Frispel

sedan 2001

Renovera era flipprar!

hejhopp

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Asarum
Hejsan,

Måsta tacka MS som har tjatat pa oss att renovera våra flipprar pa våra 80-och 90-tals spel. Vi tyckte att flipprarna var helt ok, men efter allt tjat så började vi byta ut våra flipprar. VILKEN skillnad!!!!!!!!!!

Tack MS för att du finns!!!  :-)
« Senast ändrad: mars 29, 2011, 23:11:58 av hejhopp »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Japp, jag har oxå märkt en OTROLIG skillnad de gånger jag gjort det. Och framför allt på mitt Sopranos, som hade lite halvsega flipprar innan. Efter att ha bytt allt, så vart det som en dröm att spela. :-D
Man är tyvärr ofta dumsnål i dessa lägena. :-S
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Vad är det i mekaniken som slits som gör att man behöver renovera?

Renoverar man oftast bara de två nedre flipprarna eller ska man även se över eventuella flipprar längre upp på spelplanen?


hejhopp

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Asarum
Enligt råd från min flippergud MS så ska ALLA  flipprar bytas!


Byt coilstop, coil sleeve, bushing och plunger med link!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Beroende på styrkan spolen har så slits mekaniken olika mycket - övre flipprar på vissa spel är mycket svagare, och slits därför inte lika mycket.

Sleeve, Coilstop, Plunger, Link, Crank samt Bushing är delarna som slits.

- -

Sleeve blir smutsig och "trög".

Coilstop blir tillplattad och därför kortare - vilket ger flippern fel vinkel.

Plungern blir tillplattad och ihop med en sliten coilstop blir vinkel än mer fel. Den kan också deformeras så att plungern fastnar lite på vägen tillbaka genom spolen.

Linken som sitter fäst i Plungern är av plast och slits där själva flipper går genom denna. Till slut blir hålet ovalt och glappet ger svagare flipper.

Cranken kan också slitas som linken med tiden och hålet som håller flippern blir ovalt. Har man bytt allt annat och det inte går att få flipprarna jämna i "uppläget" kan sliten crank vara orsaken.

Bushingen brukar inte slitas i samma utsträckning som prylarna ovan, men är det original så byt. Glapp i denna gör att flippern fjädrar lite i "nerläget" (vilket gör bounce pass svårt) och glappar - dvs tappar kraft.
« Senast ändrad: april 01, 2011, 03:41:52 av INK »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för det utförliga svaret INK, det känns alltid bättre att veta vad man faktiskt gör och varför än att bara göra det.

Bara av ren nyfikenhet hur många flipprar renoverar du per år är det mer eller mindre en per vecka med tanke på din lineup?


hejhopp

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Asarum
Tack INKen för dina tips! Du har mer erfarenhet når det gäller detta. Du har väl flipperrenoverat ett hundratal spel redan. ;-)

Jag överlämnar övriga frågor till INK! :-)


bla

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 535
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det tidigare stämmer väldigt bra, byt skiten, varför snåla när du köpt ett spel för 10-40 lax?

För att ta det en nivå till så byt även interuptorn vid flipperknapparna på WMS, lägg även till fjäderstål för än bättre känsla,  glöm ej att rengöra optona också. Vips så är det som det skall vara.


martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: boxholm
Intressant teori ink har du gjort någon beräkning på hur många slag extra dom med svagare spolar tål.
Jag visste inte att du var kungen av kraft i flipprarna
;-).
På förr förra tävlingen i borås vart jag lottad å spela på ett wms classic med nyrenoverade flipprar som inte orkade med en vänsterlop konstigt;-).
Kanske kan det spela roll vad man petar in för delar också då det finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter som är väldigt dåliga :-P
Tycker det är väldigt omanligt att redigera sina inlägg


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Enligt tips från vår allas favorit DAH så behöver man inte köpa nya interuptors, värm bara med en hårtork till den blir böjbar - håll in den en bit och låt svalna. Då har man bra fjong på grejerna igen. Ett alternativt är ibland att ge fjäderstålet en rejäl knäck så det blir lite tryck mot plasten.

JPN: Vissa spel behöver totalrenovering en gång per år (typ AFM). Annars brukar de klara sig något år vid den användning de utsätts för hos mig - bara man byter sleeves då och då. Alltså, har man gjort det en gång (oftast vid inköp) så klarar de sig ett bra tag.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
MIT: Det är ganska vanligt att män runt 40 inte får upp den, i alla fall enligt MLIs empiriska undersökningar.

Men just i WMS-fallet på EM så är det BestofPinball.de som får ta på sig skulden om det är Flash du tänkte på - de säljer bara ett kit till '69-79-spel, vilket jag snabbt märkte inte är helt korrekt.

Så ja, det finns gott om undermåliga produkter. Men när det gäller gamla spel, så väl som en del nyare, är det fler delar i kedjan som orsakar svaga flipprar. På äldre spel är det främst gamla sönderbrända kontakter - både flipperswitchar (knapparna) och EOS som är bovarna. Ibland räcker det att fila fram fräsch yta, men ibland är det byte som gäller. Sedan kan också en tidigare dåligt justerad EOS ha orsakat en delvis skadad spole, med förändrad prestanda som följd. På nyare spel kan dåliga kontakter på driverkort eller kallödningar längs strömmens väg ge svaga flipprar.


martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: boxholm
Fasiken ink har du passerat 40 tur man har en bra stund kvar dit då =).
Tycker det är väldigt omanligt att redigera sina inlägg


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ett tillägg till INKs lista:
Skruven som går genom bussningen (och linken). Det är inte ovanligt att den är rätt sliten och ger upphov till glapp...