Frispel

sedan 2001

Guldben på IJ?

Alle

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Södertälje
Jag vill shoppa mitt IJ och fixa vad som behövs på mitt TOM, det slog mej att dessa två titlar är några av de få jag har sett med guldben, guldrails och guldbar.
Är det någon som har det på sitt TOM? Passar det?
Bör man annars köpa originalet? Hittade dom bara på pinball heaven, ganska dyra men är kanske värt det...
Jag undrar ifall det skulle funka att göra en fuling och spraya och lacka de befintliga benen.
Någon som prövat?


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås


Vet inte om  ole får in nya guldben snart annars har pinballlife rätt ok pris, även best of pinball har dom.

Tycker personligen guld på lockdownbar samt siderails blir för mycket på dom spelen.
Men benen gör väldigt mycket.

Har testat och lacka en uppsättning ben i guldfärg och kan säga att jag var inte nöjd med resultatet.


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Jag ska prova ett alternativ så fort jag hinner och tiden finns,ska lämna en uppsättning till förnickling i Falkenberg,de har två färger man kan välja mellan,guld eller blankt.
Men det viktigaste för bra resultat är att de ska vara så blankpolerade som möjligt innan förnicklingen.
Har gjort en hel del till diverse saker till äldre bilar med bra resultat.
Jag ska lägga ut bilder när jag är färdig.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jag pratade med Göteborgs Förnickling om detta när jag förmässade ramperna.
En gulkromatering är det som gäller , se dock till att deras bad är "nytt" , efter en tid blir detaljerna inte så guldiga annars.
Förmässa benen går ju naturligtvis oxå, det blir inte hållbart dock , men som hemmaspel kanske det räcker.

Förmässning är mer likt orginalfärgen på benen jämfört med gulkromateringen.

Vad gäller förbehandling behövde jag inte göra det , de syra badade ramperna för att få bort all gammal ytbehandling , då försvinner även rost o annan smuts.

Man lägger alltså nickel på stålet i ramp/ben , sen ytbehandlas nicklet med krom. Blankt , gult , grönt , blått , svart , bara att välja :)

Om nån har ett par extra ben liggandes kan jag fixa ett test i Göteborg. Ska dit med mina LORD-ramper.....
« Senast ändrad: januari 20, 2011, 14:12:37 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Jag vet inte riktigt vad det kallas för på Skyab i Falkenberg,det enda jag hör är förnickling, blankt eller guld.
De gör mycket behandlingar till butiksinredningar mm, det är inte gjort för att hålla kvalitet på i utomhusmiljö,men ska testa guld förnicklingen.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Huvudsaken är ju att det blir bra ;)

Kolla med dem vad det är exakt de gör - speciellt om det blir bra resultat , så vi andra vad vi skall göra.

Nickel är ju blankt , så jag misstänker ändå en ytbehandling upppå.

Problemet med kromateringar , är att de lätt är iridiserande.
« Senast ändrad: januari 20, 2011, 18:31:21 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
...iridiserande.

Ja, verkligen :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Svårt ord ?

Att läsa , skriva eller förstå ?  ;)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
iridiserande

Det är första gången i mitt liv jag hör detta ord (åtminstone vad jag minns).

Jag sökte på Internet - som INK lärt mig :-) och hittade då ordet i sammanhang som örhängen, glastillverkning och fågelfjädrar :-D

Men sedan hittade jag även denna sida som beskriver fenomenet:

http://translate.google.com/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Iridescence

Så nu har jag lärt mig ett nytt ord.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
frågan e vilket ord jag skulle använt istället , men som sagt regnbågsskimmerproblematiken kan uppstå på gulkromaterade ytor.

dock aldrig på förmässining, som båda jag o COCS gjort med våra ramper , med underbart resultat.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MB

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jag har tagit kontakt med en firma i Malmö (Diamant-crom) som kan hjälpa mig med mina tragiska metallramper till TOM. Har förstått att det är förmässing som skall till, och tog med en av ramperna plus metalltråden som sitter fast i archen för att visa dessa. Det märkliga var att archmetallen var magnetisk, men själva rampen inte var magnetisk.. Killen på firman blev lite skeptisk till att doppa prylarna i sina magiska bad, och ville att jag skulle förtydliga vad de är gjorda av. Är det någon som har ett tillräckligt bra svar som jag kan lämna?
Proud Member
Öresund Pinball


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
På mitt WCS var ramperna magnetiska , eftersom de är av stål och ytbehandlade. (stål - nickel - förmässning - lack)
Andra metallbrackets är oftast rostfritt , de är omagnetiska och kan inte ytbehandlas på samma sätt.

"Min" ytbehandlare sorterade ut allt magnetiskt och dessa delar utbehandlade han, det omagnetiska fick jag tillbaka utan behandling.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Tags: