Frispel

sedan 2001

"God tro" finns ej

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
EXAKT, så gör jag på alla mina spel (fast inte under trafon).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Är det någon som stjäl flipperspel??

Om jag vore inbrottstjuv så skulle jag nog kolla smyckesskrinet innan jag börjar kånka flipper.

Och går det att sälja ett stulet flipper utan att den bestulne får reda på det?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jodå, tjuvarna kommer från utlandet. Mitt i natten kommer dom med en lastbil och tar rubbet. Sedan åker dom hem igen och säljer spelen på eBay i t.ex. Polen och Tyskland.

Jag tror dock inte att det hade varit 'lätt' att sälja svensk-stulna flipperspel i Sverige, då vi som håller på med sådant har bra koll på våra spel och vilka spel som säljs.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om spel stjäls så hamnar de nog inte på Blocket utan hemma hos illasinnade element eller i deras lokaler.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
COCS: Men är det inte väldigt lite stålar per kubikmeter i flipper? Det är ju mycket lättare att stjäla en bil än ett flipper, för att inte tala om skillnaden i kubikvärde.

Iofs, när jag jobbade på Qbranch så stal de vårt dieselaggregat som tog upp tre parkeringsplatser på gården...


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Pal:

Hmmm... intressant tanke; att "märka upp" spel på stan och sedan ta över dom med hjälp av Farbror Blå :-)

Det har dessutom (troligtvis) hänt med cyklar.

För en del år sedan hade jag avtal med staten om att få köpa av domstolar förverkade spelautomater. Jag sände spel till bl.a. Estland och kan för övrigt berätta att det ibland inte var så noga med vad som lastades in på numera förlista Estonia.

Jag stod på kajen både en och två gånger och betalde kontant för att i sista stund innan avgång sända iväg allt från en container till lösa spelautomater. Varefter sådant sidogods ställdes på bildäck: ibland vid bogport/visir.

Utan någon som helst kontroll av innehållet.

Detta apropå senare uppgifter i media om att inget obehörigt (t.ex. med explosiv verkan) någonsin kunnat smugglas ombord på Estonia.

När jag tipsade haverikommissionen om detta faktum (att gods visst gått med utan kontroll på Estonia) fick jag till svar: "jaha... har du anledning att tro att någon av dina spelautomater gjorde att hon sjönk?"

Goddag yxskaft, tänkte jag: både då och nu.

Men nu kom vi lite från ämnet :-)

Det gällde att märka spel och sedan göra anspråk:

En polis vid ett godsmagasin (där jag brukade hämta ut förverkade spel som var inköpta) berättade att folk fått ut svindyra cyklar trots att kvitto saknats... genom att hänvisa till dold märkning.

Konstapeln var övertygad om att någon annan som också letade efter "sin cykel" dagarna innan lyckats märka... så att därefter liraren utan kvitto kunde kvittera ut en cykel.

Hursomhelst skärptes tydligen rutinera vid det godsmagasinet... efter att samma lirare återkom för andra gången; för att leta "brorsans cykel... vår familj har otur med stölder".

Jag kan också tycka att ett stulet flipperspel borde ge en hel del uppmärksamhet. Så blev det också med alla enarmade banditer som stals i min lokal.

Jag drog iväg ett gruppfax samma kväll som stölden blev upptäckt till bl.a. antikhandlare... och fick redan efter några timmar (faktiskt mitt i natten!) samtal med tips om vart just sådana spelautomater hade setts.

Jag ringde efter taxi och mycket riktigt... i ett skyltfönster kunde jag se några av mina spel... varpå jag ringde till polisen som kom ut och hjälpte mig.

Återigen:

Serienummer i all ära... men jag satt i baksätet på den polispiket som kom till platsen... när jag berättade att en maskin var märkt undertill var det inte längre någon tvekan... samtal ringdes av polis som fick medgivande att bryta sig in för att säkra spelautomaterna.

Eftersom jag saknade försäkring var lättnaden stor.

Tilläggas kan att jag hade med mig kopior av tillstånd från LI, fotografier och annat. Men det var just att maskin t.o.m. var märkt som gjorde att polis bestämde sig för att gå in i lokalen mitt i natten.

Jag kan tycka att fotografier är suveränt... men med handen på hjärtat: bilder visar i regel att du haft ett spel av aktuell modell... och om du sitter med polis bevisar det inte utan vidare att det spel som utpekas av dig som ditt spel också är ditt spel.

(om inte bild utvisar också ett unikt kännetecken; och hur många har spel med yxhugg eller annat unikt kännetecken som syns tydligt på bild?)
 
Jag kommer såväl ihåg polisens (ungefärliga) ord:

"Ja, men jättebra... du kan alltså säga att om vi nu går in och tittar under den där maskinen så kommer vi där att se att det står som du nu sitter säger?"

Dekal (som Danne och COCS tipsar om) måste vara det ultimata... om man kan hänvisa till att det finns en dekal under en viss del = polisen lär gilla läget.

...och när det sedan gäller att köpa nytt (Pal):

Ja, visst:

Men ibland finns det tyvärr inget nytt att köpa.

Jag saknar fortfarande några Bally maskiner... en av dessa heter Bally Reel Keno. Mig veterligt blev denna ovanliga modell importerad till Europa i endast ett eller två exemplar. Den är extremt sällsynt även i USA och den jänkare som jag känner till som äger en vill inte sälja.

(visst... jag har förvisso inte erbjudit jänkaren typ 50.000 USD med tanken att det mesta är till salu för rätt pris... det finns trots allt gränser för vad en viss maskin kan anses vara värd... men det är tråkigt att behöva inse att en speciell maskin i praktiken inte kan ersättas utan antagligen orimlig affär...)

Jag kan dock identifiera min maskin... och förr eller senare hoppas jag på att se saknad Bally Reel Keno Slot Machine.

Till sist får jag passa på att här ge ett offentligt och stort "extra tack" till DAH (Danne).

Danne har ställt upp till 200% med att söka stulna spel... lagt upp på hemsida, talat med folk och på alla sätt stöttat.

Tro mig... att upptäcka att över tio oförsäkrade spel är stulna är inte kul / då är man väldigt tacksam för hyggliga polare a´la Danne som ställer upp.

Alla gör (såklart) som dom själva vill och jag själv hade inte en tanke på att lägga ned tid på att helt tydligt märka upp spel innen stöld var ett faktum.

Det är alltid lätt att vara efterklok...

...och den som är förklok märker såklart sina spelautomater.

TILLÄGG:

Det finns för övrigt åtskilligt med spelföretag som under årens lopp blivit bestulna på spel.

Ibland har tjuvar helt fräckt gått in i en lokal, dragit ur sladden och sagt: "Hej, vi måste ta in det här spelet för service... vi återkommer med ett nytt så snart vi kört in detta spel till firman".

Ännu fräckare var (väl?) dom killar som på 1980-talet kånkade in ett gammalt EM flipper i ett gatukök där det veckan innan ställts upp ett sprillans nytt elektroniskt flipper:

"Hej, nya flipperspelet ska tillbaka till fabrik, det kan tydligen börja brinna... men här är ett spel som garanterat inte är farligt för din lokal..."

Innehavaren av gatuköket var tydligen så tacksam över att bli av med brandfaran att han skickade med gratis korv och dricka till dom usla speltjuvarna.

Men fråga är om inte en jukebox kupp är fräckast:

En krog hade köpt en egen jukebox. Ett par veckor senare ringer telefonen. "Hej, alla frågar efter en likadan jukebox som ni köpt av oss. Nu ska vi göra en reklambroschyr. Tyvärr har vi ingen jukebox på lager och din är senast såld. Får vi hyra den över en dag för tusen spänn? I sådant fall skickar vi en budfirma som varsamt fraktar den... och dom har med ett kuvert med tusen spänn direkt i handen till er".

Krogägaren var först lite tveksam... men när rösten i telefonen dessutom erbjöd att lämna en uppsättning skivor vid återlämnandet blev svaret yes.

1.000 kr + betalning till budfirma:

För knappt använd jukebox inköpt för drygt 40.000 kr + moms.

Bra affär för den tjuven!

Det blev såklart polissak och budfirman visste inte mer än att en kille kommit in med ett kuvert och beställt hämtning + transport till en lastkaj: där någon stod och väntade på en jukebox.

Extra surt var att polisen tydligen frågat krögaren:

(vid upptagande av polisanmälan)

"1.000 kr i ett kuvert... du kommer väl att redovisa och skatta?"

Pal... istället för att märka upp spel på stan :-) Kanske enklare att skicka ut en budfirma ??? :-)
« Senast ändrad: april 15, 2011, 15:49:13 av Linde »


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
När det gäller bilder på våra spel är det nog inga problem då dom flesta av oss har massor av bilder tagna i samband med köp och renoveringar.
Märkning är nog dock inte lika vanligt förekommande. Har själv inte tänkt på mina spel som speciellt stöldbegärliga tidigare med tanke på storlek och vikt.

Får se till att hänga Picasso'n vid spelen så att dom tar den i stället ;-)
Quit playing with the clock!


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Nån som blivit bestulen på flipper o sedan fått ersättning från försäkringsbolaget ?

Jag har en känsla för att ersättningen lär bli relativt låg , då spelen är så gamla. De kör väl gänse schablonavdrag x 20 år ?

Eller ersätter försäkringsbolag defacto vad ett spel kostar ?

(varför sno andras spel när man kan köpa dem för 10k o sälja dem för 20k några månader senare ?? :) )
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
CC

När det gäller en soffa som du köpt för t.ex. 15.000 kr, så skrivs värdet av varje år och efter ca 5 år är den inte värd så mkt. Ett schablonvärde utbetalas efter visst antal år.

När det gäller annat som t.ex. samlargrejer som flipperspel, skall försäkringsbolaget ersätta det faktiska värdet. Detta får man nog se till att argumentera om, men man har god hjälp av BLOCKET och även t.ex. forum som detta. Då kan värderingsmannen på försäkringsbolaget själv konstatera eller fråga om värdet. Sedan finns ju även 'Mr Pinball matrikeln' som anger ganska exakta värden och dessutom fullt med hemsidor i Europa och U.S.A.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vid eventuella behov av värdering av spelautomater:

Stockholms Handelskammare meddelade för några år sedan att allas vår DAH (Danne) kunde bli förordnad som av Handelskammaren godkänd värderingsman.

För värdering av spel till bl.a. försäkringsbolag och konkursförvaltare.

Det började med att en kk-förvaltare frågade om jag kunde föreslå någon som "kan" spel och spels värde. Jag berättade om Danne: att vi är vänner sedan många år och att han har extremt stor kunskap om spelautomater.  

Efter att därefter ha sett artiklar m.m. om Danne samt dessutom inhämtat synpunkt underhand från välkänt börsnoterat spelföretag ansåg man att Dannes omtalade kunskaper om spelautomater var mer än styrkt.

Därutöver granskades vandel m.m. och att LI godkänt innehav av ett stort antal spel hos DAH vägde också in.

Många samlar på spel som kräver tillstånd och skiter i att söka tillstånd. Av skälet att DAH hade bemödat sig med att ansöka om formellt behövliga tillstånd är han välkänd och fick därför credits från också självaste LI.

Förhållandet att Danne varit mån om att hos LI sköta tillståndsbiten för sina samlarspel (trots avgifter och lite krångel) gav således utdelning i form av erkännande som seriös spelexpert.

Anledning den gången var att konkursförvaltare ville ha hjälp att värdera.

Emellertid blev värdering aldrig aktuell. Men eftersom förordnande var ok är det numera enkelt för DAH att bli förordnad vid olika behov av erkänd värdering.

Det blir väl således till att kräla i stoftet för Danne om värdering behövs.

Kostnad för värdering står normalt försäkringsbolag för.

Danne lär således få betalt för att hjälpa vid behov.

Jag är övertygad om att DAH kan göra rättvisa värderingar:

= alla nöjda och glada!

Jag kan ha kvar kopior om förordnande av DAH efterfrågas i framtiden.

Det är antagligen enklare att ordna med ett förordnande av Danne som bedömts och klarat av nålsögat tidigare... jämfört med att börja om från början och bl.a. fastställa lämplighet hos någon annan.

(låt oss dock hoppas att värdering p.g.a. skada/stöld aldrig behövs)

EDIT:

Förtydligat efter att ha uppdaterat minnesbild + rättstavning.

Jag hoppas att detta inlägg klargör det som gäller för värderingsmän och att det i form av DAH lär finns en sådan att tillgå. Det torde bara vara ett färskt förordnande som behöver inhämtas av (för) DAH vid ett sådant behov.

...och (såklart) även att bästa DAH ställer upp vid ev. förfrågan.
« Senast ändrad: april 16, 2011, 02:59:14 av Linde »


Tags: