag skall göra? Sälja av "skiten" till någon som kan det här med flipper och köpa ett som verkligen fungerar?

Jag har nästan gett upp men vill fortfarande tro att det är något elemäntärt jag gör fel?!??!

Det sista med öppen / stängd myntlucka har jag förståss testat utan resultat... (Eller med samma resultat att inte flipperknaparna funkar).