Frispel

sedan 2001

Köpa spel från Italien

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
PQ: Precis , verkar inte finns en "bil"-gräns , men gör tydligen nån form av schablon , när är det hobbyverksamhet , när är det näringsverksamhet typ.
Även om du inte deklarerar dina bilar , så poppar det ju upp i registeringen , så har du köpt / sålt 25 bilar under några månader kanske man kan riskera att bli lite synad ;)

Gäller detta bara bilar ? Eller egentligen allt ?
Finns väl några Tradera fall där personer handlat billigt på Gekås o sält dyrare på nätet , även dessa vinster skall ju skattas tydligen.

Skatt skatt skratt.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Tur man inte tjänar några pengar på dom flipper man säljer då! :-)


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det går tydligen inte länka till artikel på DI. Men följ länken och titta i höger spalten efter rubrik "sålde pengar svart-straffas"

Annars är texten här:

En man i Enskede i Stockholm som sålde sin myntsamling och struntade i att deklarera inkomsterna har upptaxerats med 783.434 kronor av Skatteverket. Han får också en skattebot på 40 procent.
Den 36-årige mannen sålde sin myntsamling genom en auktionsfirma i Stockholm och fick 1.111.245 kronor. Mannen hade tänkt använda pengarna för att trygga sin återstående studietid och till att amortera på sitt bostadslån. Men hans glädje blev kortvarig. Nu har Skatteverket beslutat att upptaxera mannen med 783.434 kronor, och dessutom ta ut ett skattetillägg på 40 procent av den skatt som undanhållits.

Skattetillägg är en slags administrativ avgift som påförs den som fuskar med skatt, ibland även kallat för straffskatt.  

Mannen var okunnig om gällande skatteregler, och hade inget ont uppsåt med sitt handlande, skriver han själv i ett svar till Skatteverket. Därmed vädjar han om att få hel eller delvis befrielse från skattetillägget.

Men den vädjan har han inget för. Skatteverket skriver att skattetillägget tas ut oberoende av om den oriktiga uppgiften lämnats avsiktligt eller inte.



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
CC: Tvärtom mot vad de flesta tror så finns det ingen samkörning mellan registren över huvud taget. De som åker dit på att inte deklarera är till 99% anmälda av privatpersoner. Källan på detta är både bilregistret och skatteverket. Det verkar inte ens finnas samkörning på den egna verksamheten...

Cocs: när det gäller bilar kan man inte ta en "momssmittad" bil och föra in den i verksamheten på det viset du beskriver. Däremot tar man den eventuella vinsten och för upp den som en intäkt som ska beskattas. Därför är det viktigt att redovisa alla delar som köpts eller förbättringar som gjorts på bilen för att få rätt vinstvärde för beskattning.

Sorry för O/T
/PQ



CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Eftersom det e förbjudet att samköra system säger de naturligtvis så.

O nu har ju bankerna oxå börjat ifrågasätta var kontanterna kommer när man ska sätta in dem....och senast blev bankkillen helt sne när jag svarade "madrassen" på frågan var pengarna kom. Gormade på mig o bad mig fylla i en försäkran om var kosing kom ifrån , skrev madrassen även där.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Kontanter är ett problem ,jag skulle sätta in en större summa idag på firma kontot för en affär på en hög flipperspel ,det var inte lätt.

Satt en lapp i kassan att alla insättningar/uttag på över 10k skulle aviseras 2 dagar i förväg och att 60% av alla kontanter i omlopp är kontanter från kriminell verksamhet....

Tur att man tillhör dom andra 40 procenten.

Swedbank ska sluta med kontant hantering över disk om ca ett år sa dom.



Tags: