Frispel

sedan 2001

Vilket spel fick er att bli flipperintresserade?

· 80 · 11486

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
« Senast ändrad: mars 11, 2011, 00:27:17 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Addams är skyldig till min "andra våg" av flipperintresse. Började egentligen på ett par tågluffar igenom Europa 89-90, blev mycket flipper då t.ex Banzai Run, Taxi och Whirlwind, spel som jag inte sett i Sverige vid den tiden (hade iofs inte letat). Åren efter så ströspelade jag lite på krogen, men så plötsligt när TAF precis dykt upp så la jag i lite stålar i ett Addams som stod på Calle P i Berzeli, och fattade plötsligt att stol-ramp gav en massa poäng och TTM vilket var som en uppenbarelse. Blev mindre populär hos en del polare eftersom vi var på väg till något hak vid Stureplan tillsammans med diverse kvinnlig fägring och det tog sin tid att nöta runt Addams men då tyckte jag det var värt det. Missade en träff med en söt undersköterska men fick en hobby för livet, haha!

Givetvis spelade jag flipper innan 18-19 års åldern men jag kommer inte ihåg några titlar...
Ola Rodenkirchen


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Egentligen var det högstadiet, Årbyskolan i Eskilstuna, som gjorde att jag började spela flipper. :-D
Fritidsgården på skolan hade två flipper uppställda som man fick spela gratis på under håltimmarna och rasterna. Det var ca 87-88.
De hade två elktromekaniska spel. Det ena vara ett Gottlieb som jag inte minns namnet på, medans det andra var ett Bally "Cosmos". jag minns det så väl, eftersom man var imponerad som fan när man sköt upp kulan i vänstra hörnet, och den sedan åkte i omloppsbana uppe i toppglaset. Och man trodde så klart att det var samma kula. :-D
http://ipdb.org/showpic.pl?id=572&picno=3997&zoom=1
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Pigsy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Bally "Xenon", that backglass! :)

P.s om ngn har en till salu gärna hör av dig. Top price paid ;)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag minns inte de allra första spelen jag spelade, men de spel som verkligen fick mig att fastna i flipperträsket :-) var Williams OXO, Gottliebs King Rock och Orbit som stod i bakre rummet på en bingohall i Skärholmen i södra Stockholm (det här var nog 1973-74).
« Senast ändrad: mars 11, 2011, 03:31:59 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Härliga minnen och kul läsning =)
Det där med flipper vid poolen låter ju som en drömtillvaro, det kallar jag all inclusive på semesterorten!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Och flipper i videobutiker= vet inte hur många videobutiker som har flipper kvar!!( Vilken känsla det var att komma till Videobutiken på Bankgatan i lund den 14 maj 2005 och mötas av TZ och Roadshow!!
« Senast ändrad: mars 11, 2011, 16:16:11 av Antoshka »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
INK= man glömmer inte dagen då man ser något så fantastiskt som Twilight Zone!!)) Synd bara att jag inte förstod mig på battle the power först!(  Undrar om Lawlor fortfarande jobbar för STERN?? Man har inte sett någon ny design av the record braker på länge=2008= "CSI= sista designen"
« Senast ändrad: mars 11, 2011, 16:32:28 av Antoshka »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Anton

Nu måste jag få fråga:

119 st. inlägg har du gjort på ca 1 vecka. Du skriver mellan raderna du älskar att spela flipper och du svänger dig med en hel del 'hard core' kommentarer en här och en där. Du har spelat flipper en massa år och verkar ha provat det mesta i flipperväg.

Plötsligt dyker du upp här på forumet som 'gubben ur lådan' i sken av en överladdad Duracell-kanin.

Var har du varit alla år?

Jag är så nyfiken :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Jerryca

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Lisebergs spelhall - Må den leva för evigt. :-)
Doften när man klev in där 15 år gammal, ljuden, blinkande ljus och flipperspelen som stod på rad hungrigt väntande på mina slantar.
Ack hädelse men jag måste nämna arkadspelen också för även dom åt upp mina pengar... ;-)

Kommer inte håg namnen på spelen som jag spelade på då men roligt var det.
Första spelet som gjorde mig riktigt biten var Terminator 2, fasen va fräckt det var när det kom - videosnuttar i displayen WOW... :-)

Spelet som fick in mig i "homeowner träsket" är ett The Shadow som jag troligen aldrig kommer sälja. :-)



Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
))))))) Det är bara nu jag har fått reda på sällsakpet!!)
inte överladdad duracell kanin!!= jag kan ibland ge överaskningar värre än talking tina i twilight zone spelet)))))))


ellroy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
  • Stad: Rävlanda
En bekant till min far har ett gammalt EMspel, Gottlieb Preview, från 1962, som jag har spelat från späd ålder.
Jag har alltid gillat EMspel sedan dess...


rikard454

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Det måste ha varit runt 1972/1973 nångång - badhuset/sporthallen i Luleå fick in ett Nip-It och ett Fireball. Det senare fick mig att fastna för gott i den här hobbyn, tyvärr har jag inget Fireball hemmavid (än) men det och ett Indy500 skulle passa bra i min lilla samling.

Nip-It har har jag för mig inte var nån höjdare dock i mitt tycke...

/Rikard


Tags: