Frispel

sedan 2001

Simulerat flipperspel

Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Jag är väl medveten om att detta forum inte är inriktat på simulerade flipperspel (eller TV/Data-spel över huvud taget), men då jag planerat mitt första flipperköp denna sommar/höst så får jag tills vidare hålla mig till mina kära tv-spel.
Därför skulle jag vilja bidra med några tips på bra simulerade flipperspel till er :)

Metroid prime pinball (Nintendo DS): Överasskande bra fysik, 6 olika spelplaner och ett självklart val för oss som gillar Metroid.

Devil's Crush (Turbografx-16/Wii virtual console): Det här spelet är ett av de bästa simulerade flipperspel jag någonsin spelat och väldigt många flipperspels entusiasters självklara val, dessutom klassas det som ett av de bästa spelen till Turbografx-16. Spelet har ett Djävuls/Drak-tema och har ett underbart soundtrack. Det enda minuset jag kan ge detta är att fysiken inte alltid är så verklighets trogen, men vem kan klandra ett spel från 1990?

Pinball fantasies (Amiga/Dos/SNES/Jaguar/PSP/PS3/Iphone/Game boy/Playstation): De flesta som spelat detta spelade det med största sannolikhet det på Amiga, men i mitt fall var det DOS versionen jag hade. Spelet som är Svensk producerat har (som jag ser som självklart) bra fysik och bjuder på 4 olika spelplaner med roliga teman, samt ganska bra musik.
Happyland som är det första spelet har ett nöjespark tema full med ramper och drop targets som ska simulera åk attraktioner och spel.
Speed Devils är med största sannolikhet inspirerad av High Speed och har ett racing tema.
Billion Dollar Game Show har som titeln antyder ett gameshow tema där huvudgimmicken är att du kan med lite skills vinna en biljon poäng.
Sist har vi min favorit Stones and Bones som har ett skräck tema. Huvuduppgiften i det är att man ska få alla olika monster på spelplanen att lysa för att slutligen nå ett bonusläge.

Det var allt jag hade för den här gången :) Hoppas ni gillar mina tips och dela gärna med er utav tips på bra simulerade spel.

//E.A.


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Pro Pinball - The Web samt den ännu bättre uppföljaren, som borde vara grund till ett riktigt spel: Pro Pinball - Time Shock. Båda PC (DOS)


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Jag är nästan helt säker på att jag hade Time Shock när jag var ca 11-12 år. Finns det ett video mode där då man ska styra en slags farkost genom att använda flipprarna?



HAM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: bromma
menade om det va detta ni talade om texten hammnade i youtube fönstret i stället för här.

mvh hampus


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Yes! Det var det spelet jag hade :) Det hade grymt soundtrack och jag är förvånad att jag hade glömt det.


JFK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 411
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
"Pro Pinball Big Race" och "Addiction Pinball" är två sköna lir. Även Visual Pinball är väl ett måste även om det är ett jäkla härke att få ordning på ibland :-)


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall

ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Jag tror jag provade det en gång, men det strulade så mycket så jag struntade i det.


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ja det kan vara lite krångligt men jag tycker det är schysst att kunna kolla in spel som man inte har spelat för att få en uppfattning om regler och sånt. Future pinball är lättare att installera och använda, men där tycker jag att spelkänslan är usel i jämförelse med VP.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Minor rättning:
Visual Pinball är inte en emulator utan på sin höjd en simulator.
Kopplar man till Visual PinMame så emulerar det dock koden för spelen och Visual Pinball simulerar fysiken för det närmsta en komplett flipper-upplevelse du kan komma utan mekanik.

Dock är det fortfarande stor skilland på att spela ett riktigt flipper och Visual Pinball.

Men vem vet vad framtiden har att bjuda. Lägg ihop ett kabinett som
http://www.youtube.com/watch?v=0u4RVdjK10k
med
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
och en nyare bättre Visual Pinball med 3D-stöd. Intressant utveckling.


bloodmoon

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Arlöv
Ett spel som finns till PS3, 360 och till Wii är:
The Pinball hall of fame - The Williams collection.

Har det själv till Wii just nu ska skaffa det till PS3 istället för Wii varianten har tre bord mindre. (Saknar bl.a. MM)

Mycket bra flipperspel tycker jag som baseras på riktiga bord och äkta ljudeffekter. Har själv inte råd att införskaffa ett riktigt flipper ännu så är glad över spelet.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=OKkZgY6Eve0



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Pinball Dreams och Pinball Fantasies till Amigan knarkade jag tidigt nittiotal.


Har spelat en hel del Pinball Hall of Fame: Williams Collection till Xbox360. Det ar kul for att highscore battla pa leaderboardsen och for att klara dom roliga (men svara) achievmentspoangen, men precis som Visual pinball sa ar det langt fran verkligheten. Mitt rekord pa MM ar typ 500 miljoner pa 360n och kanske 100-150 miljoner i verkligheten.

Jag tycker sadana spel ar kul pa sitt satt, och dom ar bra for att lara sig reglerna.

Kan aven rekommendera Pinball FX 2 till 360 (Marvel expansionen kom aven till PS3). An en gang, ganska langt fran verkligheten, men battre fysik an pinball hall of fame.


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
bloodmoon: SNÄLLA du måste tala om för mig var man får tag på det. Jag har letat det överallt men jag hittar ingen sida som säljer det spelet.

Själv har jag Gottlieb collection, men problemet med det enligt min mening är att de flesta spelen är så otroligt gamla. Fysiken är bra dock


Tags: