Frispel

sedan 2001

Hjälp med Road Show

Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Innan jag ger mig i kast med något jag antagligen inte borde, måste jag åtminstone kolla här om någon flipperkunnig herre har vägarna förbi Karlstad den närmsta tiden för lite assistans och vägledning?

Det är så här att Red & Ted på mitt nyinförskaffade RS är lite ledsna i ögonen, de tittar inte och följer inte kulan.
Enligt förra ägaren ska det röra sig om ett optoproblem och ingenting annat, men jag känner att det vore skönt att åtminstone fråga här innan jag börjar rota i huvudena på de båda vägarbetarna.
Grandios ersättning till den som kan ge en hjälpande hand!


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal
Har du kört dom i solenoidtesterna? Ögonen på mina gubbar rör sig helt ok men däremot har plastlänkaget till ögonlocken gått av, tydligen ett vanligt fel på RS


Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Red tittar då och då, men ögonen liksom sitter fast och skakar bara till då och då. Och Ted däremot bara sover, så jag tror inte testerna ger så mycket tyvärr.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Optofel? Det är ju spolar med plastlänkar mellan grejerna som sköter ögonen efter var kulan befinner sig på spelplanen. Som REO skriver är det till 99% trasiga länkar. Ett väldigt tråkigt fel att laga på RS eftersom det kräver demontering av huvuden samt en massa pill.


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej,

Det sitter små solenoider i huvudet som styr ögonen. De små kablarna på de kan sitta lösa.Lödningarna var inte så bra. Då kan det bli så att de fungerar lite då och då eller inte alls. Solenoiderna kan även vara trasiga men det kan du testa när du ändå är där för att kolla kablarna.


Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
"Väldigt tråkigt fel, demontering av huvuden och en massa pill" lät inte som ljuv musik direkt, speciellt inte när det kommer från en sådan rutinerad flipperherre..
Innebär det att jag måste plocka bort hela mekaniken underifrån eller är det något som eventuellt skulle kunna lösas ovan playfielden?
Annars blir det solglasögon på för Red & Ted en tid framöver!

Hörde förresten att det skulle finnas någon film där någon reparerade och fixade till ett RS (en amerikan gissningsvis) - låter det bekant för någon?



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ett tips är att om du löder loss någon kabel från en solenoid så se till att trä på en bit krympslang, som du sen kan dra över lödningen och värma på. då minskar risken att kabeln går av vid lödningen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Nu har jag kört ett solenoid-test, och de enda som inte fungerar är mycket riktigt "red & ted eye's left-right".
Då kan man åtminstone ha något att gå på i felsökandet.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Eftersom de är så små så kan de fungera, men du hör dem inte - och eftersom pungern är av så rör sig inte ögonen. Men med lite tur så är det lödningarna som släppt (som RLN skriver) - hade en sådan på mitt spel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Måste jag i vilket fall plocka ner huvudena underifrån eller är det här något jag kan kolla ovan playfielden om jag lossar hjälmarna?
« Senast ändrad: april 07, 2011, 12:10:23 av Dr.Holmberg »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har för mig att hjälmar ska av först, men att man måste plocka ur dem för att komma åt att ta isär dem. Men kolla du själv genom att plocka av hatten. I manualen borde det framgå hur konstruktionen ser ut.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
INK: Jeg kan heller komme og fikse dine optos ;)

Spillet var i operating, og der betyr nok ikke øynene aller mest for inntektene. Så derfor pekte jeg øynene rett frem, dro ut kablene til red&ted og har vært fornøyd med det. Dessverre har jeg også etter den gangen vært overbevist om at det hadde med dårlige eller skitne optoer å gjøre. Feilen er således at jeg uten grunnlag har sagt at det er optoer som er feilen. Etter å ha sett videoen så ser jeg jo at påstanden min ikke har noe hold, og det stiller meg i et dårlig lys.

Jeg vil derfor gjerne påpeke for de som ikke kjenner handelen at når det gjelder selve byttet så sa jeg klart fra at øynene ikke fungerte, og at jeg ikke visste hva som var galt, foruten at jeg antok at det skyldes optoer. At øynene ikke fungerer var en del av bytteavtalen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: opto spole