Frispel

sedan 2001

Katastrofen i Japan

Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Vill starta en tråd för att lämna sympati till alla de som i någon utsträckning drabbats av naturkatastrofen i Japan. Många företag, däribland mitt har många anställda och partners i Japan som inte har det lätt nu.
Det som hänt är fruktansvärt och samtidigt en påminnelse om hur slätt vi står oss mot naturkrafter vi aldrig kan tämja.
Alla mina tankar och sympatier till alla er som drabbats.

En fin gest vore om Sonar ville klistra tråden för att kunna lämna tankar och sympatier.
« Senast ändrad: mars 16, 2011, 01:43:51 av Zzimba »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Ja detta är onekligen en naturkatastrof i ordets rätta bemärkelse. Som krydda på det hela så tillkommer ju hela kärnkraftsproblematiken.

Inte för att en tråd på SFS kommer att hjälpa någon borta i Japan men självklart har de mina fulla sympatier och sådana händelser önskar man inte på någon människa.

Jag klistrar tråden här i övrigt under en period (delvis för att det är just övrigt i ett flipperforum och delvis för att det bara går att göra så rent tekniskt)


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Ställer en fråga som kanske kan verka kall och okänslig, men jag blev nyfiken:
Är Japan en stor flippernation? Det är ju populärt med andra sorters liknande underhållning där t.ex. arkadspel, konsolspel och pachinko.
Undras hur många flipperspel färre det blev i världen.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Inte många skulle jag tro.
Om det nu fanns några står nog dom i Tokyo eller Osaka snarare än i nordöstra Honsu distriktet.
Quit playing with the clock!


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Min tanke, som kanske kan verka kall och okänslig, men jag undrar och oroar mig för:

Hur går det med det där kärnkraftverket?

Om det vill sig illa, så kommer väl 'skiten' ganska långt...
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Cocs: Skrolla ner till avsnittet om Tjernobylolyckans påverkan i Gävle här.

Eva Forssell-Aronsson, professor i radiofysik vid Göteborgs universitet uttryckte sig även enligt nedan i en chatt på DN.se, så någon direkt fara för oss kan det väl ändå inte vara?
Citera
Det finns ingen anledning att befara att några skadliga nivåer från Japan kan nå Sverige.
« Senast ändrad: mars 17, 2011, 22:05:17 av JFK »


LIO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
  • Stad: lerum
Det Går Nog INTE så Bra.
För våra vänner Japanerna.
men du behöver nog inte oroa dig
för de kommer nog inte hit.
mer än i    
utspäd form.
japanerna e ett härdigt folk
men detta e inget vidare
när detta bara breder ut sig
det oroar all el produktion
det e inte bra
men dom årdnar de
tror ja


CRS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Angående strålning så läste jag någonstanns att reaktorn i Japan var av en annan typ än den i Tjernobyl. Tror att Fukushima håller betydligt lägre temperatur än reaktor 4 i Tjernobyl.

------ från SMHI ------
Vid själva utsläppet når den radioaktiva plymen ofta upp till ca 200-600 m höjd. I samband med Tjernobylolyckan var dock värmeinnehållet inledningsvis extremt stort och plymen nådde då ca 2 km höjd.
-----------------------

Mycket intressant läsning finns även på Strålsäkerhetsmyndigheten.


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
En viktig skillnad är att det i Fukushimas fall inte förekom ett antal experiment som det gjordes i Tjernobyl vid olyckstillfället. I Tjernobyl var det den mänskliga faktorn i kombination med att säkerhetssystem var avstängda som fick reaktoreffekten att öka till 100 gånger det normala

Strålskyddsmyndigheten: Reaktorolyckan i Tjernobyl inträffade den 26 april 1986. Kraftverkspersonalen skulle genomföra ett experiment i reaktor nummer fyra. På grund av reaktorns konstruktion, att en del av säkerhetssystemet var frånkopplat och personalens felgrepp steg reaktoreffekten mycket snabbt till ungefär 100 gånger normal fulleffekt. Bränslet smälte i hettan och två ångexplosioner förstörde överdelen av reaktorn och taket på reaktorbyggnaden.

Den brand som bröt ut förde stora mängder radioaktiva ämnen rakt upp i luften till drygt en kilometers höjd och de drev i väg med vindarna mot nordväst, bland annat till Sverige


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Nu var det kanske inte främst en dialog om kärnkraften jag avsåg när jag startade tråden, utan mer ett sätt att sympatisera med de drabbade.


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Fick dessa rader i ett nyhetsbrev från Jim på pingamejournal idag:

REPORT FROM JAPAN

Good friend, collecor, former Data East employee and long time organizer of the Tokyo Pinball Organization, Maysa (Harry) Horigochi sends a report of his personal experiences when the “big one” hit and what life is like now in Tokyo.

 

Thank you very much for your worrying about me, friends and Japan. Tokyo is not so close to the center of the quake but I have never felt such a big shock here, even after 50 years! My family and friends are safe. However we still have many after shocks. The other big crisis is currently the nuclear power plant which has caused two kinds of problems. First is the worry about radiation but the power plant is far from Tokyo. The other is that the big power plant was making much electricity for Tokyo. Therefore now we have controlled blackouts almost everyday. It'll be continued for months and people are in a panic.

 

While there is not much to smile about I want to tell you that I work for an arcade called Neverland which operates six pinball games. It was 2:46 p.m. in Tokyo on Friday March 11th and a player was playing Mata Hari [EM] and that the moment the quake hit, the pinball machine flashed "TILT."


TPO, Tokyo Pinball Organization, is still here with the 34-year history.  We were planning to hold the TPO Open Tournament 10 on Saturday, March 12th at the Neverland but since the earthquake we will change the schedule to sometime in May or later.

 

It's getting very difficult to find pinball games in Japan. 15 years ago, it was not so difficult here. I can say that the Neverland is currently the most important place for Japanese pinball players.  Many players come to play here from cities far away.  I'm doing my best to keep the pinball culture in Japan alive for the next generation by training youger players. It's really hard to work for the amusement industry now.  Of course it can't make “big money” however I like the great pinball culture. That is the simple reason.

 

It’s like a movie here but I keep having to realize it’s real. I wish it was only a nightmare. Japan is in crisis, but we never give up. It’s hard for me, but better than the people who suffered the terrible tsunami.

 

Please pray for Japan.



Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Känns som att dom Japanska medierna är bra på att lugna sin befolkning med tanke på detta uttalande:
Citera
but the power plant is far from Tokyo.

Om de som bor i Tokyo tror att det räcker med dom milen för att inte påverkas av det som hänt kommer dom nog att bli besviken...
Quit playing with the clock!


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Så nu har vi gjort det.
Aktuellt ett tag, så nu kan vi ta bort sticky på denna... så inte hela förstasidan fylls av sticky´s.

I all välmening :-)

/Steff


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil

Tags: