Frispel

sedan 2001

Dyraste flipperspelet?

Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Bara en sak jag funderade på nu efter jag läste att Cactus Canyon skulle vara väldigt dyrt på grund av att det inte såldes sådär värst många av det. Därför undrade jag vilket som egentligen är dyrast, av de som passerat prototyp stadiet (dvs inte The Pinball Cirkus) och som inte är dyra för att de är antika?


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Big Bang Bar kanske? Capcom -96 finns 14st av dem.

står iofs att det är prototype men men....

Medieval Madness måste nästan ligga i topp annars
« Senast ändrad: januari 26, 2011, 16:34:32 av chr »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Begagnade LORD LE e ju inte helt gratis heller ;)

Fick erbjudande om att köpa ett för 50k
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
chr: Jo jag läste nyss på IPDB. Lär nog aldrig få chansen att prova big bang bar.
Jag tänkte också att MM skulle ligga på topp. Hörde också talas om att det planerades en nyversion av det.

CC: Jag provade LOTR i Umeå medans jag var där och hälsade på. Vad är det för skillnad på LE och original versionen?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Skillnaden är att LE e fulare ;) iallafall i mina ögon.

LE har guldrails, guldben vilket väl är OK.
Det har även ett annat backboxglas , vilket inte e så snyggt.

Men framförallt saknas ju alla figurer i spelet.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
CC: Jag kollade precis in och jämförde dom.
Kan inte göra annat än att hålla med dig och jag skulle vägrat LE framför originalet.

Men det är ingen skillnad på mjukvaran då?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det finns åtminstone ett (ev två) Big Bang Bar i Sverige. Fanns t o m utställt ett tag för att så många som möjligt skulle få testa det. Dock rör det sig om de spel (knappt 200 st) som tillverkades i efterhand av Illinois Pinball (IPDB gör skillnad på dessa maskiner).
60k kostade ett sådant spel och man fick lägga en deposition i förväg (har jag för mig). Borde finnas nån tråd här om det.

Att CC är dyrt beror enbart pga att det finns relativt få och att det är sista 'riktiga' flipperspelet från WMS, spelmässigt är det tämligen mediokert.
Och det beror ju på att man avbröt tillverkningen för att fokusera på PB2K. Därav en rätt rumphuggen mjukvara.

Om man skall snacka dyra spel är nog ett NIB av något av de starkare titlarna ett säkert kort. Ett NIB Black Knight LE, TAFG, MM eller liknande.
Skall enligt rykten finnas ett NIB TAFG i Sverige.


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
låg väl rätt nyligen första exet av mm på ebay runt 100.000 eller nåt fick dom väl
minns inte om det var prototyp eller första riktiga det var väl ospelat iaf


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
En kompis har Gottliebs Krull. Det gjordes 10 och det finns 8 kvar. Det skulle nog kosta ett par kronor.

For ovanlighetens skull for ett prototypspel ar det riktigt kul att spela dessutom.

Den undre spelplanen ar nagot av det coolaste jag spelat. Den ar nastan full size med en vanlig kula, men ser pytteliten ut pga linseffekten pa fonstret. Fysiken kanns helt fel pga det (pa ett bra satt).


chr

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 408
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter som jag själv har ett Lotr LE så måste jag  bara tillägga att spelplanen har ett par extra lager lack, + att de är signerade på spelplanen, ett litet emblem under DMD:n och sist ett certificate som också är signerat. Gary Stern Det är iofs inte värt så mycket. Men för Min egen del så gillar jag saker som inte många andra har. dvs Ett nytt Lotr 500 Limited Edition.
Rätt gött å ha om man säger så...
« Senast ändrad: januari 26, 2011, 19:07:16 av chr »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det gjordes bara 250 st. LotR LE.

Tanken var att det skulle göras 500, men så blev det inte.

I Sverige finns det 7 st. LotR LE.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
DDH: Lins grejen påminner om Gottliebs Black Hole. Fungerar den på samma sätt eller?


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Elake Alfred: Det ar lite samma ide som Black Hole fast fonstret ar mycket mindre och linseffekten gor att undre playfielden ser pytteliten ut, fast den ar i sjalva verket nastan full size.

Black Hole har bara ett vanligt fonster till undervaningen, i Krull ar det som ett omvant forstoringsglas.


Elake Alfred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
DDH: Ahaaa.. då förstår jag. Vilket privilegium att få ha testat det :)
Jag antar att din kompis inte bor i sverige?


Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Håller inte alls med Purre att CC endast är dyrt för att det är sista spelet och att där inte gjordes så många.

CC är ett riktigt bra spel enligt mig och jag är säker på att fler håller med. Snyggt är det med


Tags: