Frispel

sedan 2001

Köpa spel från Italien

Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Tror jag vet svaret men måste fråga...
Om man köper ett spel från Italein till exempel som ligger i EU, då borde man väl inte kunna få några oväntade kostnader utöver priset på spelet och frakten som man betalar till säljaren.
Frakten betalas ju för att nå fram till min dörr, så det kan väl inte tillkomma någon ytterligare avgift på det? Och eftersom det är ett EU land som man köpt det ifrån så ska det ju vara tull och momsfritt.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du måste alltid betala moms när du köper ngt inom EU, även om det kommer från Italien. Men man kan välja att betala momsen i Italien och då behöver du inte betala moms även i Sverige. Momsen varierar mellan olika EU-länder, så det kan alltså i vissa fall vara bättre att betala momsen i ett annat land än Sverige.

Om vissa företag skeppar mkt till Sverige, ja då är det så att då måste man betala den svenska momsen och man kan inte välja att betala i annat land.

Sedan finns det i Italien precis som i Sverige möjlighet att sälja spel med eller utan moms, så det får man kolla om säljaren är en privatperson eller en firma och om säljaren är en firma om han har med momsen eller inte när han säljer till dig.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det jag skrivit gäller både nya och beg. spel och det gäller inte bara i Italien, utan EU-länder.

Det är naturligtvis samma sak i Sverige att vissa utställare registrerat sig med eller utan moms och det hanteras olika i bokföringen och har betydelse när beg. spel skall säljas. Det kan ibland bli ett litet missförstånd här när man köper ett beg. spel av en ytställare och det visar sig att han vill också ha moms på priset.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Är det en handlare och han riktar sig mot privatpersoner bör priserna vara med moms - i Sverige är det väl till och med lag på det?

Köper du ett begagnat spel privat (på t.ex. eBay) tillkommer inget.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK

Det bör dom (handlaren), men det är ju det 'Sleipner' undrar hurpass säker han kan vara på det och det kan man alltså inte alls vara säker på.

Om Sleipner t.ex. köper ett spel utav ett företag i Italien, så kan dom sälja spelet utan moms och då fylls en sedvanlig faktura i och speditionspapper på detta. När spelet kommer till Sverige, så kommer automatiskt transportbolaget att utkräva att 25% moms inbetalas före det att dom lämnar ut eller levererar spelet.

Är spelet köpt med moms, levereras det direkt till kunden i Sverige.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Jag får kolla med Fede hur han gör, jag tror att moms är inräknat, men man ska aldrig ta något för givet.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Eller så skickar han det som privat person = ingen moms.


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag förstår inte hur ni tänker eller ni förstår inte hur det funkar :-)

Priset är ju vad det är och man får betala vad det kostar. Det gäller ju bara att reda ut vad priset som säljaren anger är baserat på. Är det ett företag som är momsregistrerat, så kan dom inte sälja det som en privatperson för att ngn skall slippa momsen i t.ex. Sverige.

Hade man kunnat göra som man ville och sälja med och utan moms, så hade det ju blivit 'Vilda Västern' hos en mängd företag. Därför har myndigheterna sett till att det inte går.

Det är ju bara att fråga:
Vad är priset?

Svar:
1.900 EUR

Nästa fråga:
Är det priset med moms?

Svar:
Ja, det inkluderar moms.
eller
Svar:
Nej, moms tillkommer.

Är det ett företag som har momsplikt, så måste dom sälja spelet inkl. moms till en privatperson. Men det kan ske missförstånd (medvetna eller ej - särskilt i Italien - jag har jobbat där i över 2 år) och då kan det bli så att säljaren i sina 'exportpapper' fyller i att priset är utan moms och då fastnar spelet i Sverige för Tulldeklaration och 25% moms måste läggas på.

Tycker man:
Å fan, så moms tillkommer på 1.900 EUR, det blir för mkt. Då får man fråga säljaren om han kan sänka priset till t.ex. 1.750 EUR + moms.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Om en privat person säljer till en annan privat person innom EU är det ingen moms i priset ,fiktiv moms togs bort för många år sedan.



COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, så är det.

Men för att förtydliga detta lite, även om det är lite överkurs för att köpa ett spel utomlands.

Om jag har en registrerad firma som handlar med flipperspel; COCS AB, och jag är momsregistrerad. Om jag då köper ett beg. spel på BLOCKET av en privatperson för 5.000 kr, så kan jag inte få tillbaks momsen under tiden jag har det i mitt lager. Har jag tagit in det som en inventarie och sedan säljer det, så måste jag normalt dock redovisa att 20% av försäljningspriset är moms och det skall jag betala in till staten.

Således; om jag har ett TZ som jag har köpt in beg. in i företaget för 19.000 kr av en privatperson och Markus i Alingsås vill köpa det för 19.000 kr, så måste jag redovisa ut 20% moms på det, vilket gör att jag vill inte sälja det för 19.000 kr, utan jag vill ha minst 19.000 kr + 25% moms av Markus = 23.750 kr. Och eftersom Markus är väldigt prismedveten, så vill han inte betala detta :-)

Hade det nu varit för +10 år sedan, eller när det nu var dom ändrade momsreglerna, så fick jag justera momsen på allt jag köpte in - av även privatpersoner, men det missbrukades, så det tog dom bort.

Det finns dock vissa spelföretag som valt att bedriva verksamheten utan momsredovsining på inventarierna.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Kanske off topic , men undrar hur många spel man kan köpa sälja innan man blir kallad handlare ;)

Finns nån flytande gräns vid 8-10 bilar. Köper/säljer/ registrarar du mer än så på dig under ett år så finns det risk för att man blir kallad "bilhandlare" och skatteverket? börjar titta lite extra på dina affärer.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
CC: Det är en myt att det finns någon gräns för att bli kallad bilhandlare. Så fort du tjänar något alls på en bilaffär ska du betala skatt på det. Om du är privatperson får du ett grundavdrag på 16000 som är ett schablonavdrag, samt ett annat avdrag på 50000 som gäller första bilen du säljer med vinst. Den andra bilen får du endast schablonavdraget på.

Säljer du en bil kan du dra av 66000 på vinsten som du inte behöver skatta för, den andra och de följande har du ett schablonavdrag på 16000 som du drar av på vinsten och inte behöver skatta för.

Självklart gäller detta under förutsättning att du deklarerar dina bilar, vilket nästan ingen gör. Jag fick vänta en vecka på att skatteverket skulle fundera ut hur det skulle beskattas.
Detta gällde en 66 Corvette som var inköpt för 40 000 och efter 19 år såldes för 670 000  :-)


Tags: