Frispel

sedan 2001

"God tro" finns ej

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12850773.ab

Sedan 2003 så kan man ej hävda "god tro" om man råkat köpa stöldgods via t.ex. blocket eller tradera, utan det ansvaret att bevisa att varan ej är stulen ligger på köparen.

Ok, så hur många flipperspel har ni köpt på nätet där det funnits "kvitto och om inte det finns be om något annat bevis på att varan inte är stulen, till exempel orginalkartong eller instruktionsbok."?

Den där lagen är rätt knas enligt mig.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Egentligen så är de flesta människor alldeles för bekväma för att fråga om säljarens inköpskvitto, jag är nog likadan.
Köper jag något som inte är dyrt, så brukar jag inte fråga om att få se säljarens inköpskvitto.

Men om jag misstänker att det kan vara nåt fuffens med det jag tänker köpa, så begär jag att få se något inköpskvitto,
Kan inte säljaren plocka fram det, så har jag backat.
Det har hänt några ggr.

Men köper jag ett gammalt trasigt flipper, så brukar jag inte fråga.

Lagen är egentligen bra. hittar jag något som är mitt som har blivit stulet så vill jag ha tillbaka det.

Innan lagen kom till så var man rökt, nu så ligger ansvaret på köparen vilket jag tycker är bra.

Själv så har jag börjat märka upp en del spel på hemliga platser i spelet, för att senare kunna identifiera spelet om det skulle behövas.
« Senast ändrad: april 09, 2011, 04:02:36 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pigsy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
DAH: Kan man inte bara skrev upp serial# till de spel att du äger?`

Jag skulle aldrig köpa ett spel där serial # saknade!
« Senast ändrad: april 12, 2011, 11:41:19 av Pigsy »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Problemet med flipperspel är väl att alla serienummer är påklistrade etiketter som kan ramla av.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Serienummer finns även som uv-stämpel på spelplanen och är samma som på ditt kabinett (om ingen bytt såklart).

T ex mitt creature har 005722 stämplat.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Uv-stämpel finns inte på äldre spel. Och vad det gäller WPC så så har jag två spel med bytta spelplaner (nu har förstås dessa spel sina dekaler kvar, men de är lätta att rycka bort).


För övrigt så har jag serienr uppskrivet på alla mina spel för utom en handfull där jag inte har hittat serienr p g a ommålat kabinett, utnött färgstämpel, stansat serienr inte sitter där det ska, eller operator-modifierade spel, t ex gamla breda Ballyjackar som har sågats ner (bottendelen som innehåller en inbyggd myntlåda och tyvärr även serienr sågas bort) för att komma i rätt höjd med andra ballyjackar.
« Senast ändrad: april 12, 2011, 23:28:07 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är Ballyjackar = Bally-banditer?

Om ja, varför kallas dom så?
« Senast ändrad: april 12, 2011, 23:42:22 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
COCS:

Kärt barn har många namn :-)

Enarmad bandit var ett uttryck som en del spelutställare inte gillade.

Svenska spelföretag lobbade hårt under 1970-talet för att spelautomater med dragarm och utbetalning av mynt skulle kallas för Utbetalningsautomater.

"Utbetalningsautomat"... kom och se... automaten är snäll... den BETALAR ut mynt...

Jackpott maskiner var ett annat mer snällt namn.

"Ballyjackar" kommer från Jackpott maskiner:

Helt enkelt en BALLY JACKpott maskin :-)

I övrigt: gör som Danne säger och märk spel.

Den som likt jag en dag står med en polispatrull mitt i natten och kikar in på "sina stulna spel" i ett helt främmande skyltfönster är hjälpt av märkningar.

När jag drabbades av inbrott och förklarde för polisen att vi bara behöver ta oss in och lyfta på Ballyjacken där i hörnet för att se ägarnamn gick det snabbt.

Polisen ringde till jourhavande åklagare som gav tillstånd till husrannsakan mitt i natten. Några minuter senare var den Ballyjacken räddad.

Visst, serienummer i all ära... men av egen erfarenhet vet jag således att polis blir mer benägna att snabbt agera... OM du självsäkert säger att "DÄR står min spelautomat och namn finns där och där..."

Numera märker jag spelautomater främst med anonyma koder under vissa delar... jag tror att det är nästan lika "starkt" att kunna säga:

"Jag känner igen mitt spel därborta... och om vi kollar under X delen finns det en liten ingraverad fyrkant + siffrorna xxxxx som var mitt första postnummer".

Gå dock inte till överdrift... en gång köpte jag en fin gammal Ballyjack som var målad med tio centimeter höga röda bokstäver på baksidan... "tillhör XXX"... ett helsicke att få bort men bra ändå för mig... eftersom det gav en god prutmån :-)
« Senast ändrad: april 13, 2011, 04:08:57 av Linde »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Cocs, jag är förvånad att du inte har stött på den benämningen tidigare.

Ang. märkning av spel så började jag med det efter att Uffe räkade ut för sitt inbrott.
Då vaknade man till och insåg att även tunga spelautomater kan vara stöldbegärliga, vilket man inte hade tänkt så mycket på innan.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Lagen är sjuk. Jag har massor med ärligt inköpta prylar hemma, men inte fan har jag några kvitton kvar.

Men visst... om nån nu vill köpa nåt av mig och absolut vill ha ett kvitto, så får jag väl skapa ett sånt.

Linde: Så nästa gång jag lirar flipper på lokal så borde jag ta med mig en penna och skriva något kryptiskt under spelet, så kan jag hävda att det är mitt sen?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
FÖRSÄKRINGSBOLAGENS REKOMMENDATION:

1) När du köper ngt, se till att få ett kvitto. Kontrollera säljarens identitet.

2) Lägg undan kvittot på ett säkert ställe, gärna i ett bankfack.

3) Tag fotografier på dina saker, gärna flera foton på varje sak. Lägg foton på ett säkert ställe, gärna i ett bankfack.

4) Märk det du köpt på ett eller flera dolda ställen, gärna med osynlig skrift och / eller etsa eller rista in en märkning.

5) Se till att ha godkända lås.

6) Skaffa gärna ett godkänt larm.

7) Köp gärna ljustimers som tänder och släcker ljuset på olika tider.

8) Be en granne eller vän att titta till om du åker på semester.

9) Vid eventuell stöld, anmäl det omgående hos Polis och till försäkringsbolaget. Sammanställ vad som stulits och skicka in originalkvitton på det som stulits.


Ganska självklara saker, men vem orkar eller har tid att ordna med allt detta?

Så Pal, om du skriver in ett hemligt bomärke under ett utställt spel i Stockholm, lär du inte komma ngn längre vart med det - om du anmäler det som stulet :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Dessvärre inte Purre heller då (om vi låtsas att PAL knycker hans spel) såvida han nu inte har kvitton på spelen.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
COCS: Ganska självklara saker som kostar betydligt mer tid, besvär och pengar än att helt enkelt bara jobba ihop lite nya stålar och köpa nytt när man råkar bli av med nåt.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Rispa in sitt namn / person nr är en rek av förs bolag.

Dock inte så kul om man ska sälja sin sak vidare....



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Man stöldmärker det naturligtvis på ett sådant sätt och  ställe som normalt är dolt,och som är inuti spelet, t ex en dekal med namn och personnr under trafon. Skulle man sen sälja spelet, så kan man då ta bort märkningen under trafon.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: