Frispel

sedan 2001

Flippers framtid...

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Vad tror vi, har vi en uppgång av flipperintresse på gång eller är vi dom sista kvar? Kommer det dö ut när vi 60-70 talister försvinner? har funder en del på det här, för mig själv har ju intresset funnits för att det när man var yngre inte fanns så mycket häftigare än flipper.. ;) För dagens barn/ungdom så finns det ju rätt mycket att välja på..
Winners dont use drugs


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Jag beslutade mig för att skriva det här i Word så att jag har åäö.

Jag har också funderat på det här en hel del.

Jag tror att det är kört.

För att få återväxt i hobbyn måste yngre spelare exponeras till flipper. Det finns alldeles för få ställen att spela flipper på. Tidigt nittiotal i GBG fanns det flipperspel i skivaffärer och kiosker lite överallt, och Liseberg hade en grym lineup.

Nu finns det knappt några ställen. Dessutom, även om det hade funnits ställen så har kidsen (och vuxna) alldeles för många andra distraktioner. Exempelvis, förr om åren var ett pizzaställe perfekt för ett flipperspel då man kunde spela medan man väntade. Nu kan alla underhålla sig själva med sina telefoner medan dom väntar.

Jag spelar på en del spel utställda i barer, laundromats, osv, och det är nästan aldrig någon annan som spelar. Inte ens i en fullsatt bar på trivia night är det mer än någon enstaka som spelar.

Spelen är dessutom för avancerade för folk som inte är vana vid flipper (läs: alla utom flippernördar). Medelpersonen har ingen aning vad dom borde göra i LOTR. Deras match håller på i 1 minut och dom har inte åstadkommit någonting, medan en bra spelare ofta håller på i 20-30 minuter och får en replay.

Därför tror jag att det är smart vad Stern gör med exempelvis Iron Man. Spelplanen är enklare. Det är mer uppenbart vad man skall göra. Medelspelarens bolltid blir lite längre och den bra spelarens bolltid blir kortare.


Jag tror dock att det finns en liten glimmer of hope. Hipsters.

När jag spelade i en turnering i torsdags (ett ställe som är en renodlad pinball parlor som är öppen för allmänheten) så var det en grupp hipsters där och spelade. Dom hade ironiska stickade tröjor och glasögon hela högen. Dom spelade en massa olika spel och tjoade och hejade på varandra när dom gjorde något bra.

Flipper kan bli trendigt och retrocoolt, och få ett uppsving bland sådana människor.

Spel som Pinball Fx2 och diverse retrosamlingar kan nog påverka en del att leta upp ett riktigt flipper också.


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
nejdå, flipper kommer leva kvar men få samma status ungefär som hästpolo. en rikemanssysselssättning. det ser vi ju redan idag då folk sitter med 5-100 hemmaspel och priserna ständigt ökar.
om ett par år kommer LOTR ligga på 175.000kr i ok skick.
att träffas en söndag för lite champagne och snittar och tillsammans "nöta" på något av LOTR-maskinerna (för man har givetvis flera) kommer bli en väldigt populär sysselsättning.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jag e inte BITTER , jag e ICE............ :) ??

Intresset hos den stora massan kommer ju naturligtvis inte öka , då det finns färre o färre spel.

Jag har en ny generation flipperspelare här hemma , men natruligtvis har de allt annat som konkurrerar - som man själv saknade - PC , internet , ipad , TV , DVD , you name it lixom.

Intresset hos oss nördar går väl dock upp i varv.
E väl bara jämföra med allt annat från 56, 60, 70 o 80-tal.

Jukebox någon ? Bordshockey ? Drive-in-bio , Söndags-matiné, C-64 , LP-skivor , Game&Watch.

Allt var billigt , stort o fanns "överallt" på tiden då det begav sig.
Idag är det nördar som samlar , priserna är 5ggr högre o efterfrågan större än tillgången.

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Jag tror det kommer gå upp...jag märker ,när jag är ute och lagar spel ,att det är yngre som spelar och jag brukar prata med dom och dom gillar att flippra.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Problemet e inte intresset , problemet är tillgången till spel för ungdomarna idag.

Fast yngre ?? Är det inte 18 års gräns ;)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Jukebox priserna har gatt ner ganska kraftigt sedan mp3 spelarnas infart.

Titta aven pa woodrail priserna. Dom har oxo gatt ner sedan den generationen som vaxte upp med dom har tacklat av pa aldre dagar.

Sextiotalsspelen ar val harnast. Som tur ar ar det ett tag kvar tills 80-90 talsspelen ar i samma sits.


WPPR och liga/turneringsspel kan val oxo vara en raddning. Det har ju vaxt ganska kraftigt dom senaste aren. Fast det ar anda bara 9000 rankade spelare i hela varlden, och kanske 2000 som spelar regelbundet.

Det ar ingen stor marknad. Sen finns det ju samlare som inte spelar i turneringar. Sag att det finns 10-15000 manniskor som koper flipperspel for hemmabruk i varlden. Den verkliga siffran ar nog storre, fast manga har bara ett spel (typ Star Trek nord som skiter i flipper fast har ett STTNG spel).

Om 10% av dom koper ett nytt Stern spel sa ar det ju bara 1000-1500 maskiner. Plus kanske lika manga spel till utstallare. Tillgangen pa dagens spel om 20-30 ar kommer vara valdigt begransad. Fast antalet samlare da kommer nog vara ganska litet oxo.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag tror inte att man ska köpa på sig spel som pensionsförsäkring om man säger så.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Tja, lika väl som annat ;)  Är väl roligare att spela flipper än att räkna pensionspengar månne ?
Köpte man inte flipper skulle man väl göra annat för pengarna , knappast lägga dem i madrassen ?

Men jag tycker det är galna reaktioner (kommentarer och gnäll)på nästan alla affärer som uppmärksammas på SFS / genomförs via SFS.
För dyrt , sker på fel sätt , för snabbt, för långsamt. För dålig information, Varför fick inte jag vara med och buda ?, Varför ska Du ha två av den sorten ?

Vidare verkar det vara fult att ha många spel ( då kallas man grossist inte samlare).

F*n , låt oss som vill och har råd att betala överpriser göra det om vi så önskar ;) ??

Mer eller mindre alla trådar i forumet mynnar ju ut i någon form av privatekonomisk fråga.

Detta var en tråd för intresset i framtiden..........vilket jag tror e vikande.
« Senast ändrad: februari 12, 2011, 22:43:29 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om flipper-framtid:
En intressant fråga för oss som är intresserade. Onekligen gjordes det en enorm mängd flipper på t.ex. 70-talet, så blev det en nedgång och kris på mitten av 80-talet, för att sedan bli enormt populärt igen på 90-talet med flera olika tillverkare och massvis med sålda spel. Sedan hände ngt som jag inte kan analysera, men kanske den generationen växte bort, det kom bättre dataspel hemma, flipperspelen blev för dyra eller för komplicerade eller platserna på restaurangerna skulle utnyttjas bättre, Internetcaféer, annat... Helt klart verkar det idag vara en dålig investering att lägga +40.000 kr på ett spel som bara kostar 10 kr per spelomgång och som spelar in kanske 150-200 kr om dagen och som oftast skall delas med stället som det står på. Fast jag hoppas att det kan fortsätta tillverkas flipper, även om det inte blir så många. Med lite tur, så kanske det kan bli en liten uppgång igen.

Ang. samlande:
Om jag har pengar över och köper spel, som jag sedan oftast delvis fixar till och säljer, så är det väl inget som vissa skall reta sig på. Om jag tycker att jag vill ha 3 st. Addams samlade, så är det väl i princip samma sak som den som samlar på t.ex. dyra frimärken eller kanske vissa tavlor eller ngt annat. Brukar folk bli irriterade på dom som har 2 st. Cadillac 59:or eller 9 st. Puch Florida? När jag hittar ett fint spel som jag tror är bättre än det jag har, så köper jag det och säljer det jag har, för jag vill i de flesta fall inte ha 2 likadana. Sedan har jag f.n. flera st. av vissa spel som jag köpt som skall säljas, men jag hinner inte ta fram och fixa till fortare än vad det går nu och ibland dyker det upp ett bra tillfälle att köpa några olika spel, vilket jag tycker är roligt. Jag har köpt ett (1) spel på BLOCKET förra året och det var INK som tipsade mig om ett Bally 'Vampire', tack för det :-)

Om ekonomi:
Jag blir så satans uppretad och förbannad på alla de dyra båtarna som ligger på vissa marinor och knappt används. Inte f-n nöjer sig dom jävlarna med en vanlig familjebåt, utan det skall vara minst 30-fots lyxbåtar som kostar flera miljoner och så ligger dom bara där hela sommaren till ingen nytta. Jag kan inte fatta att dom som äger dessa stora båtar skall ha dom, när det finns vissa familjer med för små båtar. Orättvis är världen.

Avslutningsvis, så är min erfarenhet den att om jag istället lade min lediga tid på att klippa gräsmattor och handla åt pensionärer, så hade det varit flera gånger mer inkomstbringande per nedlagd timme - jämfört att greja med gamla flipperspel, men jag tycker det är roligare med flipperspel och därför är det som det är i mitt fall.

http://home.comcast.net/~lobo666666/pingrave2.htm

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


sedaii

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Som nybliven "retro" ägare av flipperspel, måste jag nog säga att den bredden av möjligheter till att spela flipper, som jag själv är uppväxt med, på 70 och 80 talet, gjorde att man la grunden till: när jag blir stor ska jag äga ett eget flipper. Har själv inte spelat( mer än enstaka gånger) flipper senaste 15 åren, helt enkelt för att det inte finns några utställda längre. Då reser jag ändå 8000 mil om året i norden, och äter på ett otal syltor längs vägen.
När jag var 15, så var den stora grejen med att åka till Liseberg, spelhallen. Idag vill mina barn åka dit för Balder.
Och när jag nu äntligen fick tummen ur och köpte ett flipper, så är det jag som står där o spelar, tillsammans med min bror eller vänner i samma ålder. Mina tonårs söner spelar enstaka gånger, surnar till när bollen rinner och sätter sig vid datorn.
Dom är ju kungar på spelen på datan, men har knappt sett ett flipper tidigare, och absolut inte övat upp ngn skill.
Så tyvärr får jag nog hålla med er som säger att det kommer bli ett begränsat ägande av intresserade, och framförallt av oss som växt upp i flippereran och inte dataåldern.
Men, men man vet aldrig, det som kan vända det är nog en framtida trötthet, vad gäller datan, och om det då fortfarande finns entusiaster som ställer ut spel.

Så ska det finnas ngn chans för flippers att överleva, behövs ni som samlar, mekar och även ni som försöker tjäna pengar på att ställa ut dem.

Micke


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Tyvärr är det väl den gamla marknadsföringssanningen "det som inte syns finns inte" som gör att återväxten är mindre nu än förr.
Om det inte går att spela flipper på "lokal" så kommer heller inga nya att bli introducerad till denna härliga hobby/sport. Åtminstone inte i någon stor utsträckning.

Det roliga är dock att vi som är mellan 30-45 och har spelat flipper i vår ungdom nu i större utsträckning har börjat förverkliga drömmen om ett eget spel vilket gjort att intresset på senare tid har ökat.
Bara på den ganska korta tid, 4 år, jag huserat på detta forum tycker jag mig ha märkt en stor skillnad på aktiviteten i forumet och antalet alias.
Det är dock i det korta perspektivet hur intresset kommer att vara på lång sikt är dock svårare att sia om.
En sak som dock håller uppe efterfrågan även om återväxten skulle vara liten är det faktum att när man väl börjat med denna hobby så brukar antalet spel ha en förmåga att växa.

När det gäller ungdomar/barn som för första gången stöter på flipper har jag märkt två ganska olika förhållningssätt. Några har gjort som beskrivits i inlägg ovan, slaskat några kulor och sedan tröttnat. Men flera stycken kompisar till min grabb och kusiner/vänner som varit förbi vid olika tillfällen har också reagerat precis tvärtom om nästan vägrat att släppa taget om flipperknapparna. Jag vet åtminstone en familj som efter att ha varit hos mig på kalas sedan skaffat ett eget flipper. Samma sak med en jobbarkompis till mig.
Så det finns hopp!
Quit playing with the clock!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Håller helt med Cocs. det finns en ny men liten generation av flipperspelare.
Det märkte jag inte minst sen en gammal god barndomsvän kom upp till Stockholm och passade på att besöka mig och LD.
Hans tre döttrar, den äldsta troligen runt 14-15 och den yngsta kanske 6-7 år, stående på en pall, nötte intensivt på flipperspelen medans jag och min gode vän Micke talade om gamla minnen och nyheter i vars och ens liv.

I Stockholm finns det ändå hyfsat med utställda spel, men det är förmodligen värre i mindre städer där det ev inte finns ett enda spel utställt.

Alla gamla utställare i Stocholm har lagt ner flipperoperating då det inte finns några slantar i den sortens verksamhet, delvis p g a myndigheternas tillståndsiver.
Så det är bara tre utställarfirmor som alla har kommit upp de senaste 7-8 åren och som är mer eller mindre flipperentusiaster som ställer ut. Inte huvudsakligen för att tjäna pengar, utan för att de gillar flipperspel.

Sådant behövs även i mindre städer, entusiastutställare som tycker att det är okej så länge det inte går minus.
Att tjäna pengar på flipperspel gick på 60-70 talet och 90-talet, men idag så är den tiden passé.

Precis som Cocs så har jag både under många år, vänner och chefer som har skaffat sig spel, både hem och till företag, efter att ha gjort min bekantskap.
Så jag tror att det alltid kommer att finnas en hardcorekärna av flipperspelare/flipperspelssamlare som kommer att, på olika sätt, dra folks uppmärksamhet till flipperspel.  
« Senast ändrad: februari 13, 2011, 18:09:20 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Jo det verkar som om vi har likande erfarenheter nästan allihopa, har många i min bekantskapskrets som tycker det är skit kul att komma över och spela och gärna vill skaffa själv. Mina barn tycker väll som många barn att det kan vara trevligt så länge det är ps3/data förbud. Dock har jag fått min son att få lite intresse att felsöka kopplings schema/löda och dela glädjen när vi får det att fungera. Bor själv nära Oskarshamn (kalmar län) Vad jag vet finns det inte ett enda utställt, kanske man skulle ställa ut ett par på en pizzeria för att dagens ungdom häromkring ska få prova, men antar att det är jobbigt med tillstånd och så.
Winners dont use drugs


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Tillståndet söker lokalinnehavaren. Om det inte ligger en skola i närheten så bör det inte vara några problem.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: