Frispel

sedan 2001

Hur har dollarkursen påverkat flipperhobbyn i Sverige?

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Jag håller på att planera mitt sverigebesök denna sommaren. Jag och tjejen hade balnd annat planerat att besöka Paris men dollarkursen ar katastrofalt dålig så allt i Europa blir jättedyrt för oss.

å andra sidan, för er borde flipperhobbyn blivit mycket billigare. Om man kollar på Amazon så har dom Avatar med frakt inom USA för $4046, vilket är smått otroliga 25 500 kronor för ett splitter nytt flipperspel!

Har dollarkursen påverkat priserna, eller hobbyn i stort, i Sverige på nya eller gamla spel?


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet

JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
jag skulle säga ja för nu är det ju billigare att handla delar i USA, tyvärr så blir det ju skatt och tullavgifter när det kommer hit men ändå lite billigare.
skall man köpa delar så är det guld värt att känna någon i USA som kan handla och skicka delarna



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag kollade lite att ta hem ett Rohs-spel direkt från Stern. Det fanns flera återförsäljare som kunde ordna fram detta, men slutsumman blev ganska hög då jag fick först köpa maskinen, sedan köpa rohs-korten och låta företaget montera in dem. Jag fick inte behålla originalkorten (troligen skedde bytet direkt på Stern, trots att de inte ska tillåta det). Slutsumman blev att även om jag tog in spelet utan att betala tull och moms blev skillnaden max 2600 SEK. Efter att jag gjort denna uträkning blev jag helt på det klara med att det aldrig finns en chans att jag skulle få för mig att piratimportera ett spel på detta viset när Ole på P4P säljer spelen till de låga priserna som de gör.
Man ska heller inte glömma den viktiga aspekten att man får en jävligt bra service från Ole och Elisabeth som du kan komma att behöva om du får problem med något.

Som importerare av bilar har jag mer än en gång hört från dealers jag har köpt bilar av att bara kom in med bilen så fixar vi felet. Kan bli ganska dyr kostnad för att köra tillbaka bilen i de fallen, eller frakta över ett spel...


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
GSM Hacker: Stern regionskodar sina spel av ett par anledningar. Dels vill dom skydda sina utlandska distributorer. Nar dollarn ar sa billig som det ar nu skulle det annars vara frestande att sjalvimportera. Da skulle distributorerna slas ut och nar dollarn gar upp igen finns det ingen som saljer Stern i Europa. Dels ar det pga blyhalten i kretskorten (?) som saljs i USA. Dom far inte saljas i Europa pga andra miljostandarder.

P Q: Det var mer det jag menade. Priserna fran Europeiska importorer borde val vara bra mycket lagre nu an for 10 ar sedan da dollarn lag pa 10-11kr.

Intradeskostnaden for en ny person i hobbyn borde vara mycket lagre nu.
« Senast ändrad: mars 22, 2011, 21:10:59 av DDH »


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
varför ska det alltid  tas upp att p4p är så billiga och vilken bra service dom har ?

om man är ute efter ett spel som inte p4p tillhandahåller   vad spelar ditt inlägg då för roll ?  


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
regionskodar ,  på vilket sätt ?  med hårdvara eller hur manar du ?


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
GSM vi pratar nya spel och då är det väldigt enkelt att jämföra äpplen med äpplen. Exakt samma vara från samma ställe. När vi belyser ämnet nyimport tillhandahåller p4p samma produkt som vi kan köpa nytt i Usa. DDH visar ett exempel med ett nytt spel, jag fortsätter jämförelsen med ett konkret exempel.

USA-priserna på begagnat är mycket höga jämfört med europa och ett äldre spel blir nästan aldrig billigare än vad du kan hitta ett spel för här, varför det inte är intressant att jämföra spelen med utgång i dollarkursen.

Slutsats; jag har aldrig köpt ett spel hos p4p och kommer troligen inte att göra det. Min erfarenhet av p4p är att jag har köpt lite delar och tjatat lite på en och annan tävling. Jag har märkt av andra på forumet att de ger bra service till kunderna som köper nya spel och då tycker jag att de förtjänar beröm. Det kan ju faktiskt vara så att det alltid tas upp vilken bra service de har för att det stämmer;-)

För att svara på DDH:s fråga om dollarepriset har påverkat hobbyn vill jag i alla fall svara nej.

Regionskodningen består i att spelen på usamarknaden går på 50hz och våra går på 60. Spelen gjorda för 50hz funkar inte i europa.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
GSMHACKER

P4P säljer alla olika nya STERN-spel. Gamla Bally/Williams-spel (och andra fabrikat) kan du privatimportera om du vill, då dessa inte är 'kodade'. Du kan även privatimportera nyare STERN-spel och bygga om dom från 110-230 Volt, men bara om dom är 'White Star' spel.

Betr. 'kodning', så skulle jag vilja säga det att spelen är inte regionskodade (som en DVD), utan anpassade för Europa-marknadens krav på RoHS. Detta sker genom att den Hertz som vi har i Europa är en annan än den dom har i U.S.A. Så tar du hit ett - från U.S.A. självimporterat spel, så startar det inte upp.

EDIT:
Såg inte inlägg från PQ.
« Senast ändrad: mars 22, 2011, 22:35:22 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
'White Star' spel ?

Hertz 50/ 60 på en tv ja vist men på ett flipper ?  vad innebär det om jag har en ovandlare från 230  ---> 110  måste jag byta ut varenda elektronikdel , lampor osv  eller hur menar du ?
« Senast ändrad: mars 22, 2011, 22:48:23 av GSMHACKER »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det har förklarats i detalj minst 5 gånger på detta forum. Sök, så hittar du all info.

Betr. 'White Star' spel, så Googla på Internet.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GSMHACKER

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
varje gång någon frågar  får dennea bara höra hur bra p4p är osv  

hoppas någon annan  som vet har lust att förklara


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
En liten kommentar: i Europa är det 50 Hz som gäller.
I USA har dom 60 Hz.


Tags: