Frispel

sedan 2001

Williams relation till Tyskar

BjornEkelof

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Jag satt och tittade lite i manualen till ett Williams Fire! och upptäckte några roliga detaljer.

Detta är från manualen, jag förkortar factory settings till FS:

The percentage of replays automatically awarded has a FS of 10% (German games have a FS of 15%)

For auto replay, the FS is 2.000.000 (German games have a FS of 1.600.000).

For auto replay, the FS is 01 (one replay level). (German games have a FS of 03).

The operator can set the backup high score value in the player 1 display using the credit button. The FS is 4.500.000. (The FS for german games is 5.500.000).

The FS for automatic high score reset is 3000. (German games have a FS of 750.

Games in wich the CPU jumper W7 is cut ("German games") automaticly have certain default settings.

osv...

Jag tyckte detta var enormt underhållande.

Är det gamla "hata tyskar för andra världskriget" känslor som är bakgrunden till denna särbehandling?

Är tyskarna helt enkelt dåliga på flipper och har bett om vissa av inställningarna. Dock så kanske det är lite motsägelsefullt då deras default rekord är högre satta.

Finns denna särbehandling av tyskar alltid på Williams spel?

Har ni några svar eller kanske egna frågor och tankar kring ämnet?

Låt höra.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

PapaD

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Låter som längre speltider (önskemål om). Kanske var relativt dyrare att spela, dvs en DM kändes dyrare för tysken än motsvarande dollar?
Mvh
PapaD


BjornEkelof

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall

DIE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 425
    • Visa profil
  • Stad: Sandared
De har ju förlorat minst två krig, så de vill väl känna att det går att vinna något också? :)


andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Om man tittar på dokumentären TILT så berättar Larry Demar i denna att  den enskilda tyska flippergrossisten NOVA så sent som 1999 köpte 40% av Williams produktion. Han beskrev det som att allt som hände NOVA, hände WMS!
Det är inte konstigt att NOVA kunde komma med önskemål när man stod för i stort sett hela europainporten.

Och så har det nog varit under alla flipperglansdagar, Fireball från 1972 levererades med tysk text på spelplanen, Kiss från 1978 levererades till tyskland med"snälla SS" eftersom "blixt-SS" hade en förbjuden "link" till tyskarnas historia. Så visst har tyskarna haft "inpact" på produktionerna. Tacka fan för det om man beställer 40% av produktionen.

Anders


"-Where is my base?- I wanna jam!"


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Det finns en massa maskiner med tysk text pa spelplanen. En kompis(har i Co) har en importerad tysk 4-million BC.

Med ett land pa 80 miljoner ar det val inte sa konstigt. Plus ytterligare miljontals tysksprakiga i Osterrike och delar av Schweiz.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Bally gjorde under en period (1964-1972) ett antal titlar med tysk text på spelplan och toppglas.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
andhal skrev:
Om man tittar på dokumentären TILT så berättar Larry Demar i denna att den enskilda tyska flippergrossisten NOVA så sent som 1999 köpte 40% av Williams produktion.
Nu vill jag inte få det till att ’andhal’ har fel. Jag har inte sett filmen, så det kan jag inte uttala mig om vad som sägs i den. Däremot tror jag att det kan vara ngn typ av missuppfattning någonstans. Att NOVA var en stor importör i Tyskland stämmer, men jag tror inte att dom generellt under t.ex. 10-30 års tid köpt 40% av Williams flipperproduktion. Däremot kan det ju av en ’tillfällighet’ vara så att just år 1999 så köpte dom 40%, vilket väl inte var så ’svårt’ eftersom det då bara rörde sig om några 1.000 st. spel. Jag har inga underlag, utan bara en reflektion att det verkar inte särskilt troligt att så många spel under t.ex. 90-talet skulle köpts av en grossist.
« Senast ändrad: januari 18, 2011, 12:19:45 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Detta verkar vara troligt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Det var väl Nova som åkte över till Chicago och försökte köpa hela rasket när de fick reda på att de stängde hela skiten?

Men det var dödfött pga att WMS kunde göra skatteavdrag på $12M när de la ner flipperdivisionen, dvs någon var tvungen att langa upp minst så mycket pengar för att det skulle vara lönt för WMS att sälja. (Källa: G. Gomez på topcast)
Ola Rodenkirchen


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Fan vad bedrövligt isf, att "svinen" (dvs cheferna/ägarna) på WMS var tvungna att tänka med plånboken och inte låta flipperdivisionen leva vidare. Tragist. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Den här informationen var ny för mig, men sådant agerande är det ju nästan alltid.

Aktieägarna är oftast bara intresserade av pengar, dom skiter fullständigt i alternativa lösningar - om det medför mindre pengar.

Man får väl försöka tänka som så; att om du var delägare i en Ukulele-fabrik i Orsa som gick dåligt. Vad skule du valt mellan att få 3 miljoner i avvecklingsbidrag eller sälja inventarierna och namnet för 300.000 kr?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: