Frispel

sedan 2001

TAF problem

hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Så har man nu äntligen fått hem sitt första fliper och givetvis problem direkt.. :-)


kanske kan någon här komma med något tips.

Flipperknapparna fungerar inte. Varken höger eller vänster. Verkar inte som om någon av bumprarna fungerar heller om jag slänger in en kula där. Inte heller slingshotsen...??

vart skall jag börja gräva?


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
gå inn i menyen, test, switch test. Skjer det noe når du trykker på flipprknappene?

og - fungerte spillet før du tok det hjem?


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
när självtestet körs så kommer det upp felmeddelande på Swich för vänsterflipper, högerflipper, samt höger uppe swich......


lite konstigt att det är samtliga flipprar / swichar... Har kollat de 2 säkringarna på fliper-kretskortet än så länge och de är hela.


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Felen som kommer i tester är Check Swich:


F1 Right flipper EOS
F2 Right flipper button
F3 Left flipper EOS
F4 Left flipper button
F5 U.R. flipper EOS.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Dum fråga ,men du har väl kollat att alla kablar sitter i som dom ska ,konstiga fel kan hända när kablar skakar loss lite under transport.

Spelet kom från italien eller hur var det?
Kontakta säljaren och fråga hur han vill lösa det om du inte får igång det...


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
wow, det er en skremmende liste med switch errors. Sjekk alle kablene i backbox.

Men nytt spørsmål: var feilmeldingene slik når du fikk spillet, eller først etter masse feilsøk?


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Ja, man lär så länge man lever. Jag kontaktade säljaren i italien och han sa att han spelat länge på det här spelet utan problem och att jag skulle kolla säkringarna?

Jag har kollat de säkringar som jag tror har med flipprarna at göra i backboxen och vad jag kan se sitter kablarna där de ska....


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Hur klurig är du på el, har du en multimeter etc och förstår elschemat i manualen? Mätte du säkringarna eller tittade du bara?

Om du kollar på Pinrepair.com så har du lite ledtrådar hur det fungerar.
Ola Rodenkirchen


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag hade ett liknande fel, och vill minnas att det var flatkabeln till CPU-kortet som glappade?
Jag fick senare även konstiga bilder på skämen:-S


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Jag har mätt säkringarna på "fliptronics-kortet" och de var hela iaf.

Hittade en EOS swich till vänstra flippern som ena kabeln hade släppt på. Gjorde en "tattar lagning" i morse men utan positivt resultat. Skall löda den ikväll. Kollade även samtliga flatkablar genom att dra ut och stoppa tillbaka.

Det konstiga är att även slingshotsen samt bumprarna inte reagerar när jag skickar kulan mot dem..

Har även försökt att testa swicharna med test menyn och manuellt öppna flipper-armarna till EOS swiche borde ge utslag men utan resultat. Inte någon flipper ger utslag på displayen i testläge. Det verkar för mig iaf som om något är total-fel. Typ kabel som ryckts ur någonstans....


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Jag hittade en skum lös kbel som bara hängde i backboxen.

Har läst på lite och försökt att googla och kommit fram till följane. Det finns en kabel längst upp till vänster i backboxen. (4 svarta kablar i en kontakt) som bara hänger. Det verkar som om det är ett fliptronics 2 kort (osäker dock). Det finns 2 ställen att koppla in... 907 & J901. Dock är kontakten endast med 4 stift och både J901 & J907 har 5 respektive betdligt fler stift....


Kan det vara detta som spökar? Isf var koppla in J901 eller J907 samt på vilka stift skall den kopplas?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag kan kolla det lite senare i kväll om du skickar ett påminnelse-SMS till 0705-904046 runt 19.


SSS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: lödöse
mina 4 svarta kablar sitter på j801


hedghog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Tallinn
Jag verkar inte ha j801, troligen pga flextronics 2 antar jag... :-(

Vill spela nU!!! :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås