Frispel

sedan 2001

Champion Pub problem med Life Bar

granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag behöver hjälp med ett fel på ett Champion Pub. Det gäller vänster Life Bar, dvs lampstapeln mitt i spelplanen som visar hur mycket energi man själv har. Den högra visar ju motståndarens energi.

Hur som helst. Den högra funkar fint, men inte den vänstra. Den lyser upp vid uppstart under självtesten, sen är den svart.

Jag har provat att korsbyta vänstra och högra lampkortet utan resultat, Powerdriver kortet är bytt från ett annat spel utan resultat.

Under spelplanen sitter ett mindre driver-kort som är kopplat mellan powerdriver-kortet (J110) och lampkorten. Efterssom jag har bytt powerdriver-kortet så antar jag att problemet ligger här. Jag har nu bytt krestarna U1 och U4 på det kortet men felet kvarstår. U1 verkar vara inblandad i båda staplarna medan U4 styr övre delen av den vänstra stapeln. Jag har mätt upp alla dioder på kortet och mätt att signalerna in till kortet verkar komma rätt från stora powerdriverkortet både för det vänstra och högra lampkortet.

Har någon haft liknande problem med Champion Pub? Eller någon som har nån idé hur jag ska komma vidare.
« Senast ändrad: mars 09, 2011, 09:44:38 av granman »


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Nu bumpar jag tråden då jag börjar bli mer och mer desperat. Är det ingen som haft problem med LED staplarna på CP?

Jag har snart bytt allt som har med dessa att göra. U3 och U4 på powerdriverkortet. Samt U1 på och det första shiftregistret (U4?) på lilla driverkortet under spelplanen.

För mig är det tydligt att DA kanalen in på lilla driverkortet under spelplanen ger signal, medan DB inte ger någon signal, eller rättare sagt den varierar inte som DA gör. Kopplar jag ihop DB och DA på kortet så går båda staplarna som dom ska. DB ligger konstant på 12V medan DA varierar mellan 10-12V. Det var av denna anledning som jag bytte U3 och sedan U4 med det vart varken bättre eller sämre.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Problemet fixat!

Banalt som de flesta felen är så var det en kabel som var av. Problemet är att kabeln till DB var av mitt mellan backboxen och spelplanen i kabelstammen längst bak i kabinettet. Undrar vad som kan ha skadat kabeln där bak?

Fråga inte mig hur jag kunde få 12V på DB och DA stiftet i inlägget ovan, det borde inte gå efterssom signalen endast mätte 1,2V på J110 kontakten på driverkortet. Märkligt.


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Skönt att höra!! Klart att spela på när jag kommer hem måndag nästa vecka? :)
" Nice from a far, but far from nice "