Frispel

sedan 2001

Intressant dom i HD

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
HD har fastslagit att poker inte enbart är tur. Detta borde utan större svårigheter innebära att det även är aplicerbart på flipper. Vad säger/tror ni andra?

HD-Dom om poker
« Senast ändrad: april 06, 2011, 15:59:22 av REC »
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
det kan bara bli bättre! SNART kommer man att se flipperspel i kiosker och gatukök igen!!


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Spara på bokstäverna några dagar nu , så att de räcker till Linde´s kommande inlägg i frågan.....  :)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
De kommer aldrig släppa igenom flipper som tillståndsbefriat så länge de är av den elektroniska natur de har.

Antoshka: Nej, det kommer blir sämre och snart försvinna helt. Jag tror t.ex. inte att någon kommer att ta över när inte Jukebox-Janne orkar slava runt med sina spel längre.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Flipperspel kommer att försvinna från offentliga platser det är nåt som är säkert. Det finns i princip bara en målgrupp och SFSs medlemmar ingår till 90% i den: Unga Gubbar (män i 30-50-årsåldern) som jag vill kalla den.
Denna grupp har precis kommit till insikt att man kan köpa spel själv och ha dem hemma och/eller i privat spellokal. Där slutar det...

Yngre förmågor är så gott som ointresserade av fenomenet (med några få undantag förstås). Där finns ersättarna i form av spel till mobiltelefoner i vilka man slår ihjäl eventuell dödtid.

Nu kan jag säga detta med lite belägg då en av mina utställningsplatser KTH tydligt visar denna utveckling.
Förr, när de Unga Gubbarna pluggade på nämnda institution, spelades flipper som en avkoppling i tentapluggandet. Idag tar man fram sin mobiltelefon/dator för en omgång Angry Birds eller liknande.
Det fanns inte alls i samma utsträckning förr.
Dessutom pluggar man numer med en laptop vid sin sida. Så var det inte heller för ett antal år sen.

Så det är bara att köpa läget, flipperspel på offentliga platser tillhör det förgångna. Och det är inget man kan skylla politiker/LI för utan det har helt andra orsaker, även om de inte direkt underlättar.
Även om man helt skulle släppa på tillståndskravet för flipperspel så skulle inte det leda till fler utställda spel, det skulle inte öka spelandet (och intäkterna) eller minska det arbete som krävs för att hålla spelen under armarna.
Det är ju inte för inte som de flesta utställda flipperspelen idag opereras av entusiaster. De som gör det som levebröd har övergett, det finns betydligt mer lukrativa saker att ägna sig åt isf.

De som främst kämpar mot tillståndskraven har en annan agenda och då för helt andra maskiner.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Purre har rätt!! Under mina 7 år har spel bara försvunnit!! Lund hade nio spel 2004-2005 för att gå ner till dagens 4!!
« Senast ändrad: april 06, 2011, 17:31:54 av Antoshka »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
Antoshka

MEDLEM
Från: Åkarp
Poster: 229
   
det kan bara bli bättre! SNART kommer man att se flipperspel i kiosker och gatukök igen!!



Finns det två personer med samma alias här på SFS?

Får vi se herr Anton på Interpool Open i juni?


lars-ola

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
  • Stad: trollhättan
Purre,

Well said. Håller helt med om ditt resonemang, även om det är lite tråkigt.

Samma resonemang gäller i mina ögon rätt mycket annat också man själv växte upp med. Helt enkelt nya tider.

Larsa



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
När såg någon en Jukebox utställd senast? Eller saknade en dylik? Däremot finns det flera system där man via sin telefon kan välja låtar när man är på krogen.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det finns en fungerande och relativt välanvänd jukebox på hamburgerhaket Stippes i Malmö, de utdöende maskinernas sista utpost. ;-)



KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
jukebox har ju bara bytt namn och heter dj nu. ofta är den inställd på random men ibland kan man välja låtar på den.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Precis. Och förströelsespel finns nu i hemmet vid TVn, i datorn eller i telefonen.


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM

Tags: